Canon Eos 1100?
Tycker ni att Canon EOS 1100 är en bra kamera?
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

Det här är en återkommande fråga, där objektet skiftar.
Det finns inga dåliga systemkameror, så frågan har ett enkelt svar.
Däremot är det lite mer komplicerar att veta om den passar just dig, och det kan ingan av oss här avgöra, även om du kan få en liten hjälp på vägen om du berättar mer om dig själv, din erfarenhet av fotografering och vad du tänker använda den till. Väldigt många skaffar systemkamera för att det anses fint, medan de kanske skulle kunna trivas bättre och få fler bra bilder med en enklare eller mindre skrymmande kamera.
Det är du som ska avgöra det. Jag skulle själv inte köpa den, då jag dels är van med Nikon och dels har en betydligt mer avancerad kamera som också kostat därefter. Jag har inte varit helt nöjd med egenskaperna hos de billigare kamerorna jag ägt. Men jag tvekar inte en sekund med att rekommendera denna till nybörjare, om det inte är så att de tänkt använda kameran till actionfoto eller i ösregn, och förväntar sig att dessa ska vara lika snabba och tåliga som de dyraste kamerorna.
Det tas fantastiska bilder med också dessa förmånliga systemkameror, och bildkvaliteten de presterar är fullt jämförbar med avsevärt dyrare kameror. Alla systemkameror är kapabla till väldigt bra bildkvalitet, så det är tryggt att köra på en D1100 ur den synvinkeln. För övrigt så har objektiven större betydelse än kameran för hurdana bilder man kan ta och i vilka ljusförhållanden, det lönar sig att tänka lite extra på vad för objektiv man behöver innan man köper.
Och så ska man förstås testa kameran och se hur den känns att hålla i, hur menyerna funkar och hur knapparna är placerade, innan man gör sitt val.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Kan tilläga att jag oftast fotar Djur, sporter och närbilder.
Är en hyfsad Nybörjare med fotografering. Började fota med en liten Canon IXUS för ett år sedan, men nu vill jag ha något bättre.
Tänker nog köpa en Canon, eftersom att jag är van vid den.
~ Kram Nadja ♥

#3 "Tänker nog köpa en Canon, eftersom att jag är van vid den."
Om du inte har använt Canon systemkamera tidigare, utan bara IXUS, så har det inget med vana att göra, eftersom systemkameran är väldigt olik en kompakt. Det som mest skiljer Canon från övriga systemkameror är att det är ganska krångligt att ställa in egen Vitbalans när man mest spar sina bilder som jpeg. Alla andra systemkameror är enklare att mäta Vitbalans med, precis som exempelvis IXUS och andra kompaktkameror.
Om du däremot är van vid att använda just en EOS 1100D, så kan det vara enklare att välja just den modellen, men vilken sysemkamera man än väljer, oavsett märke, är det nya saker att lära sig. Det ändrar sig ständigt, och även om det inom samma märke är ganska enhetligt, så är det alltid någonting som ändras från modell till modell.
Okej.. Vet inte riktigt. Har bara fotat lite med en Canon eos 550D..
Känner mig lite förvirrad o.o
~ Kram Nadja ♥