Foto iFokus

Foto

Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 1569 ggr
Moalinn
0

Veckans utmaning, intresse?

Hej!

Jag undrar om det kanske finns någon som är intresserad av en "veckans utmaning" ? Det menar med isf att varje vecka på måndag så kommer det upp en utmaning, typ. fotografera en blomma. Eller fotografera det första du tänker på när du hör/läser ordet, röd.
Fattar ni?

Isf tänkte jag att man kan ha som en utmaning men där ändå en "vinnare" utses, bara liksom för kritik på sin bild och varför denna bilden "vann". Det är ju ingen tävling så att försöka ta den bästa bilden är ju inte det viktigaste utan att det är att du får fram det du vill fotografera och att du verkligen tänker på hur du vill ta den här bilden för att få bästa resultat.

Om det skulle finnas några intresserade, så kommer jag vilja ha 1 till som kan vara "dommare" och även komma på utmaningar att göra, kommer då hålla kontakt via meddelanden.

Skriv i tråden om ni är intresserade även om någon isf skulle kunna tänka sig hjälpa till (den första som skriver i sin kommentar att h'n kan hjälpa får hjälpa till, om några är intresserade), eller om detta är en riktigt dålig idé. Själv gillar jag det för det behövs för många, att ha någonting att fotografera utifrån.
(Det finns en liknande grupp på Dayviews om någon undrar)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Goseflir
0

Kanonbra idé tycker jag. Känner  själv att man ibland behöver lite motivationstrådar för att faktiskt ta sifg ut och fotografera lite och om det så bara är en bild om dagen kan man se till att just den bilden blir spektakulär! Hoppas fler gillar det här nu bara :)

http://gosmagen.wordpress.com

MonisN
0

Det är en kul idé Moalinn! Bäst gör du om du startar en ny "ren" tråd med reglerna i första ilägget.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Missel
0

Bra idé!

majlar
0

Håller medGlad

Mimmi
0

Bra idé! Jag är gärna med, men ser helst att utmaningarna inte är alltför styrda och bestämda. Alltså ser jag helst att man får ett ord som inte är så specifikt - hellre röd än blomma.

[Fibbe]
0

Skulle vara kul!

Moalinn
0

Roligt att ni är med! :)

Jo, jag tänkte starta en ny tråd sen (:

Jo, jag vet. Jag tog bara några exempel, men dom ska vara mer "utmanande" ^^

Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
0

Instämmer med #5. Angående domarsystemet så ser jag hellre att de tre som placerar sig bäst förbinder sig att vara domare i följande omgång. Det är ju inte bra om en domare har ett eget bidrag med, så för att alla ska kunna delta åtminstone emellanåt behövs rotation på de posterna. Om det nu ska vara några enskilda domare.

Alternativet är allmän omröstning, men det kanske är inte så kul för de som placerar sig sist, för det gör ju alltid någon i dylika omröstningar. Och eftersom tävlingen ska vara mer på lek än allvar så tror jag det är bäst om bara de tre bästa bidragen utses och att man inte rangordnar bidragen. Dock när jag tänker på saken så vet jag inte om det är så farligt det heller egentligen. Jag deltog i ett 10-tal ronder i en motsvarande tävling på ett musikerforum där man fick i uppgift att spela in ett fritt komponerat basspår över en inbandning som saknade bas. Alla deltagare måste kommentera allas bidrag med en mening eller två, och sen fick man 10 poäng att dela ut till de man ansåg vara bäst. Man fick där fördela poängen hur man ville, men jag tror det annars är bäst att begränsa maxpoängen man kan ge till en och samma bild till 3p. Sen när alla röstat och gett poäng utsågs vinnaren, som fick i uppgift att arrangera följande tävling. Kanske nåt liknande skulle funka här?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
0

jag kom också och tänka på att det är kanske inte så smart med en och samma dommare. Ditt sista förslag är bra, men hur ska vi få det att fungera när deltagarna kommenterar och ge poäng? Ska man ta det i samma inlägg då? och sedan skapa ett nytt inlägg för varje vecka, har inte tänkt på om man ska ha alla utmaningar i samma tråd eller i olika, vad tror ni blir bäst? Och om man tar en ny varje vecka (som jag tycker dels är lättast men det kommer bli väldigt många trådar tillslut) så i slutet så kommenterar alla som varit med varje bild och ger x antal poäng som sedan någon sammanställer och ser vem som fått mest poäng?

åh vad jag är dålig på sånt där. Men jag tycker själv att det blir roligare om man får lite respons på det man gör och inte bara lägger upp bild och så är det klart liksom, men det kanske är bättre så för att inte göra folk "ledsna" över att ens bild kanske hamnar sist? :o

Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
0

#9 - Endast en omgång per tråd, annars blir trådarna onödigt långa. Och sen kanske man borde begränsa antalet bidrag till ca 20 per omgång så det inte blir för mycket för var och en att kommentera. Grejen är ju att alla ska kommentera allas bilder och på det viset får alla mycket feedback på sin bild. (Kunde jag och alla andra på basforumet kommentera uppemot 25 inspelade baslinjer á 1min 15s i medeltal så borde det inte vara så svårt att skriva en en mening eller två om samma mängd bilder).

Trådstartaren meddelar när omröstningen/kritikgivningen startar, och sammanställer poängen i slutet när alla kommenterat. Sen tycker jag man ska ha en regel på att om man deltar i en tävling förbinder man sig också att kommentera de andra bilderna i tråden. Annars funkar det inte.

Genom att alla får kommentarer tror jag det sporrar att vara med även om man inte skulle få så mycket poäng. Jag fick några gånger helt bra poäng i de där bastävningarna men fler gånger hamnade jag på sämre sidan. Vissa som aldrig placerade sig speciellt bra var ändå träget med och det var en bra sammanhållning. Sen började jag med fotografering och hade plötsligt inte tid med dem längre… men kul var det. Och väldigt givande. :-)

Moalinn
0

jo, blir nog bra. men om man ska begränsa antalet personer så blir det ju väldigt konstigt, om man är ute och fotograferar och så visar det sig att det redan är 20 pers som har lagt in bilder så man inte kan vara med och få kritik på sin bild.

Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
0

#11 - Tja, man kan ju se först hur stort intresset är och sätta in nån begränsning senare om det skulle kännas nödvändigt.

Moalinn
0

ja, precis.

Men, ska det vara samma som skapar trådarna hela tiden eller ska det vara den som "vinner" ?

Många frågor men vill att det ska bli så bra som möjligt :p

Medarbetare på Djurfoto

[Fibbe]
0

Är väl lättast att den som ska bestämma ämne skapar tråden efter en mall.

Annars blir det mellanhänder och säkert missförstånd på vägen Tungan ute

Moalinn
0

jo, det är väl klart. Men frågan är om det är samma som ska skapa trådarna eller dom som vinner, om det är olika så får dom ju kopiera det som skrivits i den tråden dom vunnit i och kopiera till den nya tråden :)

Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
0

I början är det nog bra om det är en och samma person som har hand om trådarna tror jag, så man får igång en rutin på hur det ska göras. Senare kan man kanske övergå till att vinnaren startar följande tråd. Eventuellt kunde man ta en diskussion om följande tema sist i varje tråd, efter att resultaten sammanställts.

Det kanske skulle behövas ett kort dokument med reglerna. Jag skulle kunna skriva ihop ett förslag men jag hinner inte idag tyvärr. Nån annan får också göra det förstås. Är alla intresserade deltagare tillfreds med förslaget att alla bedömer allas bilder, eller borde man ha enväldiga domare enligt Moalinns originalförslag?

Moalinn
0

Yes! Blir bra, själv tycker jag din ide va bättre, den är mer genom tänkt än vad min är. Jag bara skrev något som verkade lämpligt just då men detta är ännu bättre.

Själv tycker jag några regler bör vara
"Bilden måste vara tagen i samma vecka"
"en bild per utmaning"
"tolka temat hur du vill, men tänk utanför "lådan"" (säkert ingen som fattar det men om någon gör det så kanske någon kan förklara bättre.

Men även säga att detta är endast för att att utvecklas som fotograf men även för att ha roligt och ha någonting att få inspiration ifrån. Bra eller dåligt, spelar ingen roll, huvudsaken är att det är roligt och att det kanske ger er något.

Tja, jag är som sagt inte så bra på det. men något i den stilen iaf, någon kanske har något bättre så kom gärna med det! :)

Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
0

Här är ett utkast på regler. Kommentarer?

Jag tror det kan bli svårt att få en tävling över så snabbt som på en vecka, så jag drog ut det till ca 2 veckor per omgång och döpte om tävlingen till "Utmaningen" istället för "Veckans utmaning".

[C-Hussan]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Detta är en toppen idé och reglerna är bra och tydliga…

JazzBass
0

Tack! Men nu märkte jag ett fel i första meningen redan.. ska korrigera när jag är hemma igen ikväll.

Moalinn
0

Kan inte öppna .__.

Men har du tagit med att bilden måste vara tagen i samma vecka? För om den inte är det så är det ju typ ingen idé att ens vara med :p

Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
0

#21 Jo, det är med. Har du Adobe Reader installerat?

Moalinn
0

Bra fråga, antaligen inte då. Men jag gick in på mobilen förut och fick läst (tänk att mobilen har reader installerat men inte datorn .__.) och det ser jättebra ut!

Frågan är bara,vem tar på sig ansvaret för att starta trådarna och sånt?

Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
0

Det är enkelt att installera Adobe Reader, bara att googla om du inte har det. Har du kunnat läsa andra pdf-filer tidigare på din dator?

Här är annars en ny version av reglerna. Tror den är bättre. Om nån vill ändra på nånting så säg till.

Om du vill får du gärna starta den första tråden Moalinn. Har du funderat ut nåt tema redan som du tror skulle vara kul att börja med?

Moalinn
0

kunde läsa den senaste så det måste varit något konstigt.

tycker det ser bra ut faktiskt,

Jo, det kan jag göra. Men vet inget tema faktiskt,

Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
0

Hur skulle det vara så här i början med temat "tävling"?

Om du startar en tävlingstråd, lägg in reglerna som bilaga i första inlägget så de är lättåtkomliga för alla som vill vara med.

Moalinn
0

det kan nog bli bra.

Vad menar du med en tävlingstråd? Jag känner mig jättebra här, eller inte. :p
Ska man lägga in reglerna varje gång det skapas en ny tråd eller?

Och sen tänkte jag, för att det inte ska bli samma tema får man ta och skriva typ
1. Tävling
2. regn
3. kossa
4. katt

Osv.. du fattar nog. Så det inte blir samma utan att det varieras.

Medarbetare på Djurfoto

cinna
0

Kul initiativ!Glad

Är gärna med om man inte behöver anmäla sig i förväg, utan bara spontant känner att "det här temat var kul och tiden finns den här veckan!"

En liten grej i reglerna bara: Thinking out of the box = tänk utanför ramarna.
Jag har ibland svårt att hitta bra översättningar till engensla uttryck, men här tycker jag faktiskt att den på svenska t o m passar bättre.Skrattande

JazzBass
0

#27 - Tävlingstråd = Tråden där varje "rond" av tävlingen utspelas i. Ja det är bra om reglerna är med i första inlägget i varje tävlingstråd. En tråd per tävling. Om du vill kan jag också starta den.

Jag skulle helst vilja ha friare teman än just "kossa" eller "katt". De är för bindande tycker jag. Jag bor i stan i en lägenhet och har lite svårt för att hitta åtminstone kossor i närheten. (Och den andra nedvärderande betydelsen av ordet tror jag det är bäst att försöka undvika…) Regn däremot är bra. Bara det kommer regn den veckan. :-)

Mer abstrakta teman skulle också funka bra, typ "kärlek" eller "less is more" (här funkar ingen svensk översättning tycker jag).

#28 - Precis så, inga förhandsanmälningar. Genom att ladda upp en tävlingsbild är man med. Jag ändrade reglerna en gång till med din översättning av uttrycket. Jag är för van vid det engelska så jag hade glömt bort det svenska… :-)

DesK
0

Detta är en trevlig och bra idé, Glad meen jag tycker att reglerna ska ligga direkt i tråden och inte som bilaga.

/Désirée

Moalinn
0

#29,
Du får gärna starta eftersom att du vet bäst hur du tänkt dig :p

jag tog bara några exempel, men att man skriver upp vilka teman det varit så man inte tar samma. Så första veckan är det tävling, och då skriver man upp det. Sen nästa vecka kanske det är regn, då skriver man upp det osv..

Medarbetare på Djurfoto

JazzBass
0

#30 - Det tror jag inte skulle fungera så bra, skulle bli så långt första inlägg då. Men de viktigaste reglerna kan man ju skriva ut. Det mesta är ju rätt självklara saker. Tror jag ska starta utmaningen nu strax. :-)