Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 685 ggr
Moalinn
0

vad är det första du tänker..

på när du hör/läser ordet Fotograf?

Ja, skriv det första som kommer upp när du hör/läser ordet "fotograf".

Nej, ni ska inte skriva ett ord sen utan alla ska utgå från detta ordet.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

mjuhm
0

Jag tänker på djur, moddeller och sminkning ;s

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

JazzBass
0

Jag tänker på ordet som en yrkestitel, även fast alla får kalla sig fotografer som  använder en kamera. Själv kallar jag mig hobbyfotograf eller amatörfotograf, då jag helst ser att ordet fotograf skulle vara reserverat för dem med utbildning eller gedigen erfarenhet och som åtminstone delvis livnär sig på sin fotografering.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Moalinn
0

Jag tänker på utbildning. Att man oftast har en bra och stabil grund till att verkligen kunna kalla sig ren "fotograf", själv kallar jag mig ofta amatör osv, inte nödvändigt att kalla sig riktigt fotograf när man inte har en riktig utbildning (enligt mig). Alla har sina åsikter men så tänker jag! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[linneasandberg]
0

jag tänker på en människa som har en kamera som fotar xd

Gips
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Utbildning tänker jag inte på när det gäller fotograf. Däremot tänker jag på att det finns många fotografer och många gillar att fotografera och att foto kan bli en materialsport. Fotografer är underskattade av folk i allmänhet och överskattar sig själva.

AmandaChristina
0

Jag tänker avslappning, lycka och frihet! Oftast så fotograferar folk oftast bara om dom älskar det :)

Ove555
0

Då tänker jag nog på sådana fotografer som det fanns förr med egen atelje och som framkallade bilderna i eget labb

uffelarsen
0

Jag tänker som Jazzbazz, Fotograf för mig är också en yrkestitel, Men Gips skrev något tänkvärt i #5 Människor som inte sysslar med fotografering tror oftast att det bara är att rikta kameran och trycka av så blir det jättebra medans många som fotograferar tror att dom levererar bilder som fullfjädrade fotografer . Och detta är som det ser ut idag, Har man en kamera så kallar många sig fotograf. Jag tycker faktiskt lite synd om dom som i dag går någon form av fotoinriktad utbildning deras (kanske) yrkesutbildning som fotograf har ingen absolut ingen status i allmänhet . vi är ju alla fotografer med eller utan utbildning, förutom jag, då jag är en ögonblickskonservatorSkrattande

Blev lite väl långt inlägg, sorry!

Inkanyezi
0

För mig har sammanhanget betydelse för hur jag uppfattar det. Om det handlar om en bild, så är fotografen självklart den som har tagit bilden, och det har inte med yrket fotograf att göra, som handlar om att försörja sig på att fotografera.

Och företag som säljer fototjänster betecknas ofta kort som "fotografen", även om man inte vet vem som står bakom kameran. Jag har ju själv jobbat som fotograf i omgångar, både i företag som säljer tjänsten och fristående, och jag har inte någonsin reflekterat över att man skulle kunna se det som en titel som hör ihop med en viss utbildning. De flesta som jag kände som gick Christer Strömholms fotoskola blev aldrig fotografer om man därmed menar yrkesfotograf, och inte en enda av de yrkesfotografer som jag genom åren har känt har haft någon formell utbildning.

Så "fotograf" kan betyda flera olika saker, beroende på sammanhanget, men när en person presenteras som fotograf utan att det har samband med en aktuell bild, utgår jag ifrån att det endera är en person som är lejd att fotografera, eller en person som försörjer sig på fotografi.