Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1131 ggr
majlar
0

Någon som vet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad jag ska titta efter för funktion när jag vill ha en kamera som hjälper till med inställningar när man har glasögon. Har försökt läsa mig till det, men lite svårt då jag inte kommer ihåg vad det heter.

Har så svårt att få skärpan på rätt ställe. När jag tittar i kameran så tycker jag att det ser perfekt ut. Men så blir det så här i alla fall.

Tack på förhand./ Marianne

uffelarsen
0

På många kameror har du möjlighet att justera sökarokularet för mindre synfel. Det brukar sitta en liten ratt i anslutning till "tittrutan" Skrattande som du kan justera på.

majlar
0

Vet du vad funktionen heter?

uffelarsen
0

Borde heta  dioptrijustering.

majlar
0

Tack då ska jag kollaGlad

Inkanyezi
0

Till höger om titthålet, bakom gummimuffen, finns en inställning för att få skärpa på fokuspunkten på sökarskivan.

Det är ändå inte lätt att få skärpan rätt, eftersom sökarskivan inte är särskilt bra för manuell inställning av skärpa. DSLR, särskilt de billigare "instegsmodellerna", har ett sökarhus med speglar i stället för prisma, och för att inte förlora för mycket ljus, har tillverkarna offrat mattskivan som dämpar ljuset kraftigt, så att sökarskivan är nästan klar, och man kan tycka att bilden är skarp fast den inte ligger i fokus. Man måste fösöka se den lilla markeringen för skarpinställning skarpt samtidigt, ungefär som när man använder hårkors. Bilden ser skarp ut också när den ligger lite framför eller bortom.

Det kan underlätta att använda fokusbekräftelse på kameror som stöder det.

Och om objektivet har AF, till exempel med närbildslins på en telezoom, så kan man låta autofokusen ta hand om fininställning, bara man förvissar sig om att motivet ligger inom området där det går att få skarpt. AF är ganska mycket bekvämare än att försöka få skärpan rätt genom att titta på sökarskivan.

Inkanyezi
0

Och i den engelska bruksanvisningen heter fokusbekräftelse "focus confirmation", och de kallar det för "electronic rangefinder". Det är en liten grön lampa som tänds i nedre vänstra hörnet under sökarbilden när fokus ligger rätt i mittpunkten.

Utöver att få skärpan rätt, är det också för det mesta viktigt att blända ner för att få större skärpedjup när man är på riktigt nära håll. Skärpedjupet är väldigt kort, och man kan behöva blända ner mycket för att få skärpa över större delen av exempelvis en blomma.

majlar
0

Men…vad säger man. Jag har inte sett den knappen. Men visst finns den där.

Tack så mycket. Jag behöver tydligen byta glasögon också verkar det som.

Nu ska jag prova. Flört

majlar
0

Där satt den. Tack så himla mycket. Får nästan skäms att jag inte har läst mig till alla funktioner. Glad

uffelarsen
0

Se där!  Allt är enkelt när man kan detSkrattande