OBJEKTIV? BLIXT?
Hej!
Jag behöver hjälp med att hitta ett bra objektiv och en bra blixt. Jag jobbar inom mode och fotograferar mycket kläder och människor och även platser när jag är ute och reser. Jag är väldigt intresserad av att få bilder som dessa: http://www.fashiontoast.com/2011/08/paris-photo-diary.html
och jag undrar vad det är man ska leta efter, jag vet inte vad alla dessa termer som vidvinkel och sånt betyder, jag har ingen aning och jag vill gärna ha något till ett bra pris.
Men är det ett objektiv jag ska satsa mest på eller en blixt? Jag använder en Nikon D80 och objektiv Nikkor 18-55 mm
Tacksam för hjälp!
jag har tittat lite på detta objektiv men vad det är för skillnad på vidvinkel och telezoomobjektiv har jag ingen aning om, jag fick höra att jag ska använda mig av vidvinkel, mer än så vet jag inte
http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/sigma-af70-3004-56dgnikon/116079.4570/
och denna blixt kanske http://www.netonnet.se/art/foto/blixt/blixt-nikon/sigma-ef-610dgstandardfornikon/153810.4575/
är verkligen intresserad av att få till såna här bilder, där man får med mycket på en bild fastän själva personen inte står långt ifrån. och ljuset, det känns inte som att bilden är redigerad så värst mycket och när jag fotograferar med min kamera känner jag att mina bilder inte blir sådär ljusa och när jag ljusar upp dem i ett redigeringsprogram blir kvaliten bara sämre. Men på dessa bilder ser kvaliten väldigt fin ut.
För det första, kopiera inte andras bilder och lägg upp om du inte har fotografens tillåtelse. Jag antar att en moderator kommer att ta bort dem från dina inlägg. Länken till hemsidan räcker.
Till saken, så om du bara testar en vidvinkelzoom och en telezoom så lär du direkt märka vad skillnaden är. Dessutom har du ju ett 18-55 kitobjektiv som du kommer riktigt långt med, och som ger både vidvinkel och tele. Du ser ju på objektivet vad för brännvidd i millimetrar du rattat in. Dessutom kan du testa vad bländaren har för effekt på bilderna om du fotograferar i manuellt eller helmanuellt läge. Zooma in till max, ta bilder på olika bländare och se hur skärpedjupet påverkas. Det är en av de mest elementära sakerna att förstå sig på inom fotograferingen.
Det objektivet du har länkat till i #2 har jag haft och det ska du direkt glömma bort om det är såna här bilder du vill ta. Det är dessutom det överlägset sämsta objektiv jag nånsin ägt.
Försök komma åt en ljusstark vidvinkel, får gärna vara med fast brännvidd för de har ofta bättre ljusstyrka. Typ en 24/2,8, 24/1,8 eller liknande. Annars så kommer du långt med en Nikkor AF-S DX 35/1,8 G. De ger dig möjlighet att få till kort skärpedjup som i första bilden du visar, men är inte tillräckligt vidvinkligt för att få till bilder som i #2. Den bilden har för övrigt rätt kraftigt redigerade färger.
Blixtanvändning är kul men ganska svårt att lära sig så man får bra resultat. Tycker att du först ska lära dig den mest elementära fototeorin innan du går vidare och skaffar mer utrustning. Det finns bra artiklar i detta forum om det. När du kan lite exponeringslära, förstår dig på vad vidvinkel och tele betyder, och vet hur en stor eller liten bländare påverkar bilden, då vet du nog rätt snabbt vad det är du behöver. Det är inga svåra saker om man bara inte går in med den inställningen att det är det. Bara genom att ratta på ditt 18-55 och testa olika inställningar för bländare, slutartid och isotal och eventuellt exponeringskompensation (om du inte kör helmanuellt) kommer du att komma långt.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jag har tittat igenom bilderna på bloggen, och de flesta är tagna med ganska stor vinkel, och blixt är inte använd, utom möjligen på någon enstaka.
Det 18-55 mm som du har är fullt tillräckligt, och det är inte osannolikt att de flesta av bilderna på bloggen du pekar på är tagna med ett liknande. Några av bilderna kan ha något större bildvinkel.
Objektivet du pekar på är en telezoom, som inte funkar till såna bilder.
Eftersom du ställer frågan så som du gör, är det enda råd jag kan ge att lära dig hantverket och använda det du har och inte skaffa fler grejer innan du vet varför.
Tack så mycket för båda svaren jag har fått. Jag ska definitivt utforska det objektiv jag redan har.
Men jag känner mig väldigt förvirrad vad gället slutare och bländare och hur allting funkar, men det gäller väl helt enkelt att prova sig fram :)
Tack, än en gång :)
Här är två väldigt bra hjälpmedel för att förstå vad som händer när du ändrar på inställningarna.
jag måste vara jätte trög men vart ändrar man inställningarna på bländaren och slutaren? jag har läst lite om det men får inte till det.
Betty Mello
Om du har intresse av fotografering och skall ge dig på mode foto så föreslår jag först och främst att lägga pengar på en vettig bok om digital fotografering.
Men för att svara enkelt på din fråga.
Satsa på ett fast 85 mm som är ljusstarkt, tex f/1,8, eftersom du har ett 18 - 55 mm redan.
Det är ett mycket bra proträtt obketiv och att plåta modevisningar med t.ex.
med ett lägre f tal så kostar det.
Vad gäller blixt som jag glömde så bör du nog kolla in SB-700 eller SB-900 och eventuellt någon reflektorduk.

Att använda fyllnadsblixt i solljus med DSLR är inte enkelt. Det är lättare att använda reflektor när man tar i motljus. Problemet med blixt är att den inte synkar annat än på ganska lång exponeringstid, vilket i regel ger överexponering i dagsljus. Så att skaffa en dyr blixt är inte det första råd jag skulle ge.
Det handlar mest om att lära sig dels grunderna för fotografering, dels hur man kontrollerar de olika parametrarna på sin kamera.
Kamerans inställningar kan man hitta i bruksanvisningen. Bländare och slutare ställer man in med ett eller ett par hjul i närheten av slutarknappen. Jag vet inte hur det ser ut på D80, , men jag tror att den likt D90 har två inmatningshjul, ett fram och ett bak. På Nikon med två hjul är det det främre som ställer bländare och det bakre slutartid. Om man har bara ett hjul så är det en knapp med tecknen +/- invid avtrycket för att växla funktion på hjulet.
De flesta brukar använda läget A och välja bländare, när man inte kör manuellt med M.
Det finns i grunden tre inställningar, ISO för känsligheten, bländare för ljusinsläppet och slutartid för tiden som man exponerar. I de automatiska lägena kan man ställa kompensation för att få bilden mörkare eller ljusare.
Men för att få kontroll över vad man håller på med måste man lära sig grunderna, det är inte bara att ratta lite på måfå, utan man bör ha en plan för vad man sysslar med.
Jag har ett sånt hjul på min med + - på, men jag tycker inte det händer så mycket när jag jämför på bilderna! Jag kanske använder det fel, måste man fotografera utomhus eller något speciellt för att det ska märkas extra mycket? Jag test fotograferar inomhus i ett inte så jätte ljust rum.
Här är en bild som jag tagit för ett tag sedan, innan jag ens tänkte tanken på att köpa nytt objektiv och så. Och de flesta av mina bilder som jag tar blir såhär, och jag är nöjd med dem. Men det är fortfarande något som inte stämmer när jag fotograferar människor och mode.
Det är bilder som dessa, som jag har tagit, som jag inte är nöjd med. De är redigerade och jag tycker de förlorar så mycket kvalite och att de redan från början är så mörka och färglösa. De är så dystra…
http://scenbloggen.com/bettymello/category/bettys-outfits/page/2/
http://scenbloggen.com/bettymello/2011/06/19/the-national-opera-of-riga/
TACK FÖR TIPSEN JAG FÅTT HITTILLS, JAG SKA SOM SAGT GE MIG UT PÅ ÄVENTYR OCH TESTA KAMERAN LITE MER ÄN VAD JAG GJORT. JAG FOTOGRAFERAR VÄLDIGT MYCKET OCH ÄR NÖJD MED DE FLESTA AV BILDERNA, MEN DET ÄR EN VISS TYP AV BILDER JAG VILL KUNNA TA OCH DET ÄR SOM BILDERNA HOS BLAND ANNAT WWW.FASHIONTOAST.COM
jag har lekt lite mer med kameran men jag vrider och snurrar på alla möjliga rattar och det är inga inställningar som ändras :S och jag ser ingen skillnad på bilderna heller :S vet inte vad jag gör för fel? jag har på läge P, A, S och M när jag gör detta…växlar mellan de olika och testar…händer ingenting!
Jaga inte för mycket med att likna någon annan fotograf.
Lär dig din kamera och skapa dig en egen stil. Det är det unika som i slutändan säljer och syns.
http://www.bokus.com/bok/9789163609152/digitalfotografi-lar-dig-yrkesfotografernas-hemligheter/
http://www.bokus.com/bok/9789163609589/blixt-fotografering-i-kamerablixtens-ljus/
Om du har kameran på A och vrider på "pekfingerhjulet så skall bländaren ändra sig så att du får olika skärpedjup och olika exponeringstid. Kan det vara så att du har autoiso aktiverat så att det är iso som ändrar sig i stället för exponeringstiden.
Den ändrar inte sig vad jag än gör! Och jag har växlat mellan auto och manuell, händer fortfarande ingenting!
Detta problem vet jag har uppstått på en del andra D80.
Prova och återställ kameran till fabriksinställning.
Det gör du genom att hålla Exponeringskompensasions knappen och AF mode knappen i 2 sekunder.
Pröva med det
Du råkar inte ha bildvisningen på eller nån meny uppe när du rattar på? Har du dessa avstängda, ratten är inställd på A, M, S eller P och ljusmätningen är aktiverad (du aktiverar den genom att trycka ner avtryckaren halvvägs en gång) så SKA värdena på toppskärmen och i sökaren definitivt ändras när du skruvar på inmatningshjulen, om inte båda påverkar siffrorna så gör åtminstone den ena det. Prova skruva på båda hjulen åt båda hållen så kommer nog nånting att ändra ska du se.
Om du trycker ner avtryckaren först lite grann så att ljuset tänds i fönstret på ovansidan. Då skall siffrorna ändra sig när du snurrar på hjulet vid pekfingret och du har den inställd på M eller A.
Nu har jag inte läst igenom den här tråden. Men är inte en ringblixt ett bra hjälpmedel om man ska ta bra bilder på modeller utomhus?
http://www.kaffebrus.nu/ringblixtkit-for-kamerablixt-ringblixtadapter-881.html
Ringblixt, någon som vet om det kan vara något?
Är det någon som kan förklara lite snabbt hur man får bakgrunden på en bild att bli blurrad? Det brukar oftast bli så när jag fotograferar, automatiskt, men jag vill veta vad det är jag gör…för det är inte alltid de blir så och när jag fotograferar outfits vill jag gärna att fokusen ska vara på endast personen, inte bakgrunden!

Jag har nämnt det förut. Du måste lära dig de elementära sakerna som påverkar bilden, för att du ska kunna få kontroll över resultatet. Vi har redan pekat på vad man gör för att få mer oskärpa i bakgrunden. Det är nämnt i den här tråden, och det finns i länkarna som har lagts in. Det finns faktiskt inga magiska genvägar. Simulatorn som har länkats till visar rätt tydligt hur skärpedjupet ändras med olika bländaröppning.
Det är bländaren som påverkar skärpedjupet. En större öppning ger kortare skärpedjup.
För att få mycket kort skärpedjup behövs ett objektiv med stor öppning.
Bländaröppningen visas i kameran och på objektivet som nämnaren i ett bråk, och den anger hur stor del av objektivets brännvidd diametern på bländaröppningen är. Eftersom det är nämnaren i ett bråk, betyder ett högre tal att öppningen är mindre. Om man till exempel har ett 50 mm f/2 så är dess öppning 25 mm i diameter. Kitobjektivets största öppning vid 50 mm brännvidd är ungefär f/5,6. Det betyder att den är ungefär 9 mm i diameter. Den mindre öppningen jämfört med ett ljusstarkt objektiv gör att man inte kan få bakgrunden lika oskarp. Största öppningen är angiven på objektivet, och man kan strypa öppningen med bländaren för att få mindre ljusinsläpp och större skärpedjup.
Man har också kortare skärpedjup på kortare avstånd, och det kan utnyttjas när man tar närbilder, så att man ser till att bakgrunden som kommer med är rejält långt bort jämfört med huvudmotivet. Till exempel i bilden av en modell på flodbanken mittemot Eiffeltornet är modellen ganska nära, medan tornet är betydligt längre bort. För att få mer oskärpa i bakgrunden använder man stor öppning och ser till att bakgrunden är längre bort i förhållande till huvudmotivet.
Så för att kontrollera skärpedjupet måste du kunna ställa in bländaren.
Bra förklaring ovan i #21. Tänkte bara inflika att jag tycker det är viktigare med ett kort avstånd till motivet om man vill få blurrad bakgrund. Avståndet från motivet till bakgrunden har mindre betydelse tycker jag.
Så ut och testa! Skruva ratten på kameran till A-läget, och testa olika bländare med motiven på nära respektive långt avstånd.
Strunta i blixten än så länge och koncentrera dig på att lära dig grundläggande fototeori istället först. Sen kan du börja experimentera med blixtar, men de är ett helt skilt kapitel att lära sig bemästra.