Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 5284 ggr
Robert
0

Fotoprogram - RAW

Vi har lagt till en ny kategori bland länkar, "Fotoprogram - RAW", och uppdaterat listan bland de övriga fotoprogrammen!

Tipsa gärna om du saknar något RAW-program i listan!

Vi får många gånger frågan vilket program man ska välja när man vill redigera sina bilder. En start är att man tar och laddar ned ett gratisprogram.

Jag själv har ingen erfarenhet av något gratisprogram. Använder du något bildredigeringsprogram som är gratis eller har du provat något? Kan du rekommendera programmet och vad ser du för fördelar/brister?

Hälsningar

Robert

ricemountain
0

Rawshooter Essential (RSE) är en gratis version av Rawshooter Premium. Ett mycket bra och lättarbetat program som, tillsammans med deras forum, gjort att jag uteslutande använder RAW numera.

Har man väl använt RAW känns det fel att gå tillbaks till JPEG. Möjligheterna att korrigera, under kontrollerade former, är mycket bättre. Färgåtergivningen använder sig av 16 bitar i stället för 8 som JPEG har. Detta ger helt klart bättre bilder och möjligheter.

Jag rekommenderar att prova och att läsa det forum som hör till Rawshooter. De som deltar är klart proffsiga och hjälpsamma. Att få till naturliga färgtoner för hud är inte lätt men jag tror mig äntligen ha lyckats.

Denna kommentar har tagits bort.
Robert
0

#1, välkommen till Foto.iFokus och tack för din kommentar. Rawshooter hittar man hos Pixmantec.

Vad har du försökt ändra?

Hälsningar

Robert

ricemountain
0

Jag försökte ta bort ett blankt (tomt) inlägg som jag av misstag skapat..som jag istället fyllde med ovanstående (#2) fråga.

ricemountain
0

Ytterliggare ett RAW program som kanske är intressant är ACDSeePro som finns att prova gratis under 30 dgr.

(http://www.acdsystems.com/products/acdseepro/index)

loccus
0

Hej!

Jag kör själv med CS2. Men har även vid sidan om ett enkelt bildredigeringsprogram som heter Picasa2, -funderar i skrivande stund på om det var gratis eller om jag laddade ned det på den inte så fullt lagliga vägen;)?

Testa och se..

Mvh Pia