Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 589 ggr
fia-mia
0

Hjälp kring prislista

Har nu bestämt mig för att försöka tjäna lite pengar på mitt fotograferande. Har suttit och kladdat på en prislista och har väl kommit på det mesta utom just priset. Så ni får gärna komma med förslag vad varje fotopaket kan vara värt samt om det behöver ändras något.

Ni som fotograferar åt andra: Hur gör ni med papperskopior? Beställer ni hem bilderna, skriver ut själva eller…? Har tänkt mig att en bild i A4-format ska ingå.

Prislistan kommer stå på min hemsida och jag kommer sätta upp lappar i en kyrka här i närheten där det finns barntimmar osv. Går det bra kommer jag nog annonsera i tidningen och i fler kyrkor.

Studentprislistan ska inte upp på hemsidan. Dock fotar jag åt ett gymnasium varje student och får lite betalt av en som jobbar där. Så där borde jag kunna få en slant och jag skulle gärna vilja ha en prislista att gå på.

Visst behöver jag inte skatta om jag tjänar under ett visst antal tusenlappar?

Vad är rimlig reseersättning?

För att få en bild av på vilka nivå mitt fotograferande är på kan ni gå in här.

Prislistan står i inlägget under.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

fia-mia
0

Bröllop

Lilla paketet 1:

Ca en timmes genomgång av dagen på vigselplatsen

Porträttfotografering utomhus

10 högupplösta bilder på cd-skiva eller USB-minne.

Mellan Paketet:

Porträttbilder utomhus

Fotografering av vigseln

40 högupplösta bilder på cd-skiva eller USB-minne.

Stora paketet:

Porträttfotografering utomhus

Fotografering av vigseln samt mingel efteråt

70 högupplösta bilder på cd-skiva eller USB-minne.

Dop

Lilla paketet:

Fotografering av dopet

Porträtt på familjen

25 högupplösta bilder på cd-skiva.

Stora paketet:

Fotografering av dopet

Porträtt på familjen

En halvtimmes fotografering under ”dopkaffet”.

Vill du få tillgång till samtliga bilder? Lägg till: 400 kr till lilla paketet, 800 kr till Mellan paketet och 1200 kr till stora paketet. Gäller både bröllop och dop-paketen

Student

Lilla paketet:

Gruppbild med samtliga studenter

Utspring

30 högupplösta bilder på cd-skiva

Mellan Paketet:

Vimmelbilder

Gruppbild med samtliga studenter

Utspring

50 högupplösta bilder på cd-skiva

Stora paketet:

Vimmelbilder

Gruppbild med samtliga studenter och möjlighet till spontana porträtt

Utspring

70 högupplösta bilder på cd-skiva

Vill du få tillgång till samtliga bilder? Lägg till: 600 kr till lilla paketet, 1200 kr till mellan paketet och 1500 kr till stora paketet.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

fia-mia
0

Är antalet bilder i varje paket rimliga?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

nicro
0

40 och 70 bilder är VÄLDIGT många. Du kan inte garantera att få så många bra bilder vid ett bröllop.

Vad är högupplöst när du levererar digitalt? Upplösningen kan inte defenieras förren du skriver ut bilden.

Varför skicka med alla bilderna? Det kommer att följa med många mindre bra bilder som kommer att göra att de som ser dem tvivlar på dig som fotograf. Det är ju inte rimligt att redigera alla bilder man tar på ett bröllop.

fia-mia
0

#3 Jag har sett flera fotografer som enligt prislistan mejlar eller lägger över högupplösta bilder på en skiva. Då stämmer det alltså inte?

Vad är rimligt antal bilder att få på ett bröllop då? Eller är det rimligare att skicka alla bilder man själv och kunden är nöjd med?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

nicro
0

En bild har ett visst antal pixlar, det är när man skriver ut den man börjar prata Upplösning. Man pratar om dpi, dots per inch, dvs. prickar per tum. Högupplöst brukar man säga 300dpi men det handlar även om storleken på bilden och betraktnignsavståndet. Även lägre Upplösning kan räknas som högupplöst.

Har du en bild dom är 3000 pixlar (ppi på skärmen men man kan säga att det motsvaras av dpi vid utskrift) bred bild  och skriver ut den i 300dpi så blir den 10 tum bred, ca 25cm. Skulle du skriva ut den i 100dpi vlir den 30tum, ca 75cm.

En bild som är 300pixlar bred kan alltså räknas som högupplöst om man skriver ut den stor som ett frimärke. :)

Jag har iof bara fotofraferat ett bröllop, chefens, med vetskapen om att jag har större krav på bilderna än han. Jag tror att det var 15-20 bilder som jag var riktigt nöjd med.