Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1380 ggr
Ratlings
0

Kritik, tack! Nähe..

Jag undrar vart alla kritiker tog vägen?
Nu utår jag från mig själv.

Jag har märkt att det har blivit dåligt med kritik sista tiden.. Vad hände?
När jag väljer Hård kritik vill jag veta vad som är bra/negativt och vad jag kan göra bättre men ingen svarar eller så skriver någon bara "Fin bild!" (det är jätte kul att höra, men vill också ha kritik.) Jag vill utvecklas som fotograf och vill då veta vad man kan göra bättre..

Så, vart tog alla vägen som kan kritisera bilder?

// Lise
When nothing goes right, go left!

[Fibbe]
0

Jag tror problemet är sveriges artighet.

Folk vågar inte säga vad man tycker för man är rädd att fotografen ska ta illa upp. Det märks på alla sidor som handlar om kritik.

Ratlings
0

#1 Jo det kan du ha rätt i. Men varför väljer man då Hård om man inte kan ta kritik eller bryr sig ens om att ladda upp? Obestämd

// Lise

MonisN
0

Jag är helt inne på din linje med kritik, men här finns många väldigt unga medlemmar som kanske inte kan ta hård kritik utan att dom blir ledsna om bilden blir sågad. Detta tror jag är den största anledningen till att så få vågar ge hård kritik.

Det är väldigt få på sajten som är duktiga på att ge konstruktiv kritik. För det krävs att man har fotograferat en hel del och har erfarenhet.

En artikel i ämnet kritik finns att läsa här.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

[Fibbe]
0

Går det inte att ordna någon tävling för den som ger bäst kritik?
Kanske kan få igång det hela.Tungan ute

Ratlings
0

#3 Jo det är klart, men då borde dom nästan "skylla sig själva" (låter hårt men…) om dom tar på hård när dom kanske borde börja på en lättare nivå.. Det drabbar ju dom som faktiskt vill ha hård kritik. Obestämd

#4 Vore kul, hahaha :p

// Lise

MonisN
0

#4 Det står alla fritt att ordna tävlingar. Men jag har lite svårt att se vem som skulle kunna vara en bra och objektiv domare i just en sådan här tävling. Kanske en tråd i ämnet hade varit bättre där man är medveten om att kritiken kan vara hård och svidande om man laddar upp bilder. Detta kan kanske vara ett sätt att lära sig att både ge och ta kritik.

Känner du för en sådan tråd så är det bara att starta en.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Ratlings
0

Man kanske borde lägga till lite mer i infon om kritiktrådarna att vad L, M och H kritik faktiskt innebär?

// Lise

Ratlings
0

Såg nu att det redan fanns.
Eftersom att det faktiskt finns beskrivning av dom tre kritik valen tycker jag att man får ta det dom andra skriver. Kan man inte ta hård kritik, nej då väljer man inte det.

// Lise

majlar
0

Om man inte är så bra på att ge kritik, ska man helt låta bli då.

Ratlings
0

#9 Absolut. Men ibland spelar det ingen roll om man är bra på att ge kritik - allt hänger ju på hur personen på andra sidan skärmen tar det man skrivit.

// Lise

majlar
0

Då ska jag alltså inte ge kritik hädanefter.

Ratlings
0

#11 Om du känner att du vill det så är det upp till dig. Den här tråden skapades dock för att få fler kritiker.

// Lise

JazzBass
0

#9 - Absolut inte! ALLA har en åsikt om varje bild de ser. Om det så bara är att man tycker den är fin, ska man få säga det. Kan man inte ge en mer djuplodande analys på varför man tycker det ska man väl inte behöva säga nåt mer heller ett forum som detta där man skriver av fri vilja. Dock, om man tycker att en bild är riktigt dålig men inte kan säga varför så är det troligen bättre att hålla tyst, speciellt om man inte kan hitta på nåt positivt alls att säga om bilden utan att ljuga.

För mig betyder en kommentar i stil med "Fin bild!" mycket mer än ingen kommentar alls. Det betyder att i alla fall nån tycker om bilden. Total tystnnad är värst.

Den bästa kommentaren jag nånsin fått fick jag på fotosidan på en bild jag lade upp i september 2009, efter att ha fotograferat i ca 3 månader. Men då gav jag också exempel på vad jag ville ha kritik på och önskade specifikt hård kritik. Första kommentaren under bilden är den jag avser, men de följande var också givande och bra tycker jag. http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1823433.htm?set=mp

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Doglovers]
0

Jag har svårt att uttrycka mej i fack språket. Därför skriver jag hellre att jag tycker bilden är bra än att låta bli alls.

Jag har inte fått många kommentarer på mina bilder jag satt in och det känns lite tråkigt. Lustigt ar också att bilder som jag får negativ kritik på här, blir positiv på FotosidanSkrattande

Men det är ju det som är det intressanta med fotograferingen. Det är många som tolkar bilden olika.

#13 Snygg bild förrestenFlört

Gips
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker det är helt ok att kommentera med "fin bild" vilket om jag säger så brukar innebära att det är inget att klaga på och att jag gillar bilden. Men om man tycker bilden är dålig bör man vidarutveckla vad som brister…

Moalinn
0

Jag tycker själv det är "jobbigt" att ge kritik för jag har svårt att skriva vad jag egentligen tycker, eller nej, det är inte det som är problemet, utan jag vet precis vad jag tycker men vet inte hur jag ska skriva det vilket resulterar en väldigt lång kommentar om hur jag förklarar det jag menar på olika sätt och det tycker jag själv är jobbigt så jag låter hellre bli. När jag väl tycker en bild är jättefin eller vacker eller vad den nu kan vara så skriver jag det, utan att ge någon mer invecklad kritik.

Själv tycker jag det ofta är samma människor som kommenterar mina bilder, kan variera lite men på 2 av 3 bilder så har en och samma människa kommenterat och sagt vad den tycker, inte dåligt men bara något tråkigt att inte fler tar sig "friheten" att kommentera.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Ratlings
0

Självklart är det jätte kul att höra att bilden är fin, det skrev jag i #0 också, men jag vill också ha kritik. Vilket aldrig händer längre. 
Synd tycker jag.. Hur ska man då utvecklas?

// Lise