Hur får jag använda bilderna?
Jag har nyligen gjort mitt första "jobb" som frilansande fotograf i en liten djuraffär som ville ha hjälp med att få lite bilder till sin hemsida. Bilderna var på några produkter och liknande.
Nu är min fråga, är det dem som bestämmer om jag får använda dem i min portfolio/blogg eller är det jag själv?
Jag har innan inte sagt någonting om detta eftersom jag glömde. *jättesmart, jag vet, hehe.*
"Kunderna" var bakanta om det spelar någon roll.
(Visste inte i vilken kategori jag skulle placera tråden.)
Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg
ALEA IACTA EST
Det är dina bilder eftersom du är fotograf. Eftersom inget annat är avtalat får du använda dem som vilken bild som helst.
Fast ni borde ju gjort ett avtal som ger kund rätt att använda bilderna för kundens säkerhet 
Fibbe har helt rätt och jag tilläger bara att DEM inta kan bestämma något, då DEM är felaktigt språkbruk. Däremot kan de -dvs beställarna av ditt fotojobb ha vissa krav eller önskemål och dessa bör ni ha någon överenskommelse om innan bilderna publiceras. ALLA bilder som publiceras på webben har i grunden copy rightskydd.
/Désirée
#2 En onödig kommentar, tycker jag. Du förstod ju vad TS menade. Dessutom så misslyckades du själv med svenskan!
HH
Tack 1#
Vad gäller 2# så kan jag inte ta åt mig av det där över huvud taget då du underanvände tex kommatecken plus att din attityd inte passar in i frågan. Dessutom gillar jag den inte helle då jag sett fler, liknande kommentarer av dig. (Tänker dock inte disskutera detta virade eftersom det är ett fotoforum och inte ett språkforum, vill du hugga tillbaka får du skicka ett PM.)
#3 Hehe ja, jag tänkte också på det men brydde mig inte om att säga det… Hehe vissa misstag kan man få tro att man inte har gjort, hehe. :P
Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg
ALEA IACTA EST
Att använda ditt arbete i en portfolio borde inte vara några som helst problem.
Sedan är frågan om de köper din tjänst och rätten att använda sig av bilderna eller om de köper fullständiga rättigheter till bilderna.
I båda fallen kan du använda dem som portfolio bilder. Har de rätten att använda dem så kan du i din tur använda dem igen, så tillvida de inte går under äganderätt till produkterna, då du måste ha en "property release". Köper de fullständiga rättigheter kan du inte använda dem vidare då de även köper copyright för dem.
Men upphovsrätten har du alltid kvar om du inte avtalar bort den.