Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1254 ggr
cinna
2011-07-29 21:37
0

Back up?

Hur nojjig har man ska man vara?

Har back up på mina bilder på en extern hårddisk + på CD-skivor och ändå bär det mig emot att sudda bilderna i laptopen… av rädsla att förlora bildernaObestämd

Hur gör ni med ert bildarkiv?

Jag har väl bara en sisådär 40 - 50 Gb med bilder, så inget jättelager, men de betyder ju en hel del - för mig, men nog vore det bra att kunna frigöra det utrymmet på hårddisken på min lap…

Neiah
2011-07-29 22:10
0

Jag sparar alla mina bilder på usb, ca 20GB & då är dom inte ens fulla. Nä, men jag litar på att om min datorn kraschar så har jag dom där ^^

[Noctifer]
2011-07-29 22:49
0

Just nu enbart extern hårddisk men borde dubbellagra dem med tanke på att jag nyligen fick göra omformatering av externa. Och göra sista minuten backup på externa hårddiskar är inte kul.

Deklol
2011-07-29 22:58
0

Typ såhär e workflowet för mig:

1. Bilderna tas - lagras i kameran
2. Bilderna kopieras över till systemdisk
3. Bilderna kopieras över till backupdisk A
4. Om jag måste raderar jag bilderna ur kameran när detta är gjort.
5. Bilderna kopieras över till backupdisk B som befinner sig i en annan bygnad.

Jag strävar efter att alltid ha mitt material på minst 3 ställen samtidigt.

Nojjig? Well, skrattar bäst som skrattar sist. Flört

[Fibbe]
2011-07-30 15:22
0

Har bilderna i en nätverkshårddisk (NAS) som innehåller 2 hårddiskar med samma innehåll. Så går en sönder finns en kvar. Sen brukar jag någon gång om året ladda upp alla bilder på F-secure's back-up.

Så dom inte försvinner om min dator skulle fatta eld av allt photoshoppande och bränna ner hela husen inklusive alla hårddiskar.

Yfver
2011-08-14 13:40
0

Jag använder mig av två externa 1TB hårddiskar.

En som jag har backuper på hemma och en som jag har i ett bankfack.

En gång i kvartalet så uppdaterar jag backupen i bankfacket. När den är fylld så börjar jag på en annan. Har därmed just nu 5 hårddiskar i facket.

Den som jag har i bankfacket är det endast backup på de filer jag med säkerhet vil behålla medans den backupen hemma innehåller lite mer, även filer jag antagligen inte kommer att använda mig av.

Har även negativ i bankfack.