Hjälp med vattenstämpel!
Men det är såååå kul att lära sig nya saker! *hoppar och dansar*
Många Goa Kramar
Annisangel
Det finns olika kortkommandon för att få till det där ©-et. På mac får man fram det t.ex. genom att trycka alt+1. Har du windows kan du gå in i Character map och söka upp det. Eller så öppnar du t.ex. Word och väljer "insert symbol" och kopierar tecknet därifrån med ctrl+c, och klistrar in i logotexten med ctrl+v. Det finns många sätt.
Personligen gillar jag inte alls vattenstämplar, speciellt inte stora sådana och det innefattar också strecket över bilden som du använt. Ska man sätta ut namnet så tycker jag man ska göra det så obemärkt som möjligt så att bildupplevelsen påverkas så lite som möjligt. Det är ju bilden man vill visa upp, logon är en bisak. För mig sabbas tyvärr bildupplevelsen rätt markant för mig på de bilder du har ovanför p.g.a. vattenstämpeln.
Om man vill få med namnet på bilden räcker en liten nätt logo alldeles utmärkt, men själv föredrar jag att inte ha nånting alls.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Man kan också enkelt trycka Alt + 0169 på Windows tangentbord för ©.
Vill man absolut använda sig av logga och vattenstämpen tycker jag den bör sitta nertill i hörnet och vara liten. Tyvärr är detta ingen garanti för bildstöld då det är ganska enkelt för den kunnige att sudda ut stämpeln. Copyright gäller även om du inte vattenstämplar bilden. Däremot förstår jag att det kan vara kul att lära sig hur man gör 
Observera för alt+0169 att man måste använda siffrorna på numpaden för att det ska funka, troligtvis måste också num lock vara aktiverat. Jag tog inte upp det här alternativet då jag inte kom ihåg sifferkoden. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Och jag tänkte inte på att man bara kunde använda numpaden eftersom jag alltid gör det!! Tack JazzBass 
Vattenstämplar och vad som ska stå i dem om det så bara är ett centrerat gigantiskt copyrighttecken i fokus eller annan text är ju en sak för tycke och smak. En del gillar det centrerade andra gillar en notis i ett hörn någonstans.
Personligen lägger jag inte upp en bild på nätet utan vattenstämpel. På mitt jobb för att jag inte får och privat för att jag inte vill och det av den enkla anledningen att hela affärsidén går ut på att sälja de bilder jag tar.
Åh, tack alla för kommentarer! Vad hjälpsamma ni är! Nu kan jag!!
Jag tycker nog som du alezan… Visst kan det vara enkelt för den som vill stjäla bilden att göra det ändå, men man kan ju försvåra lite för dom… =)
Tycker att jag vill ha någon form av logga, men jag får väl experimentera lite granna i godan ro… Mer tester kommer! Ni får bli mina försökskaniner!!
Kan hålla med om att jag gjorde lite stora loggor, men det var bara för att det var så KUL! Haha =)
Många Goa Kramar
Annisangel
#8 Du får gärna använda oss som försökskaniner!! Kul att få se vad du åstadkommer 
Om man nu går lite OT så är det ju egentligen ingen skillnad på en signatur på ett foto än en signatur på en tavla. Skillnaden är att om man signerar sitt foto så tycker alla det är fult, men signerar man en målad tavla blir den mera värd. Visst är det konstigt!!
Jag använder mig av ett program som heter Photo Watermark Pro.
Med detta så kan man enkelt vattenmärka flertalet bilder i ett svep och man ställer även in hur mycket stämpeln skall synas.
Detta går ju också att göra lätt i de flesta bildbehandlingsprogrammen.
Jag gör det för att skydda bilderna så mycket som möjligt.
Denna bild är ett exempel på hur jag märker dem.
Själv tycker jag det beror på vad det är för bilder och vad man ska göra med dom. Om man tex är hästfotograf och lägger upp dom i ett galleri där folk kan titta och se om ens häst är med kanske så förstår jag mycket väl om man har en stor vattenstämpel mitt i hela bilden för att då är det meningen att dom ska köpa bilden och inte sno den.
Men om man tex lägger upp på en hemsida för att visa upp bilderna så kan jag inte se att det är nödvändigt att sätta en stor vattenstämpel mitt i bilden, det förstör ju allt.
Som jag sa i en annan tråd så tror jag inte att så många som kollar min hemsida dagligen hade kollat om jag inte hade haft min logga med mitt namn och hemsida. Blir man intresserad av bilden så går man ju in på hemsidan som står (om det står någon) och kollar på fler bilder, så fungerar jag iaf.
Egentligen tycker jag inte att vattenstämplar som man inte ser vad det står är inte direkt nödvändigt att ha för då uppfyller dom inte någon direkt funktion (inte enligt mig iaf) eftersom att jag tycker att man ska kunna se vad det står så man vet vem som har tagit bilden (eller vad man nu väljer att skriva) (:
Min senaste vattenstämpel som jag tycker är den mest diskreta jag har gjort även om den är ganska "stor" med hjärtat och allt men det smälter ganska bra in i dom flesta bilderna!
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Vattenstämpelns funktion är inte tänkt från början att visa vem bilden tillhör. Man kan dra ner synligheten av en stämpel till 0 så att den inte syns alls. Blir bilden stulen kan man alltid med hjälp av en vattenstämpel identifiera bildrättigheten.
På hemsidor använder inte jag vattenstämpel. Programmerar istället så att bilden inte kan stjälas och samtidigt använder en sådan Upplösning att den inte ens kan användas till något vettigt an at betraktas på webben.
Sedan finns det en massa ipc och Exif information man kan lägga till en bild så att infon kommer fram.
Hemsida: Photographer Jan Yfver
#11 Det är väl bland annat du och jag som har diskuterat detta med logga och vattenstämpel. Jag respekterar och förstår din tanke och dessutom tycker jag att din nya vattenstämpel med hjärtat är diskret, så den stör ju inte helhetsintrycket av bilden 
#12 Bra info och tips!
Om du har tid skulle du kanske i en separat tråd kunna beskriva hur man får fram en någorlunda stöldsäker bild på webben.
/Désirée
#12 Det skulle jag också vilja lära mig hur man gör!
Många Goa Kramar
Annisangel
Jag tycker ni tar i lite väl med vattenstämplarna.
Bilderna blir ju värdelösa och inte alls roliga att kolla på! Och det är ju inte ens speciellt svårt att ta bort dessa vattenstämplar med dagens teknik.
Ett bättre sätt är att lägga upp bilden i lagom stor Upplösning. mellan 600px och 1000px på längsta sidan. Då går det inte att trycka bilden i bra kvalité i alla fall. Men de som kollar på den på internet kan se bilden och inte en stor fet logga.
Ett tips är att börja med en bok som heter Flash för dummies.
Bekanta Er med flash programmering och skapa album, portfolios eller gallerier i flash. Det blir väldigt mycket att gå igenom i en tråd.
Sedan finns det specifika fotoprogram där man enkelt gör dessa i flash utan att kunna prgrammera i flash.
Ett enkelt program som en kamrat provat och är hyfsat heter Flash Album Creator eller Flash Gallery Factory Deluxe.
Båda dessa finns i testversioner som kan utvärdera programmet med innan man köper dem. De är inte heller dyra.
http://www.dreamingsoft.com/flashalbumcreator/
http://www.wondershare.com/pro/flash-gallery-factory-deluxe.html
#16 Tack så mycket!
Många Goa Kramar
Annisangel