Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1696 ggr
Amalia.wahlström
0

Fråga?

Hej!

Det här kanske är en dum fråga men kan vissa objektiv från analoga systemkameror som har samma märke fungera till en digital systemkamera?

Tack på förhand!

[Fibbe]
1

Absolut! Har 5 analoga objektiv till min pentax. 3 helt manuellt och 2 med ljusmätning.

Vad för märke?

[sakring]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja det går utmärkt att använda dessa dock så finns det inget autofokus eller andra finesser. Köpte själv en Nikon digital systemkamera då jag sedan tidigare hade en analog sådan med en hel del objektviv.

Inkanyezi
0

Om man har en Sony, så kan man använda äldre AF-objektiv från Minolta, och de fungerar med AF också.

Ove555
1

Jag tror analoga Canon-objektiv passar till digitala Canon-kameror som t.ex Canon eos 400D.

Inkanyezi
1

Och jag använder ju objektiv av vitt skilda märken till min Panasonic.

Jag har objektiv som hör till Contax, och jag har sådana som passar gamla Pentax, Fuji och Pentacon. Och så har jag ett par gamla reproobjektiv och ett förstoringsobjektiv, som också funkar.

En sak som man kan råka ut för med äldre objektiv är att deras antireflexbehandling inte är lika bra som på nyare objektiv, och det syns rätt tydligt när man tar digitalt, eftersom det sitter ett filter framför sensorn, som reflekterar ljus tillbaka mot objektivet, och det slöjar bilden när det speglas än en gång i objektivets bakersta lins. Därför fungerar inte alla objektiv lika bra.

På m4/3-kameror kan man sätta nästan alla objektiv som finns, med lämplig adapter.

http://uploads.ifokus.se/uploads/3e0/3e0a4c3ac91d3f476bf9eb4a08d07ad8/favoritobjektivet.jpg

Ove555
1

Jag kan ställa en fråga också. Har en anlog Canon eos 600 med 2 Sigma-objektiv, ett Sigma UC 28-105 mm 1:4-5.6 och ett Sigma Super-wide II 1:2.8 24 mm.  Provar jag att sätta på de objektiven på  min 40 eller 550D och försöker ta en bild så kommer texten "Komunikation mellan kamera och objektiv är felaktig"

Så frågan är finns det något sätt och få dessa objektiv att passa till mina 2 digitala systemkameror eller till någon annan digital systemkamera?

[Fibbe]
0

Att kommunikationen inte fungerar beror eventuellt på att det inte finns något i objektivet att kommunicera med. Är det manuella objektiv?

Det borde gå att fota i alla fall, men du kanske måste slå över kameran till manuellt läge. Då måste du mäta ljuset manuellt innan du fotar, vet ej hur det fungerar på canon. På pentax trycker man på knappen "AE-L" alltså den som låser ljusmätningen. Då bländar kameran ner och mäter ljuset, sen är det bara trycka av.

Amalia.wahlström
0

Det är märket "Sony" jag syftar på :P tack för alla svar :D

Ove555
1

#7 De här Sigma-objektiven är automatiska men går ställa på manuell också. Provade nu Sigma 28-105 mm på Canon eos 550D, och ställde både kameran och objektivet på manuell, men texten "Komunikation mellan kamera och objektiv är felaktig" kom upp ändå

Vet inte var det var för knapp jag tryckte till på, på tangentbordet eftersom texten ändrade sig så här