Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2844 ggr
felixhaljeskog
0

Mellanring eller närbildslins?

Vilket av dom skulle ni här på sajten föredra att köpa ?

Vad är det som gör det ena bättre än det andra?

=)

Ratlings
0

Jag vill också veta ^^

// Lise
When nothing goes right, go left!

[Fibbe]
0

Beror lite på objektiv.

Har man ett schysst ljusstarkt objektiv är mellanring att föredra. Något steg på bländaren försvinner men man använder bara objektivets optik och makroeffekten blir relativt stor.

En försättslins drar inte ner ljuset på samma sätt, men det blir ytterligare ett glas som ljuset ska brytas genom och man bör därför inte köpa en allt för billig lins. Jag skulle satsa på en lins från B+W eller Hoya, annars blir man lätt besviken.

Vilket/vilka objektiv har du tänkt använda?

Inkanyezi
0

Det har också att göra med hur mycket "förstoring" man tänker sig. Lins är sällan lämpligt för stor avbildningsskala, även om det funkar ganska bra när man har en telezoom. För att inte riskera reflexer är det också bra om linsen har bra antireflexbehandling, som Hoya och B&W, men utöver antireflexbehandlingen är det inte stor kvalitetsskillnad mellan linser. Man bör inte ta starkare lins än vad man behöver, eftersom de optiska felen ökar med linsens styrka. Jag tycker att linser upp till +3 fungerar bra när det är en enkel lins, och att starkare måste vara akromatiska för att inte ge för stora linsfel, men man får ändå alltid ganska kraftig sfärisk aberration och bildfältskrökning med en lins, vilket är olämpligt för att ta repro på plana saker men sällan är av betydelse vid vanliga tredimensionella motiv.

De stora fördelarna med närbildslins är att man inte behöver plocka av objektivet och alltså inte löper lika stor risk att få in smuts i kameran, att all automatik och andra funktioner är opåverkade, så att stabiliseringen fungerar lika bra som utan lins, och så att man kan zooma för att justera avbildningsskalan, och att man kan låta AF fininställa skärpan. Den mest påtagliga nackdelen är att det är ganska begränsat när det gäller avbildningsskala.

Mellanringen passar egentligen inte till en zoom, men funkar bra med fast brännvidd. Med mellanring får man bättre kvalité vid stor avbildningsskala än med lins, men det är oftast ett stort glapp emellan största avbildningsskala utan mellanring och minsta med mellanring. Man använder också objektivet för ett avstånd och en avbildningsskala som inte är optimala, och som objektivet inte har korrigerats för, så vissa optiska fel kan bli påträngande och kräva att man bländar ner ganska mycket för att få bra skärpa. För det mesta är objekttivets vanliga optimala öppning den bästa, vilket också för ett ljusstarkt objektiv ger rätt litet ljusinsläpp.

Mellanringen passar sällan bra på en vidvinkel, eftersom dess egenskaper ändras mer än hos ett normalobjektiv, som för det mesta är ganska symmetriskt uppbyggt. Objektiv med lägre ljusstyrka ger i regel skarpare resultat än de med hög ljusstyrka, och skärpedrift gör att man måste ställa in vid arbetsbländare eller nära arbetsbländaren för att kunna lägga skärpan rätt. De flesta spegelreflexsökare fungerar inte bra för att ställa skärpa nedbländat, och sökarbilden blir ganska mörk.

Sammanfattat får man ljus sökarbild och normal funktion hos kameran när man använder lins, medan mellanringen ger mörk sökarbild och begränsning av funktionerna på flera sätt. Mellanringen fungerar bäst med fast brännvidd och symmetriskt uppbyggt objektiv och med ganska stor avbildningsskala. Linsen fungerar bäst med telezoom och måttlig skala, och den är mycket lättare att använda än mellanring.

Ylva-Li
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det closeup-filter du tänker på?
Jag har ett +10 som jag är mycket nöjd med. Egentligen är nog +10 liiite för mycket. Och skulle jag inte försöka investera i ett macro nu, så skulle jag nog köpa fler filter men i olika "storlekar", typ +2, +4 osv.

Den här bilden har tagits med +10 filtret.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Inkanyezi
0

#4 Ylva-Li: Det handlar inte om några filter, men det är samma sak som du kallar filter.

Jag vet att det finns websajter som kallar närbildslinserna filter, men inte desto mindre är det fel, eftersom det inte handlar om filter. Så du gör dig själv en tjänst om du slutar kalla dem vid fel namn. Din närbildslins +10 dioptrier är inte ett filter.

Ylva-Li
0

#5 Ok, det visste jag inte. Glad
Man tror ju att affärerna vet vad de pratar om.. Köpte mitt på tvspelsweb.
Så det heter lins alltså?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Inkanyezi
0

Jäpp, det är en lins. Och "tvspelsweb" kanske inte låter så hemskt initierat när det gäller optik och foto och sånt? De kan ändå ha bra varor, men de vet kanske inte så mycket om dem.

Ylva-Li
0

#7 Hehe sant. De är ju en bra affär, och har iaf verkat kunniga. Iofs har det väl varit utomstående som har recenserat produkterna iof.
Bra att man får rätt info här iaf. Glad

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

felixhaljeskog
0

#2 Jag änvänder fortfarande kitobjektivet Nikon 18-55 VR =)

#3 Tack för ditt svar ! men en fråga bara, hur blir det om man har både mellanring och Närbildslins? =)

Inkanyezi
0

#9 Det är inte någon större mening att kombinera mellanring och närbildslins. Man får lite större avbildningsskala, till priset av mer optiska fel. Skillnaden i skala jämfört med bara mellanring är försumbar. Däremot kan de komplettera varandra, då linsen kan fylla gapet mellan kortaste näravstånd utan tillbehör och avståndet med mellanring.

Det är två olika sätt att närma sig problemet, som passar för olika objektiv.

Mellanringen fungerar bra tillsammand med ett fast 50 mm objektiv.

Linsen fungerar allra bäst med en telezoom.

felixhaljeskog
0

Okej tack för ditt svar ! nu förstår man lite mer ! Cool