Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 956 ggr
fia-mia
0

(H) Insekt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni? Är redigeringen okej eller ser det överdrivet ut?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

BusBella
0

Det var himla snyggt.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

fia-mia
0

Tack :)

MVH Mia (miisasphoto.tk)

MonisN
0

Tyvärr är flugan oskarp och blommorna överexponerade. Skulle också vilja haft flugan något längre upp i bilden, men att beskära den skulle tyvärr göra att den blev ännu mera oskarp. Den stora loggan är otroligt störande och stjäl all fokus från motivet. Ta bort den och du får genast en finare bild.

Om du har överdrivit redigeringen är svårt att säga eftersom du inte skriver vad du har gjort.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

fia-mia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för konstruktiv kritik! Här är originalbilden. Såg att loggan stör, brukar annars ha den mer transparent eller vad man ska säga. Ska fixa det när jag har redigerat bilden efter vad ni tycker passar. Har ändrat den med "Luminance Curve" i RAW Therapee.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

fia-mia
0

Egentligen tycker jag bättre om originalet än den jag redigerat. Men har verkligen ingen idé hur jag ska redigera bilden. Hur hade ni gjort?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

MonisN
0

Du ska inte redigera efter vad som passar oss, det är du som ska gilla den i första hand. Jag tycker iaf det blev en lugnare bild när den inte är så hårt redigerad, och mycket bättre när loggan försvann. Jag vet inte om du har skärpt upp den något, men annars kan du försöka göra det. Men dra försiktigt i spakarna så inte flugan blir överskärpt.

När man fotograferar insekter är det bra att försöka ha bakgrunden så mjuk och suddig som möjligt för att framhäva insekten. Detta kan naturligtvis vara svårt om man inte har ett riktigt makroobjektiv.

I din första bild blev bakgrunden för framträdande av den hårda redigeringen. I originalbilden är bakgrunden mjukare. Att använda en stor bländare kan vara bra, men 1,8 är i största laget som du gjort här.

Fokusera alltid på ögonen. Är dom skarpa så gör det inte så mycket om delar av kroppen är oskarp.

Stora flugor kan vara ganska tacksamma att fotografera, så på't igen Glad

MonisN
0

Vi skrev visst samtidigt!