Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 672 ggr
HellviHumle
2011-08-12 18:23
0

Kompensation

Hur fungerar kompensationen, rent fysiskt? Tid, bländare och ISO borde ju inte ändras, så vad händer?

HH

[Fibbe]
2011-08-12 18:25
0

Det är tid och bländare som ändras. Eventuellt iso med, men inte på min kamera.

Kameran mäter helt enkelt ljusare eller mörkare beroende på hur man kompenserar.

HellviHumle
2011-08-12 18:29
0

Så om jag ställer in på Tv, så ändras bländaren?

HH

[Fibbe]
2011-08-12 18:29
0

Precis

HellviHumle
2011-08-12 18:31
0

Det innebär att man inte kan kompensera åt båda hållen, när man är i "utkanten" av bländarskalan?

HH

Inkanyezi
2011-08-12 18:32
0

Man kan uttrycka det som att kompensationen fungerar som om man hade ändrat mätarens inställning för ISO, utan att ha ändrat ISO för sensorn. Det var precis vad som hände när man gjorde det förr med film i kameran. Man kan ju inte ändra ISO på filmen, men man kan kompensera, och då ändras mätarens inställning, så att om man har ISO 100 och ställer in kompensation -2, så ställs mätaren till att exponera efter ISO 400 i stället. Bilden blir mörkare.

Om man fortfarande med ISO 100 ställer kompensation +1 så ställs mätaren om till ISO 50 och bilden blir ljusare. Vilket som påverkas, bländare, tid eller båda, beror på vilket program man använder. Om man har Av blir det tiden som ändras och har man  Tv (S) så ändras bländaren. Och om man har P så ändras båda.

[Fibbe]
2011-08-12 18:33
0

Det stämmer!

Har du bländaren på lägsta och tidsförval kan du inte kompensera uppåt

HellviHumle
2011-08-12 18:34
0

Det gäller uppenbarligen att tänka sig för, när man använder kompensation och vilket resultat som kan uppstå.

HH

[Fibbe]
2011-08-12 18:37
0

Gillar dina inlägg!
Det får en att fatta varför saker och ting sker också!
Tack för det!

Inkanyezi
2011-08-12 18:38
0

Enklast är ju att använda läget A, och det är kanske huvudskälet till att så många helst använder det läget. Det går alltid att hitta en slutartid som passar till en vald bländare, medan man inte alltid kan hitta en bländare som passar en vald slutartid.

Nikon har gått runt problemet genom att låta ISO för sensorn ändras om bländaren inte räcker, men många tycker inte om den finessen eftersom bilderna kan bli brusigare än man vill och få lägre dynamiskt omfång. Det går att begränsa ökning av ISO med Auto-ISO, men alla är inte överens om att finessen är bra.

Om man har Auto-ISO aktiverat kommer ISO alltså att ökas om man kompenserar plus och största bländaren inte räcker till.

De värsta besvären med Auto-ISO verkar ha uppstått vid manuell tagning, eftersom kameran kan öka ISO för att få rätt exponering om man har ställt tid och bländare tokigt. Man får alltså automatisk exponering även när man ställer manuellt om man har Auto-ISO igång.

HellviHumle
2011-08-12 18:43
0

Jag använder för det mesta tidsförval, då skakoskärpa är mitt största bekymmer.

HH