Aspect Ratio?!
Utforskade nyss lite inställningar i min kamera och hittade något som hette "Aspect Ratio". Där kunde jag sedan välja mellan "3:2" & "16:9". Kameran var redan inställd på 3:2.
Vad menas med Apect Ratio? Vad kommer skillnaden med bilderna bli om jag ställer in kameran på 16:9?
Har försökt googla på det här, men de få sidor jag hittade på svenska förstod jag noll av. Så enkla förklaringar är varmt välkommna! 
[Visste inte vilken grupp jag skulle lägga det här under, någon får gärna ändra om det behövs]
Märkte nu, efter att ha testat själv, att det blev skillnad på bildens höjd. Men gör det någon skillnad kvalitetsmässigt eller så…?

Det som händer när du ställer om höjden är att ett par remsor av sensorn uppe och nere inte används för att göra bilden. Aspect ratio heter sidförhållande på svenska. Det är alltså bildens geometri, hur lång långsidan är i förhållande till kortsidan. På kompakter brukar det vara 4:3, och det har också länge varit det vanliga förhållandet på bildskärmar. Numera förekommer oftare bildskärmar som är mer avlånga.
De flesta systemkameror har förhållandet 3:2, men Olympus och Panasonic har 4:3. Man kan ställa om det i många kameror, liksom på din, och det finns andra varianter också.
Det är förhållandet mellan bredden och höjden på bilden. Ju större "skillnad" på talen ju bredare, lägre, är bilden. Tänk widescreen (16:9) på tv:n jämfört med det gamla mer fyrkantiga formatet (4:3 om jag minns rätt).
Okej, stort tack för era svar!
Går det att ställa om de i en Nikon D3100? 
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px

Vet inte, men kolla bruksanvisningen. I regel kan man inte ställa om annat än när man använder direktvisning, och det går att ställa om på många kameror som tar video.
Att det är i direktvisning beror på att den optiska reflexsökaren inte kan maskas av.
hehe ok får kolla de då =)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px