Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1546 ggr
felixhaljeskog
0

Manuella inställningar

Hur gör man för att fota t.ex springande hundar med manuella inställningar så att bilden blir bra?
har försökt fixa de men lyckas aldrig så de måste vara något jag glömmer..

Vad ska t.ex slutartiden ligga på ?

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Behöver också veta.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Fibbe]
0

Det beror ju helt på ljuset. Men du bör ligga på så kort slutartid som möjligt. Men det beror ju också på hur snabbt hunden rör sig.

Sätt kameran på bländarförval(AV) och välj minsta bländaren (Ex 2,8 eller 4). Ev. något steg upp om skärpedjupet blir för kort.

Då ser du vilken slutartid kameran behöver för att ta en bild med bra ljus. Är tiden längre än 1/500 går det att höja ISO för att då ännu kortare slutartid.

Jag skulle nog sträva efter en slutartid på högst 1/500 eller 1/1000 till att börja med. Då bör det inte bli någon rörelseoskärpa.

Ett annat, lättare, alternativ är att ställa kameran på slutarförval (TV) och ställa tiden till 1/500 eller 1/1000. Då väljer kameran bländare och iso själv. Men risken finns att det blir för högt iso och brusiga/dåliga bilder.

felixhaljeskog
0

Tack tack du !
men hur sätter man förval?

cinna
0

Ratten du sätter på M när du ställer in allt manuellt ställer du på Av eller Tv istället ;-)

Mimmi
0

Kör på slutarprioritet som Fibbe rekommenderade, det är smidigast när det är slutaren som är det viktiga. Nu vet inte jag hur det är med Canon, men på alla Nikon-kameror jag använt ändrar inte kameran ISO:n i de halvmanuella och det manuella läget. Du behöver alltså inte oroa dig för brusiga bilder när du använder Tv/S eller Av/A.

[Fibbe]
0

Men om kameran inte ändrar iso, och det är mörkare än vad som krävs för objektivets lägsta bländare, vad hände då? Kör kameran på ändå?

Det är anledningen till att jag brukar använda bländarförval i första hand. För då blir det rättexponerade bilder i vilket fall även om ljuset skulle tryta. Slutartiden blir något längre än man räknat med, men har man tur finns i alla fall en chans att det blev skarpt.

En solig eller ljus dag däremot skulle jag köra som du säger

Mimmi
0

Du kan ta kort ändå, och bilden blir helt enkelt underexponerad.

(Tycker det är lite roligt att du inte listat ut att du vet vem jag är än)

Om du vill få lite rörelse i bilden kan du förlänga slutartiden en aning och följa motivet med kameran under tiden du exponerar. Om du får till det och gör rätt blir då motivet skarpt och bakgrunden får en snygg rörelseoskärpa. Det krävs dock oftast lite träning för att få till det på ett bra sätt, så ska du testa det borde du nog öva lite hemma först.

[Fibbe]
0

Haha nämen! Mimmi!
Var inte igår! Flört

(Elleer??)

felixhaljeskog
0

Tack båda, ska försöka med det nästa gång och även de du sa (mimmi?)

Tack ! :D