Raw-filer blir lila?
Hej!
När jag lägger in bilderna på datorn ser jag att Raw-filerna går i en lila ton, vilket inte jpeg-filerna gör.
Vad har hänt och vad gör jag åt det?

Det kan vara så att du har sparat en profil som standard, så att det blir lila. Du kan välja att programmet ska ta kamerans inställningar, och då ska det bli samma som jpeg-filen.
Ska kolla kamerans inställningar imorgon och se efter :)
Det är inte så enkelt att du har fel vitbalansinställning i rawprogramet så att bilderna visas i fel färg.

Om du väljer fliken för "color" så kan man fixa Vitbalans på flera olika sätt där. Det finns automatiskt, och man kan plocka en vitreferens i bilden med pipett där man själv väljer storlek, och man kan välja att använda kamerans Vitbalans. Det går också att göra bilden varmare eller kallare efter smak under den fliken.
När man har justerat vitbalansen i en bild, kan man spara inställningen som en profil, som man kan kopiera till andra bilder som är tagna i samma ljus.
Det är väldigt knas, som tur är så är det ju RAW vilket betyder att det går att fixa utan att bilden blir dålig 
Förmodligen har kameran mätt vitbalansen fel och därav ställer raw-programmet in sig fel. Alternativt kan raw-programmet inte läsa kamerans data alls och därav är alla inställningar på 0 eller något som programmet gissat.
Problemet är att vitbalansen är ställt på för lågt(För långt mot blått) och tint-värdet på för högt (för långt åt rosa). "Tint" har med vitbalansen att göra så du bör hitta dessa reglage på samma ställe.
Lösning:
Dra upp vitbalansen/tempraturen. (Mot gult alltså)
Och dra ner tint-värdet (Mot grönt)
(Jag testade på bilden du laddade upp och det såg rätt ut på den lilla miniatyren)
Eventuellt finns även en autoknapp i programmet som gör detta åt dig. Känner dock inte igen programmet så kan inte hjälpa dig hitta reglagen.