Vilka foto/film-böcker har ni?
Tycker det skulle vara intressant att veta vilka foto/filmböcker andra har som är intresserade av foto film.
Själv har jag ganska många fotoböcker och även några filmböcker. Tro det eller ej, har så många, så jag vet inte vad jag har alla. Men jag ska erkänna att jag har inte läst så mycket i dem.
Men jag hittar nog dem såsmåmingom. Därför kan jag presentera en av de här böckerna i taget, så blir det lite mer inlägg också.
Och för var och en av mina foto/filmböcker jag presenterar här ska jag försöka skriva något intressant från just den boken här.
Även om det är gamla böcker så hittar man nog lätt saker i dem som är av intresse också i dag.
En av alla de foto/filmböckerna jag har heter "DETTA ÄR FOTOGRAFI"
Jag tittar på sidan 12 i den här boken och läser detta:
"Ni kan erfara något av kamerans sätt att se när Ni kommer till ett helt främmande ställe. Ni fäster Er vid detaljer, som Ni aldrig brytt Er om att se hemma. Hemma är saker och ting välbekanta och vardagliga så Ni till sist inte ser dem, även om Ni någon enstaka gång ägnar Er åt en särskild detalj. Men kameran är alltid en främling, för den är ingenting välbekant och vanligt.
Av detta framgår att det viktigaste med Er kamera ingalunda är dess likhet med Ert öga utan dess beroende av Er, av Er uppfattning av omgivningen, av Er förmåga att välja ut motiv, som Er kamera kan förvandla till goda bilder. Det har sagts många gånger, men det är fortfarande en sanning, att en enkel lådkamera i händerna på en god fotograf kan ge långt bättre bilder än dem som en man utan fantasi och talang gör med världens allra bästa apparat.
Därför skall Ni träna Er att se. Studera hela Er omgivning. Sök efter motiv, beskåda dem grundligt och från olika synvinklar. Då först kan Ni få ut något av dem, ty innan Ni själv kan njuta av det Ni ser och plocka fram dessa vackraste sidor skall Ni inte vänta att kameran fångar annat än intreeselösa bilder och snärt. Men om Ni njuter av att se, så finns det stora möjligheter att Ni kommer att göra bra bilder.
Om Ni sedan med förmågan att se kombinerar en grundlig kännedom om fotografiens teknik, så kommer Ni att en vacker dag göra de utmärkta bilder, som just nu kan synas ligga utom räckhåll"
Bra och allmängiltigt skrivet. Det gäller ju fortfarande!
HH
Tack för det! Roligt att någon uppskattar ens inlägg ibland. Jag är inte bortskämd med det, här…
Väldigt bra citat. Det är ju dock det som är så svårt för oss ej så kreativa fotografer. Att hitta motiv som blir bra på bild och som ger bilden en mening.
En annan har till och med svårt att se en mening i proffsfotografers bilder, fotografer som är väldigt bra på just detta. Tror min kreativa del i hjärnan är ickeexisterande.
Jag flyr delvis från detta genom att fota djur och insekter. Då vet jag att motivet ger bilden en mening bara jag lyckas komponera rätt och hitta lite ovanliga djur. Å andra sidan skulle man nog behöva läsa på om detta ämne för att lära sig den andra delen i foto, den kreativa delen.