Tips om zepiabilder
Nu är det inte jag som kommenterar utan Peter som hållit på med foto/video väldigt länge…
Trevlig bild men otroligt trisst, det är för enkelt.
Blommor överhuvudtaget är j-ligt trisst. Till slut ser alla bilder likadana ut.
Skaffa en egen nisch, ett eget motiv som ingen annan hittat…en mutter på en lastbil eller liknande…
Själv tycker jag att bilden är fin men som sagt…inget nytt…
*Observera att jag är en urusel fotograf som inte har något nytt att komma med alls*
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Det här är lite för kontrastlöst. Det ger ingen "kick" när man tittar på bilden. Jag har inte gjort många sepiatonade bilder i datorn/kameran men jag tror att man nog måste ha rätt kontrastrika bilder från början, annars blir de alldelses för gråa. Mer kontrast och ett nytt försök. Good luck!!! /Benny
Western
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
#0: Bilden är förvisso "platt" och saknar kontrast men ibland kan det vara befriande. Jag tycker bilden är behaglig att titta på. Jag tror det hade blivit en bra skrivbordsbakgrund av det eftersom den är ganska jämn i tonerna.
#1: Allt är redan gjort… men inte av mihe som bör fortsätta fota precis det hon tycker är vackert.
(Sen har jag själv väldigt svårt att få dylika bilder intressanta eftersom det inte intresserar mig alls, men jag kan uppskatta en skön bild.)

mihe, jag tycker inte du ska låta kameran ska fixa dina bilder. Tänk på att din kamera kan ju inte läsa av snö rätt så varför ska din kamera omvandla dina fina bilder till svartvitt eller sephia (eller hur det ska stavas).
Ta du kontrollen över dina bilder. Fotografera alla dina bilder i färg och väl i ditt digitala mörkrum så mixar du såsom du vill ha dina bilder.
När jag började fotografera förstod jag inte riktigt det där med platta och oplatta bilder, och greppar inte det riktigt än. Här i bifogat har jag svängt en aningens i Photoshops kurvor, beskurit din bild och lagt slutligen den på ett gammalt inskannat papper som jag har fått från Digital Photo.
Hälsningar
Robert
#5 Ja mer kontrast är bra men lite för ljus då i kanterna på blombladen eller är det bara som ögat luras kanske…
Snygg logga jag fick :-) nere i hörnet, man tackar.
Jag hade lagt på lite dis för att få en lugn harmonisk bild. Så var det tänkt. Men jag behöver tips om vad man ska tänka på när man vill göra bilder i sepia. Och kontrast är nog viktigt, det kan jag förstå även om jag inte fick till det själv när jag provade sen. Det är troligtvis bättre att ta bilderna i svartvitt och sen lägga på sepia efteråt i datorn.

Ta alla bilder i färg! Om du har en digitalkamera så låt inte den lilla rackarn lura dig, du ska ha kontrollen. Tänk på att svartvit film såg färg, inte världen i svartvitt.
Robert
#5. Jag förstår inte det hela. Fotord lägger in en bild med mihe:s signatur. Kan bero på vinet att jag inte förstår. Hur som helst bilden är betydligt bättre. Kontrastökningen gjorde susen. Lite ljus nedtill men inget som direkt stör. /Benny
#9: Det är vinet… ;-)
Anledning: Mihe är fotografen och jag tycker bilden förtjänar en signatur.
Okej, nu är jag med.
- Inga fler sepia eller svartvita bilder med kameran
- ALLTID färgbilder och gör om efteråt till sv/v el. sepia
- högre kontrast om bilden ska göras om till sepia
- skippa rödvinet vid sena tillfällen i foto.ifokus :-)
Nu fick jag med allt tror jag. Det kändes smidigt annars med sepia och svartvitt redan inställt från början i kameran. Men jag märkte hur svårt det var att bara höja kontrasten på bilden.
Jag tackar för min signatur "fotord" och din beskurna bild "Robert" är fin och har det där "gammalt gulnat fotografi-stuket". Tack för alla tips, det här var precis vad jag behövde.
En fråga dök spontat upp i mitt morgontrötta huvud. Sätter ni signatur på alla era bilder? Om inte alla bilder i så fall på vilka?
/Mia

#11, att sätta en signatur på bilderna är nog en bra marknadsföring. Nu har jag valt bort det för jag tycker inte jag är färdig än. Det är lätta att ha signaturen som en kortkommando och vops så sitter de med i bild.
Hälsningar
Robert
Jag har gjort en copyrightpensel men det var mest på kul, för att ha gjort en liksom. Använder den inte.
Men det där med kortkomande låter intressant, samma sak kanske eller…
Jag sätter signatur på alla bilder av mihe :-)
Jag har förstökt få till en egen signatur genom att rita med min wacombräda. Tyvärr har jag inte fått till det snyggt så jag får väl hitta något fint typsnitt istället.

#14, men skriv på ett vanligt papper och skanna in signaturen eller så fotograferar du signaturen.
Hälsningar
Robert
Men om jag scannar/fotograferar min signatur, hur får jag den transparant sen i CS?
#15 Tyvärr är det min handstil som inte är fin. Brädan överför min fula signatur fint :-/
#16: Om du ritat tjockt med svart penna på vitt papper så borde det inte vara några problem att antingen klicka på bakgrunden med "trollstaven" och sedan klicka med shift tangenten intryckt på allt vitt som är inneslutet i Oqrpåaäödb osv. Sen inverterar du din markering genom att trycka shift-ctrl-i.
Kopierar den med ctrl-c
Nytt dokument ctrl-n, välj här transparent bakgrund
klistra in ctrl-v. Sen kan du spara din signatur som en photoshopfil och öppna upp den ochklista in när du behöver.
Det finns säkert bättre sätt…
#17 Tack fotord, ska testa i morgon.