Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 999 ggr
Amalia.wahlström
2011-08-10 18:03
0

Skillnad?

Hej!

Jag undrar om Sony 450 är lika bra som någon medelbra Nikon eller Canon kamera och i såna fall vilken? Jag undrar också hur man får Exif informationen att synas på bilderna eller om man kan skriva den bredvid?

Tack på förhand! :)

JazzBass
2011-08-10 20:44
0

http://www.kamerabild.se/tester/systemkameror/test-sony-a450-ett-fornuftigt-val-1.363894.html

Kameran är bra. Men om man ska skaffa ett kamerasystem så är det bar att också kolla lite på objektivutbudet, och klassen på objektivet som följer med om man köper ett kit. En nackdel med sony, som jag ser det, är att begagnatutbudet av objektiv är avsevärt mindre än för Canon eller Nikon. Men om man tänkt hålla sig till enbart nya objektiv eller inte har planer på att skaffa mer än kanske ett par tre så är det inte så stor skillnad.

Exif syns i den inbäddade bildinformationen så länge man inte tagit bort den på nåt vis. Det händer tyvärr om man t.ex. väljer "Spara för web" i photoshop. På bilden syns inte informationen och det lönar sig knappast heller att skriva ut det nånstans. De går också att i t.ex. lightroom mata in extra information, t.ex. sina egna kontaktuppgifter, i bildinfon. Det kan vara användbart.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Po A
2011-08-10 21:20
0

Precis som JazzBass säger så är det en bra kamera. Jag kör själv med Sony (har två St.)och en del på jobbet använder dom oxså.

Utbudet av begagnade objektiv är inte många, men tittar man på gammla Minolta objektiv helst Beercan serien, så kan det dyka upp en och annan på tradera. En på jobbet har en hel drös med gammla Minolta objektiv och han är hur nöjd som helst med dom…

Amalia.wahlström
2011-08-10 21:21
0

Tack!

Men när jag försöker få fram Exif så hittar jag den inte men jag kanske gör fel.

Men vet du om Sony a450 är ungefär lika bra som Nikon D3100 ?

Mvh Amalia.

Inkanyezi
2011-08-10 21:29
0

Det finns olika verktyg för att se Exif. De flesta bildvisare kan visa "Egenskaper", och där brukar en del av Exif finnas; ibland kallas det bara Metadata.

Det finns ett litet insticksprogram till Firefox som heter Exif Viewer, som gör att man kan se Exif i Firefox om man högerklickar på en bild. Finns det Exif så visas den.

Alla råfilskonverterare lägger inte in Exif, och en del av dem kräver att man gör inställningar för att Exif ska läggas in. Exif finns inte heller i alla bildformat. Det finns i jpeg, och alla kameror som gör jpeg-bilder lägger in Exif Metadata i bildfilerna.

Vissa sätt att spara bilden tar bort Exif, exempelvis kommandor "spara för webb" i någon av bildhanterarna. Om man har mellanlagrat bilden i ett annat format som saknar Exif kan det också försvinna.

Po A
2011-08-10 21:37
0

Om jag inte är ute och cyklar så ligger Sony a450-500-550 i nivå med Nikon D90…Och så har du det finna med Sony att dom har inbyggd AF och bildstabilisering, därför går det bra att använda gammla Minolta objektiv…

Amalia.wahlström
2011-08-10 22:08
0

Ok tack :D