fotografera band
Imorgon ska jag antagligen fotografera ett band (indie/pop/rock) med 4 medlemmar. Vi kommer vara utomhus (antagligen sol då) och jag är inte van att fota flera människor samtidigt då jag oftast bara fotat en modell åt gången. Har ni några tips på hur jag kan få bra, effektfulla bilder på ett helt band? (komposition, inställningar osv) Har fotat med eos 350d de senaste åren och ska nu använda min 40d för första gången. Något jag bör tänka på med just den kameran?
Jag tycker att de allra snyggaste bandbilderna är de som inte är så uppställda och stela. Att de står och pratar med varandra eller skrattar på bilden, till exempel. Kika runt på bandbilder innan fotograferingen så att du har någon idé om hur du vill göra. Det är jätteviktigt att du pratar ordentligt med bandmedlemmarna också, så att du får en klar bild av vad de förväntar sig.
Något du kan leka med om du ska fota i solsken är motljus, det kan ge riktigt effektfulla bilder.
Inställningsmässigt måste du ju räkna med en lite mindre bländare när det är fler som ska hamna i fokus.