Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 590 ggr
Abico
0

Om objektiv?!

Jag har länge funderat på att köpa systemkamera nu, och med hjälp ifrån några av er här inne (som svarat på ett par av mina tusen frågor ^^') så har jag kommit fram till att jag väntar med det liite till. Främst är det så att jag måste spara ihop pengar med dessutom känner jag att det finns så mycket jag nog behöver veta innan jag tar steget upp till systemkamera. Här kommer ett par av mina frågor ang. objektiv.

Det verkar som om att alla som skaffar systemkamera vet precis hur allt hänger ihop med objektiv och sånt. Jag har försökt hitta information om hur man vet vad man ska ha för objektiv och vad alla siffror betyder osv. osv. men det finns tydligen inte. Är det bara jag som är helt väck när det gäller sånt här eller har alla andra tagit någon hemlig kurs eller nått o.o Nu ska jag pumpa er på infomation iaf.
1. Hur vet man vilka objektiv det ska vara till vilken kamera? Hör ett märke på objektiv ihop med ett märke på kamera? (Det känns väldigt enkelt så jag tror inte det är så…)
2. Vad betyder alla siffrorna i namnet på objektivet; Sigma 24-135/2,8-4,5
3. Mellanringar är…?

Det var ett par frågor, om jag får svar på någon av dom så lovar jag att det kommer dyka upp ännu fler frågor. Men jag orkar inte sitta å vänta på att någon annan ska fråga, om någon annan undrar. :)

Kram Hanna

Hanna 

Anna
0

Tro mig - jag kunde inte heller ett smack om objektiv när jag köpte min Nikon D50 strax efter jul. Har haft den ca fyra månader och kan inte alla objektiv siffror och sådant än, men man lär sig snabbt vill jag säga! Och det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.. Så fråga på. :)

Din 2:a fråga vågar jag nog svara på..

Sigma eller Tamron, Nikkor, Nikon, Canon osv är märket på objektivet. 24-135 eller 70-300 eller 18-55 t.ex, är brännvidden på objektivet. 2,8-4,5 eller t.ex 4-5,6 är bländartalen (f) på objektivet.

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

geminiq
0

Här kan du läsa lite om objektiv.

http://www.cco.se/fotokurs/fototeknik_4.htm

emmaa
0

1. Nikon objektiv till Nikonkamera, Canonobjektiv till Canonkamera osv. Sedan finns det t.ex Sigma och Tamron som gör objektiv som passar både Nikon och Canon m.fl och det står då vilken kamera det passar till.

2. Sigma är märket (Detta objektiv finns förmodligen i olika varianter som passar olika kameror).  24-135 är som Anna säger brännvidden, ju längre brännvidd ju närmare objektet kommer du, ett stort intervall mellan de båda brännvidderna ger dig längre zoom osv. 2,8-4,5 är den största bländaren du kan använda på respektive brännvidd. När du använder dig av brännvidden 24, dvs max utzoomat så är största bländare 2,8 och vid 135 är den 4,5. Helt ok ljusstyrka om du inte ska ta bilder i väldigt ljussvåra situationer.

3. Mellanringar kan du placera mellan kameran och objektivet för att få en kortare närgräns än vad du har utan.

Fortsätt fråga om du undrar något mer!

Abico
0

#1 - Det var ju bra, det käns bara som att alla som köper systemkamera är så otroligt säkra på allt vad objektiv heter, men så är det alltså inte i alla fall ^^
Tack för svaret om siffrorna och det, tror jag fattar nu.

#2 - Ska kolla närmare på sidan senare idag, har bara skummat igenom den nu. Men tack för länken det verkar vara nyttig information där :)

#3 - Tack för alla svar. Vad skulle jag göra utan foto.ifokus alla kunniga medlemar. Jag tror jag kommit ett par steg närmare sanningen nu med er hjälp. Tack :D

Kram Hanna

Hanna