105/2,8 på ett macroobjektiv?
Undrar om t.ex 105/2,8 på ett macroobjektiv står för samma sak som på ett vanligt? tycker de e skumt om de står för milimeter :P
Så någon som vet va t.ex detta står för? Micro-Nikkor 105/2,8 VR
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px

Jovisst betyder det samma sak för ett makroobjektiv som för vilket annat objektiv som helst. Det här objektivet har ljusstyrka 2,8 och brännvidd 105 mm. Det är ett innerfokuserat tele, som har extremt kort näravstånd.
Innerfokuseringen innebär att objektivets längd inte förändras när man fokuserar, utan det är i stället brännvidden som blir kortare. När man är nere vid avbildningsskala 1:1 har den halverats, så att den verkliga brännvidden vid näravståndet är i närheten av 50 mm och man har ett arbetsavstånd på ungefär en decimeter.
Objektivet har stabilisering, vilket inte vore möjligt om det inte vore ett tele. Förutsättningen för att man alls ska kunna bygga in optisk stabilisering är att objektivet inte är symmetriskt.
Och det viktigaste vid sidan om tekniskt tugg är kanske att det är ett bra objektiv.
Okej tack för ditt svar !
men va e de som gör så att ett macroobjektiv kan komma så extremt nära små saker och få bra ffokus på det?
för det här objektivet tar ju mycket bättre bilder på t.ex en lite fluga än vad ett objektiv med kanske , 55-300 mm gör :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px

Å, det är självklart magiskt…
Eller, om det stämmer som ingenjörerna säger, så har de konstruerat objektivet särskilt med tanke på att det ska fungera bra för att ta närbilder.
hehe okej, för jag har tänkt skaffa mig ett macroobjektiv inom snar framtid ! och skulle gärna vilja ha tips om ett bra som ligger mellan 6-7000 kr, har sett att dom inte är speciellt billigare heller =)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
#4 Tips på makroobjektiv finns det i den här tråden.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har själv ett Tamron 90/2.8 och jag älskar det!
Sen kan man ju alltid tycka vad man vill om Tamron och alla de där märkena, men jag tycker att det här är betydligt bättre än alla andra Tamronobjektiv!
Dock har den lite problem med autofokusen ibland, även fast det inte är så speciellt dåliga ljusförhållanden. Men men!
Kostar runt 5000 om jag inte minns fel!
#6 har du inga bilder att visa som du tagit med det? =) skulle vara intressant !
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Såg nu att det var för Canon.. själv har jag Nikon :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px
Tamrons makro finns även för Nikon
Jaha okej tack ! men när ja sökte på de så stod de bara Canon de va derför jag trodde de :P
Titta gärna in på:
Felix Häljeskog - 500px