Suddig bild ? - för låg bländare?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej på er!
Har lite frågor ang en bild jag fotade förut!
Tycker den ger ett suddigt intryck, men jag vet inte vad det beror på?
kanske någon kan förklara för mig vad jag ska göra för aatt få en liknande bild skarp nästa gång jag fotograferar. 
Inställningar:
Slutartid: 1/160
Bländare: 6.3
Iso: 400
Jag har fotat manuellt.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Nej, det beror inte på bländaren, men det kan ha lite grann att göra med ISO, även om det inte är huvudskälet till att du saknar skärpa.
Det handlar mest om ljuset. När ljuset är diffust, som när himlen är molntäckt, blir kontrasten låg. Just här handlar det om lokal kontrast i hundens päls, som inte är tillräckligt stor för att bilden ska ge ett skarpt intryck. Skärpan ligger rätt, men ljuset är diffust, och det är också så svagt att du behövde höja ISO för att få rimligt kort slutartid. Det kan finnas lite skakoskärpa också, men det är främst belysningen som gör att det ser lite suddigt ut.
Det går att öka skärpeintrycket lite grann med bildbehandling, dels med kurvor, dels med oxkarp mask, men den går inte att få att se riktigt skarp ut eftersom det är mjukt ljus. Mjukt ljus och päls blir så här.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 Okej!
Tack för svaret!
Tyckte det var knepigt med inställningarna, fick det inte riktigt som jag hade velat. SKulle vilja ha snabbare slutartid, men det gick inte så bra!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Motivet är inte helt i fokus. Pälsen längst ut och gräset är skarpt, men inte hundens övriga kropp och ej heller ögonen.
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto