Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1455 ggr
molllyr
0

Från Olympus till Canon

Jag har under 4 år fotograferat med en Olympus E 400. Nu ska jag byta till canon, och har kollat på en Canon EOS 500D, men jag vill höra om någon vet ungefär hur stor skillnad det är på dem.

Altså, jag vill ju utveklas, är det rätt modell för mig då?
Har använt en Canon EOS 1000D lite då min moster har en sådan, så att lära mig den kommer inte vara som att hamna i en ny dimension liksom.

Tacksam för svar! :)

molllyr
0

Funderar också på om en Canon EOS 600D passar mig bättre…

Inkanyezi
0

Jo, nog kan du fundera, men hur ska någon annan kunna veta vad som passar dig?

Om det handlar om att utvecklas, så går det ju utmärkt med en Olympus E400. Man behöver inte byta till Canon för att utvecklas. Jag antar att du har någon mer specifik idé om varför du vill ha just en Canon? Det finns annars rätt många olika kameror att välja på, och många i snyggare färger.

molllyr
0

Menar mest om jag är färdig med nybörjar kameror och ska kolla på mer avancerade, eller om en 500D "räcker".

För att jag har växt ur min E 400 och autofokusen fungerar inte sedan länge tillbaka och så börjar den bli gammal.Har ju haft den i 4 år och den ger mig inte längre det jag vill ha.

Tänkte först att jag skulle kolla mer på e 620, men den hittar den inte i någon butik och bytar jag till Canon är utbudet större med objektiv och allt där till. Kunde lika gärna bytt till Nikon, men tycker bättre om Canon så valde att titta på det.

Men det är en digital systemkamera jag ska ha, så jag tänker inte köpa en olympus e pen tex.

Skrattande

Inkanyezi
0

Din fråga är en av de där som jag blir så hemskt trött på, och det är irriterande, men jag antar att du inte förstår varför. Visst förstår jag att du kanske behöver en ny kamera när den du har är trasig, men det du inte verkar förstå är att man inte kan "växa ur" en kamera, så som du säger. Det är helt enkelt så att E400 eller Pen från Olympus är lika mycket systemkarmeror som andra, exempelvis de från Canon.

Visst sjutton ska du köpa en Canon om du vill ha en Canon, men jag ogillar ditt sätt att nedvärdera mycket bra och kvalificerade produkter från andra tillverkare med motiveringen att du skulle "ha växt ur" kameran som du har. Du vill ha en ny kamera för att den du har är trasig, men du har inte vuxit ur den; du har kanske inte ens lärt dig hantverket i grunden.

Vad du tycker passar dig bäst får du faktiskt avgöra själv.

Schnauzertik
0

#4 Vaknat på fel sida?

Det beror väl på vad man lägger in i "växa ur".

Du skriver att man inte kan växa ur en kamera, utan att ange några begränsningar om vilken typ av kamera. En kompakt utan möjlighet till bra manuella inställningar är väl det som slår en först att det är lätt att växa ur.

Sen kan man också vilja fota annat än tidigare och kan av det skälet "vuxit ur" kameran. T.ex fota utan blixt i dåligt ljus, vilja ha större sensor än 4:3 mm.

Detta betyder förstås inte att man bara ska se till ett kameramärke, men det kan bli så om man har bekanta som man fått prova utrustning från och blivit nöjd med, dessutom kan man låna utrustning av varandra. Det kan också vara lättare att sälja/byta utrusning om man har ett större märke, läste nyss i en diskussion där pentaxianer tyckte det var svårt att få sålt.

En PEN skulle jag själv aldrig välja jag vill ha en optisk säkare från början och inte som något extra EVF tillbehör att sätta ovanpå. (fast jag har gjort ett undantag för min andrakamera Sony NEX-3, men den har åtminstone APS-C sensor)

Med detta sagt så ska man trots det givetvis  skanna av även andra märkes utbud.

Vet inte skillnaden mellan 500D o 600D, båda är instegskameror. Skulle nog jämfört och kännt på båda och dessutom en 60D som troligen ligger bättre i handen.

Värd för Pensionärer

molllyr
0

Jag sa aldrig att min E 400 inte var någon systemkamera? Men jag kan ju inte direkt skaffa en ny E 400, den finns inte någonstans! Och att köpa en pen och sätta på ett 55-200 objektiv……

Jag vill inte köpa en E 450 heller, utan isf en E 620 meen, det blir enklare för mig att byta märke till något som allt finns till överallt och inte bara i 2 butiker i hela bohuslän.

Jag är färdig med den, och vill ha en mer avancerad kamera, men hittar ingen Olympus som passar min plånbok. Det är också därför jag vill byta, och väljer då att byta till Canon!

#5 Tack så mycket .

Inkanyezi
0

Jag har aldrig ens antytt att det skulle vara fel att byta, utan jag bara påpekar att kameran som du har är lika avancerad som de du nämner, och att du faktiskt inte har "växt ur den". Det är en ständigt återkommande floskel bland nybörjare att påstå att kameran är urvuxen.

Lika självklart som att du kan vilja byta kamera av strängt taget vilket skäl som helst, och helt utan att ange något skäl; lika självklart är det att du inte har "växt ur" kameran.

Om jag har vaknat på fel sida? Vet inte. Det är bara att jag är så trött på det där med "växt ur", jag har sett det så många gånger, och i stort sett alltid kommer det från unga oerfarna personer som ännu inte har lärt sig ens de mest grundläggande funktionerna hos kameran som de har "växt ur". Och lika ofta handlar det om att sätta ett märke mot det andra med påståenden om att den ena eller den andra är bättre, mer avancerad eller någonting annat lika intetsägande.

Det är därför jag nämner kamerans färg i mitt första svar. Det finns många kameror som är snyggare, till och med såna som inte är svarta, utan kommer i tjusiga färger. Men alla är faktiskt lika avancerade. Det finns ett antal grundläggande funktioner hos dem, vilka är lika, men handgreppen för att använda dem kan skilja. Och som sagt, färgen på skalet också.

molllyr
0

Om jag har vaknat på fel sida? Vet inte. Det är bara att jag är så trött på det där med "växt ur", jag har sett det så många gånger, och i stort sett alltid kommer det från unga oerfarna personer som ännu inte har lärt sig ens de mest grundläggande funktionerna hos kameran som de har "växt ur". Och lika ofta handlar det om att sätta ett märke mot det andra med påståenden om att den ena eller den andra är bättre, mer avancerad eller någonting annat lika intetsägande.

Det andra förstår jag men det som är understruket tar jag lite illa upp. Jag har haft kameran i 4 år, och nej i början visste jag inte vad jag gjorde när jag var 11, men det gör jag nu, jag kan den kameran och vet hur den fungerar.

Tycker att tråden tappat fokus så vi struntar i detta nu

Ove555
1

Jag tycker nog inte du ska byta till Canon. Har själv haft en Olympus e-510, den kameran gillade jag, bortsett ifrån att jag fick inte färgerna att stämma överrens med verkligheten ibland, och det var när jag fotograferade prydnadssaker som jag inte brukade få färgerna att stämma överrens med verkligheten.

Sen hade jag nästan bestämt mej att uppgradera till en olympus e3, men då såg jag ett test som var gjort på ett antal kameror, där e3an var en av dem. Och Nikon D300 vann det testet (om jag inte missminner mej)

Så jag köpte en Nikon D300. Men sedan dess har jag fått ett mycket gott intryck av Olympus e3. Så jag har faktiskt funderat på att sälja mina Canon-kameror och köpa en begagnad Olympus e3, och gärna då med Zuiko 12-60 mm.

MonisN
0

Varför ska hon inte byta till Canon om hon nu gillar och vill ha en Canon? Om mollyr har "växt ur" den gamla tänker jag inte diskutera. Frågan var vilka skillnader som fanns mellan två modeller, inte vilket märke hon skulle köpa.

Tyävrr mollyr kan jag inte säga vad skillnaden är, men det kanske någon annan kan. Jag har bara erfarenhet av 7D och 5D, 550D och gamla 30D. Och jag är nöjd med Canon!!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Ove555
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte men jag har ju haft en Olympus e-510, den tyckte jag var bra, och en sådan är även billig på den begagnade marknaden, ca 3-3500 kr med objektiv. Och en av de sakerna jag tycker är bra med Olympus e-510 är att kameran har inbyggd bildstabilisator. Och bildkvaliten på e-510 tycker jag var bra.

Visar här en oredigerad bild som jag tog med min Olympus e-510

bl 4, 1/50

MonisN
0

ove555, mollyr har tydligt sagt att hon vill byta till en Canon så varför då lägga upp bilder tagna med Olympus? Det är ju helt ovidkommande.

[alezan]
0

mollyr - jag kan inte göra annat än att rekommendera Canon. Själv är jag så gott som född med Canon i handen och skulle aldrig byta bort dem.

Precis som du säger finns mängder av objektiv att välja på till en Canon-kamera och utbudet av begagnat på den fronten både vad gäller Canon och Nikon är så mycket större än konkurrenterna att det redan där är en fördel.

Tror du ska besvara frågan om vad du fotar mest innan du bestämmer dig för om den modell du sett ut är rätt för dig. Kanske du fotar snabbt gående föremål och behöver snabbare bildfrekvens som finns en modell upp eller tvärtom :)

Ove555
1

#12 Ska jag köpa kamera så tycker jag det är värdefullt att kunna se oredigerade bilder som är tagna med någon av de kameramodellerna jag är intresserad av. Och vad jag har sett så vill hon köpa en Canon digital systemkamera för att hon inte hittar någon Olympus som passar hennes plånbok, men en begagnad Olympus e-510 är vad jag har sett billigare på den begagnade marknaden än både Canon eos 500D och 550D. Och en sak som kan vara bra också med Olympus e-510 är att den är så liten till storleken, jag tror e-510  är marknadens minsta digitala systemkamera.

Men ska jag rekomendera en bra och billig Canon så får det bli den jag själv har, en Canon eos 40D, priset på dem på den begagnade marknaden ligger på ca 5-7000 kr med objektiv. Och 40D:n har bra saker som t.ex 6.5 bilder/sek i seriebildstagning är vädertätad och har 2 displayer.

MonisN
0

Vad jag förstår så vill hon ha en ny kamera, inte en begagnad. För dom pengarna du säger för din gamla 40D så skulle jag definitivt köpa en ny.

Schnauzertik
0

Kanske kan man se det så här:

Om du är som jag som lätt glömmer mobilen hemma men nästan alltid går klädd i kamera så köp en 60D om du har råd annars en 600D eller ev. äldre  modell. Kolla om det är några funktioner på 600D som saknas på t.ex. 500D och som du tycker du behöver.

Fördelar 60D
Rejälare kamerahus
Större sökare
Snabbare autofokus
Snabbare serietagning
Kraftigare batteri
Fler direktknappar
Toppdisplay

Fördelar 600D
Priset

Värd för Pensionärer

Ove555
1

#15 Om hon kan tänka sig något annat märke än Canon så är nog Nikon D90 + 18-105mm ett bra val. Den kostar 6894 kr med ett 18-105 mm zoomobjektiv på Komplett.se

MonisN
0

Nu börjar det bli löjligt. Hon har uttryckligen sagt att hon ska byta till Canon, varför då rekommendera en Nikon eller något annat märke? Hade hon sagt att hon ville byta till Nikon eller något annat så kan man ju rekommendera det, men så är det inte.

Det som #16 rekommenderar verkar vara ett bra val även om jag inte är så insatt i 60D's funktioner. Har den snabbare seriebildstagning och större sökare är det värt en del. Det är definitivt en kamera att "växa i".

Inkanyezi
1

Och jag ber om ursäkt för att jag började dåligt; det gick ju lite ifrån ämnet.

Hursomhelst gör Canon bra kameror, och det finns ingen orsak att avråda från byte. Om molllyr vill byta så är det hennes ensak. Vilken kamera man vill ha är personligt, så det är ganska svårt att med så lite kött på benen ge några mer handfasta råd.

Alla systemkameror är bra, det som skiljer är en del finesser, ergonomi och i viss mån deras tekniska egenskaper. Tekniken är tillräckligt bra för de flesta i alla kameror, men det kan skilja rätt mycket på ergonomin; om den kan man inte ge något annat råd än att prova att använda kameran, känna hur den ligger i händerna och hur kontrollerna är utlagda.

Så molllyr, gå till något ställe där det finns olika modeller att titta och klämma på och känn efter hur de funkar för dig, hur de passar i dina händer. Titta i sökarren, prova kontrollerna, se om du hittar det som du behöver. Prova att göra inställningar och se hur lätt det är och hur överskåddligt det är upplagt i menyer och displayer.

Det som kan vara av intresse är bland annat om man kan fälla ut skärmen och vinkla den åt olika håll, om kameran har direktvisning, så att skärmen kan användas för att komponera bilden, och till exempel om det finns en toppdisplay på kameran som visar inställningarna och några knappar för att lättare nå vissa menyfunktioner. Canons mer avancerade kameror har en del såna knappar, medan exempelvis 1000D inte har toppdisplay och knappar för att direkt komma till vissa funktioner; där ligger de i stället lite längre ner i menystrukturen.

molllyr
0

Har läst igenom allt, Tack för alla svar.