Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 454 ggr
Bima
0

Ännu ett porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Taget utomhus på min syster. Vad skulle kunna göra det bättre?

Niklas
0

Jag kan tänka mig suddigare bakgrund. Mina ögon drogs till husen som såg intressanta ut. I övrigt tycker jag att det är ett spännande porträtt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Norrskenet
0

Ja, huset konkurrerar lite med modellen

precis
0

fotografen kunde ha backat en meter och nigt lite för att komma ner på ögonnivå med den söta modellen, så att man ser mera ögon och inte bara hår och stora svarta ögonfransar. och beskärningen är för hård intill kroppen, jag vill gärna se mer av marken, bakgrunden, solljuset o skuggorna vid sidan om kroppen.

mvh johan

www.precis.to/johan

www.flickr.com/photos/leafstream

Robert
0

Du har en bra exponerad bild. Bra av dig att du låter modellen vara i skugga.

Försök att ha koll på bakgrunden. Finns det något som konkurerar? En bakgrund ska vara ren fri från grenar, stolpar som drar ned i huvudet, vilket du har här undvikit.

Du har stått för nära, vilket har gjort att haka och näsa är för stora än vad de verkligen är. På kvinnor kan du gott ha kameranivån i höjd med läpparna, då dras blicken först dit. Om du har halvkropp så kan du ju ha kameran i brösthöjd.

Jag ser fram emot ny omgång med de förbättringar vi har föreslagit här ovan och nedan.

Hälsningar

Robert

Kaj
0

Ohaa, det ser nästan ut som om bakgrunden är för sig och flickan är inklistard eferåt

Bima
0

Tack för förslagen till förbättring. Tyvärr kan det dröja innan ändringar då vi inte bor nära varandra. ;) Men jag kommer självklart lägga in bilder när jag har haft möjligheten att ta nya.

#5 Haha, jaså? Så är inte fallet dock. ;)

mihe
0

Har kameran inställd på zepia. Bild tagen idag på min linslus till dotter.

Jag är ovan vid zepia, tips och kritik mottages gärna.

BMJ
0

Jag tycker att du fått till en bra bild, du skulle bara fixat till tänderna lite. Vi vill ju väldigt gärna ha bländvita jämna tänder. Skämt åsido, bra porträtt, bra kontakt ,bra beskuret. Något platt ljus och det beror på at du använder kamerans blixt och då är det svårt att få till något bra ljus. Om zepia tillför något eller inte är en smaksak, jag tittar mer på bilden än på tonen. Bakgrunden är ok även om du kunde tagit bort den ljusa delen till höger. Som helhet, bra porträtt.

/Benny

mihe
0

Så här efteråt känns fotografen (d.v.s. jag) lite för nära. Huvudet lutar nästan bakåt. I och för sig är det en spontanbild och inte ett arrangerat porträtt. Jag har så svårt för blixt. Tyvärr sitter inte barn still så man kan ta en filosofisk bild med längre tid så blixt är ett måste ibland.

Jag har så svårt för blixt Skrikandes

/Mia

Robert
0

mihe, låt inte din kameras inställningar förstöra dina bilder. Fixa dina bilder i ett bildredigeringsprogram istället.

Fint jobbat med bilden, du har bra kontakt med modellen. Det är en bra start till bra bilder.

Hälsningar

Robert

mihe
0

Jaa som amatör är det kanske lätt hänt att man litar för mycket på sin kamera ibland…eller…

irma
0

#11 det är svårt att få till porträtt bilder,,, och få till rätt ljus och det här med blixten,, säger som dej mihe Skrikandes,,, hatar blixt … nu skulle man verligen behöva en blixtsko på kameran.. visst ju när jag köpte att det inte var det men jag ville bara åt supermacrot,, så jag valde bort blixtskon vilket känns lite tokigt idag när jag börjar få smak för porträtt foto… :-)
kan någon förklara vad sepia ska göra med bilden? ska den se föråldrad ut eller vad? har inte fått nått kläm med det där med sepia
för övrigt gillade din ros bild mihe.. den var skön för ögat att titta på,,möjligen att rosorna skulle framhävas lite mer men jag gillade den…

Robert
0

Att ta fram sephiatonade bilder luktade tydligen ruttna ägg i det analoga mörkrummet. Det slipper vi som är digitala, vi får väl bläddra i gamla SF-journalfilmer för att leva oss in i den miljön.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Jag kan intyga att det luktade ruttna ägg. Har gjort ett antal sepiatonade, svavelosande bilder. Tack och lov för det digitala mörkrummet.

mihe
0

Ett nytt försök på porträtt. Bilden är redan i sepia så…

BMJ
0

Betydligt bättre.

Susanne
0

Den bilden var jättemysig. Jag gillar när det blir lite "muffligt" runtom…jag vet inte riktigt hur jag ska förklara…

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Robert
0

#15, klar förbättring!

Robert

mihe
0

#16, #17, #18

Tack för uppmuntran och alla tips. Det är bland det bästa med det här stället :-) Även om man är en amatör så finns det någon/några som ger sig tid att tipsa och ge konstruktiv kritik.

/Mia

Staffan
0

Jag tycker att det är ett jättebra fotografi och skulle faktist inte vilja förändra någonting i det. Av någon anledning tilltalar det mig med bilder där "modellen" riktar sin uppmärksamhet på någonting annat är "mig"…

// staffan