Modeller på skansen!
Ja just det, Niklas fyll gärna på med bilder du med! 
Så du hittade en fotograf du kunde hänga med? Kul, hoppas det blev bra material till skolan!
#0 Läcker bild! Kan läggas in med söderhavsbakgrund eller på ett båtdäck. Kan bli intressant. Den är kanske i ljusaste laget (eller är det min skärm?). Samtidigt gillar jag de intensiva ögonen, är den bildbehandlad så att ögonen skall "stå ut" lite? För de har en helt annan närvaro än resten, tycker jag.
#1 Funderar lite på motivet, kan inte riktigt säga vad men jag tycker något saknas. Får fundera lite på det. En bra bild dock, där du fått med både struktur i det mörka trädet, men ändå inte frätt ut de ljusa delarna av klänningarna. Hur mycket belysning är där på bilden, eller är det bara blixt(ar)?
#2 Kul med annorlunda vinkel, lite lutande!
Hur var dagen annars, kul och givande kan jag tänka mig? Du har inte lust att bidra med lite text och kanske foto på Niklas i arbete (om Niklas samt modeller medger såklart) till en artikel här till FotoIFokus?
mvh Martin
#4 Tack för din kritik! Ang. #0 så är den inte behandlad mer än i RAW konverteraren, kanske drog jag upp exponeringen för mkt? Man blir lite blind när man tittat på sin egen bild ett tag.
I alla bilder är det bara befintligt ljus, inte ens reflexskärmen för den var ju mitt jobb att hålla i!
Det var jätteroligt att få vara med och se hur det går till! Skrivandet är väl inte min starkaste sida, det är väl därför jag är så intresserad av bild och siffror kanske ;) Men jag kanske kan göra ett försök. 
#5 Skulle vara kul att få en inblick i en modellfotografs jobb, inte bara själva fotograferingen utan förberedelserna, utrustningen, din uppgift. ja, jag vet - jag begär mycket men blir glad för minsta lilla :o)
Vill du ha hjälp att lägga ut texten som artikel och inte bara i ett forum så hojta.
mvh /Martin, Medarbetare på FotoIfokus
mvh Martin

Och var är korten på Niklas? För det är väl inte han som är på bilderna? :)
Oskar

:)
#8: :-)
Här är en av bilderna jag tog. Hade jag fått bestämma hade stockarna varit mörkare, men lämna gärna synpunkter på annat.
Vänliga hälsningar
Niklas

#10, jag gillar komponeringen, kanske att du kan beskära den tajtare och skala av upptill och till vänster. Stockarna kan du mörka ned i ps, något som du borde göra för ändpartiet drar till för mycket uppmärksamhet. Det är något blåstick i hennes fot, ser ut som om hon inte har fått tillräckligt med blod till foten.
Till nästa gång så skulle jag jobba mer med modellen. Hon är mitt emellan catalog och editorial, om du förstår vad jag menar.
Hälsningar
Robert
Tack för kommentaren! Hur skulle du vilja att hon såg ut? Vilken pose och vilket ansiktsuttryck? Min tanke var mer åt katalog än redaktionellt när vi höll på.
Vänliga hälsningar
Niklas

#12, om du bläddrar in Ellos katalog så ser alla lyckliga och glada ut, och i Vogue så är alla förbannade :). Nu är din modell rätt neutral i blicken. Hennes blick säger till mig ungefär "undrar om han (fotografen) vet vad han håller på med…" Jag brukar få något liknande med mina modeller men då typ "vilken j***a idiot, bäst och hålla masken…".
Poseringen är bra, inte alls fel.
Robert
Om jag bläddrar i Bon'a parte-katalogen ser många modeller ut ungefär så där. :-) Jag gillar hennes avslappnade stillsamma leende.
Tack för tipsen!
Vänliga hälsningar
Niklas
Är det något åt det här hållet du vill ha?
Vänliga hälsningar
Niklas

förra är bättre - den visar mer av klänningen och snittet upptill, om hon hade haft munnen lite öppen så hade det hjälpt lite …tror jag.
Robert
Niklas! Har du sett mullvaden någon gång? Slog över snabbt och visst är det madde som är med? Det måste vara hon!