Fotografera på ett flyg?
Hej!
Jag undrar om det är tilllåtet att fotografera på ett flygplan?
Tacksam för svar! :)
What doesn't kill you makes you stronger.
Jag har gjort det och ingen brydde sig.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Det är oftast inte tillåtet att fotografera med digitalkamera under start och landning, när det rör sig om reguljärflyg.
Fotograferar du i Sverige från luftfarkost och vill publicera bilderna behöver du tillstånd från försvarsmakten.
SäkSamsektion är det man då ska kontakta.
Det är av säkerhetsskäl inte tillåtet att använda elektronisk utrustning under start och landning då det kan störa planets utrustning.
#2 Det gäller väl särskilda restriktionsområden och ändras beroende på om Sverige befinner sig i beredskapsläge eller inte?
Okej, Jag ska flyga utanför eouropa (stavning?)
Okej, men kan mn fota med mobil under start och landning?
Föresten så flyger jag med SAS om det har någon betydelse ;)
#4 Nej det kan du inte om elektronisk utrustning skall vara avstängd under start och landning.
#5 Okej, såg inte ditt inlägg innnan jag skickade ;)
Men det är alltså OK att ta kort under flygning?
Inte under start och landning vet jag
#3 Här har du allt om förbudet att sprida bilder utan tillstånd.
#5 Precis. Med analog kamera utan batteri får du ta en bild vid start och landning.
#7 Okej, har bara en kamera med Batteri :P
Nu kommer 2 till dumma frågor 
Får man fotografera i flygplatsen?
Får man fota flyplanen genom fönsterna i flygplatsen?
Tack, såå jätte mycket för alla svar jag har fått 
Hoppas någon kan svara på mina dumma fråger 

om jag inte är helt ute och cyklar, så borde det finnas en förbudsskylt. typ en kamera med ett kryss över man inte får fota.
#9 Det där är en sanning med modifikation. Att fotoförbud råder i säkerhetskontrollen är helt sant men foto på övriga flygplatsen är enbart tillåtet för personligt bruk dvs om man t.ex är journalist måste man man inhämta tillstånd för att fota på flygplatsens område.
#8 Det finns inga dumma frågor ;) och för privat bruk fotar folk hur mycket som helst på flygplatsen.
#11 Det var dit jag länkade just angående enskilt bruk. PDF:en sida 5.
Frågan är hur man ska hatera följande text:
Stockholm Arlanda Airport ger ut publikationsserien Airport Regulations, med stöd av Luftfartslagen (2010:500) och Luftfartsförordningen (2010:770). Airport Regulations gäller för all personal vid myndigheter, företag och andra organisationer som har sin verksamhet på flygplatsen.
Eftersom en journalist inte har sin verksamhet på flyget kan inte AR gälla för denne. Samtidigt är det upp till ägaren utav flygplatsen att utfärda fotoförbud på ägarens mark. Så om en journalist tar några bilder för att sedan bli upplyst om att det råder fotoförbud tror jag ändå journalisten kan använda bilderna utan problem.
Det är först vid fotade vid skyddsobjekt med fotoförbud som man kan hängas ordentligt.
#12 Okej, Jag ska flyga från Arlanda :)
Tack så jätte mycket för alla svar jag har fått
Jätte bra info jag har fått :)
Något mer man behöver veta?
Juste kom på en till fråga:
Får man fota på newark airport?
#14 Det är helt upp till reglerna på Newark. Något jag inte känner till.
#15 Okej :) För ska landa där så bara tänkte om man fick ;)
Man ser väll ng skylt med fotoförbud isånafall