Gatufoto
Vad är det som du tycker är intressant med gatofoto? Själv tycker jag det är roligt att fotografera på gator i städer och bland folk, men huvudmotivet brukar då vara byggnader som ligger vid gatorna. Men fotograferar jag inne i städer t.ex så vill jag gärna ha med det på bild som det är, med t.ex bilar, mäniskor och djur som befinner sig där.
Det jag finner intressant är nog vad personen i fråga gör vid tillfället.
Som första bilden där damen bär sina matkassar något som vi alla gör dagligen trots att det troligtvis är något att det tråkigaste som finns så måste det göras.
Eller andra bilden där hon står med sin telefon i väntan på att bussen skall komma. Är det inte telefonen så är det ofta en tidning, en bok eller något annat som håller oss sysselsatta medans vi väntar.
Jag vet faktiskt inte riktigt själv vad jag finner intressant med det. Just nu testar jag mig fram genom alla sorters fotografering för att se om det finns något jag börjar brinna lite extra för bara.
http://gosmagen.wordpress.com
#3 Det låter intressant det du beskriver, men kanske lite känsligt, för då får man ju nästan ta bilderna i smyg så dem inte märker när man fotograferar dem, för då kanske dem blir lite nervösa.
Fördelen med vidvinkel som jag ser det :)
Majoriteten av folk tror att du fotar dom om du bara riktar kameran rakt mot dom, komponerar man bilden rätt och tittar bakom personerna så tittar dom oftast bakom sig också och tror man fotat något helt annat men känsligt är det garanterat det är därför gatufoto är lite tabu för många. Jag själv börjar öppna upp mig och har t.o.m frågat folk utan att haft kameran med mig vad dom skulle göra om jag fotade dom utan att fråga.
10 av 10 sa faktiskt "jag skulle inte bry mig alls"
Det jag däremot ska pröva härnäst är att stå på en plats och egentligen invänta intressanta personer och därefter ta bilden. Detta ska jag testa i slutet av veckan tänkte jag.
Men gatufoto är det enda som än så länge faktiskt gett mig en liten adrenalinkick efter varje bild man tagit och det bästa är att fota folk som tittar in i kameran och genuint ler för att dom är glada att man fotar dom :)
Min erfarenhet är att vissa verkar inte bry sig, men vissa brukar ibland se lite besvärade ut när jag kommer där med systemkameran. Däremot om jag använder min lilla kompaktkamera så brukar inte folk reagera så mycket
Jag tar också ibland gatufoto och använder då ofta kamera med vinklad skärm för att göra det lite mer omärkligt.
Fick också en idé om att fotografera med fönster som tema. Men att fota in i ett villa eller lägenhetsfönster kändes som det kunde ge upphov till frågor.
Värd för Pensionärer
Nej det är också skillnad, då märker man oftast inte att kameran finns där.
Jag vet inte, ajg tror spänningen för mig är att jag vill få ögonkontakt med personen utan att behöva gå fram och fråga om jag kan ta bilden helt enkelt, det är som en liten personlig utmaning för mig just nu tror jag.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Däremot om jag använder min lilla kompaktkamera så brukar inte folk reagera så mycket".
Där ser man, för mig är det tvärtom ;-)
Har jag bara ett litet hus med mig och ett fast 50 eller så blänger de lite extra, däremot om jag vilket jag har till 99,9% av tiden på gatorna två stora hus, långa gluggar, sele m.m. så är det mer accepterat.
Många kommer fram och frågar om man är från någon tidning, andra pratar kameror och många äldre pratar om förr i tiden när de höll på med foto.
När jag är "fullutrustad" pratar jag med många intressanta människor vilka aldrig hade tagit kontakt annars.
Se lite mer gatufoto på http://www.bildeffekt.se om ni vill.
MVH Mikael.
#9 Bildeffekt
Men det är en viss skillnad på en systemkamera med normalobjektiv och en kompaktkamera i ungefär en mobiltelefons storlek 
Hej Ove555.
Jo, jag förstår vad du förösker få fram här.
Jag menar att om personen du fotograferar ser detta, är det mkt mer accepterat om du har hela kroppen full med kameror och gluggar än om du har en lite system, kompakt, eller mobilkamera ;-)
Tror det beror på att om man har mängder med utrustning visar man utåt till att man är fotograf och plåtar, inget man döljer, har man en liten doldis kan man uppfattas som mer eller mindre en "snuskgubbe" som smyger omkring.
MVH Mikael.
Hej Bildeffekt!
#11 Nu slår du på en stor grupp, tänk så många som fotograferar med med mobil och kompaktkameror.
Mvh Ove
Det är inte meningen att slå på någon, men det är mina egna upplevelser jag pratar om, och jag har kan man säga lite erfarenhet.
Många lider av pedofilnoja tyvärr och jag menar att ju större utrustning jag har desto mer accepterad blir jag när jag plåtar på stan, märkligt men sant.
Har också plåtat med kompakter och har inget emot dem, men inom streetfoto får man vara lite mer försiktig då.
/Julle.
Jag trodde faktiskt att det var tvärtom men har själv inte testat med en kompaktkamera. Just nu använder jag ett fast 35mm objektiv tack vare ljusstyrkan =)
Tror det ligger någonting i det du säger Mikael. Går jag till mig själv blir jag nog mer "misstänksam" om någon riktar sin mobil/kompakt mot mina barn än om det kommer någon med "proffsutrustning"
Å andra sidan stör det mig inte så mycket; blir någon i familjen plåtad är det ju bara att gå fram och be att få se bilden samt att se till att den blir raderad om jag vill. En klar fördel i digitalfotots era jämfört med förr på den analoga tiden 
…och man kan ju alltid be om leg…
En fundering dock. Det kom en lagändring för lite sedan som skulle kunna påverka just den här typen av foto. Hur blev det med det? Vad säger lagen egentligen?
Önskade jag hade haft kameran uppe och beredd vid ett flrtal tillfällen när vi var i Gamla stan häromdagen.
Hittade detta :)
I promemorian föreslås att ett nytt brott införs i brottsbalken benämnt olovlig fotografering.
Brottet tar sikte på sådan fotografering som innebär ett intrång i den fredade sfär som enskilda bör vara tillförsäkrade mot andra enskilda.
Straffbestämmelsen föreslås omfatta den som, på ett sätt som är ägnat att kränka den enskildes personliga integritet, olovligen fotograferar eller annars med tekniskt hjälpmedel tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller i ett annat liknande utrymme.
Bestämmelsen föreslås vidare omfatta olovlig fotografering eller annan bildupptagning som, oavsett plats, sker på ett sätt som är påträngande, närgånget eller dolt och ägnat att allvarligt kränka den enskildes personliga integritet som privatperson.
Straffet föreslås vara böter eller fängelse i högst ett år. Vidare föreslås att det inte ska dömas till ansvar om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig.
Dessutom föreslås att straffbestämmelsen inte ska gälla fotografering eller annan bildupptagning som utgör ett led i en myndighets verksamhet.
Allmänt åtal föreslås få väckas om målsäganden anger brottet till åtal eller om åtal är motiverat från allmän synpunkt.
Därutöver föreslås att den i propositionen Förbättrat skydd mot stalkning (prop. 2010/11:45) föreslagna straffbestämmelsen olaga förföljelse ska omfatta olovlig fotografering.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2012.
Sen är det ju så individuellt om vad som är påträngande, närgånget eller kränkande så det kommer bli svårt att veta vad man man får göra men som jag ser det så kommer det inte vara någon skillnad att fota människor på stan t.ex
Hehe, låter som paparazis kan få det hett om öronen!
Delge oss gärna källan Goseflir
Min egen tolkning innebäe alltså att så länge man inte uppenbarligen kränker någon med sitt bildtagande, så är det ok. Sen vet man ju aldrig i förväg var personen i fråga drar gränsen för vad som är kränkande…
så det får väl bli en chansning och så använda sunt förnuft och lite känsla för situationen…
Jo men precis, sen går det ju alltid till domstol innan någon bestämmer om det är kränkande men sunt förnuft tar en ganska långt tror jag.
Texten är tagen från regeringskansliets hemsida :)
#13 Nu när du anklagar folk för att lida av pedofilnoja så tycker jag du bör beskriva hur det yttrar sig när folk fotograferar. Och du säger väl till om du ser att dem står och bär sig så illa åt?
Sen tycker jag det är bra i säkerhetssynpunkt med alla mobil och komaktkameror, för då får folk hålla sig lite mer i skinnet och inte bära sig illa åt. För gör dem det kan det ju vara stor risk för dem att dem blir fotograferade.
Sluta tjafsa nu ove555.
Min erfarenhet är som jag säger, jag är yrkesfotograf och behöver inte på något sätt rättfärdiga mina erfarenheter för dig.
Punkt slut. End of discussion.
Mikael.
#22 Kanske missuppfattade dig. Om du menar att folk oftare misstänker att vissa med små kompaktkameror kan vara pedofiler än de som fotograferar med systemkameror, då kan jag nog hålla med dig.
För det är ju lättare att smygfotografera med en liten kompaktkamera än en systemkamera.
Men jag tror iofs att man blir misstänksam på vilken som helst, om man ser någon som försöker inrikta sin fotografering på att nästan bara fotografera barn oavsett om vederbörande använder en liten kompaktkamera eller en rejäl systemkamera.
Men det är ju ofta när man är ute och fotograferar att det kommer med barn på bilderna, som är i sällskap med vuxna.
Mvh Ove
#15 Å andra sidan stör det mig inte så mycket; blir någon i familjen plåtad är det ju bara att gå fram och be att få se bilden samt att se till att den blir raderad om jag vill. En klar fördel i digitalfotots era jämfört med förr på den analoga tiden 
…och man kan ju alltid be om leg…
Bara för att klargöra. Om du eller familjen blir fotograferad på allmän plats så har du inte rätt att få se bilden. Du har inte rätt att få den raderad och du har ingen rätt att fråga om leg.
Men sedan vad som är moraliskt rätt är ju en annan sak och man får ju som fotograf vara känslig mot vad andra tycker. Jag har aldrig haft problem med min fotografering och jag har tagit många bilder på personer i olika miljöer. Om man är öppen och gärna ler så brukar det inte vara något problem.
#24 Om en fotograf kommer och fotograferar en för han/henne okänd familj med barn på ett olämpligt ställe (som t,ex utanför huset där de bor), då tycker jag verkligen familjen har en moralisk rätt att säga till fotografen att radera bilden eller bilderna.
#25 Det var därför jag sa att det är skillnad på laglig rätt och moralisk rätt.
#25 Precis!
Kan jag inte själv kräva leg så får man väl ringa polisen och be om hjälp/följa efter och kolla reg nr på bil mm…
Men, men, har man rent mjöl i påsen så tror jag inte att det här faktiskt ÄR ett problem, utan ber man vänligt så raderar fotografen sin bild eller i alla fall legitimerar sig frivilligt talar om vad h*n håller på med - syfte med bilderna. Eller vad säger du Mikael?
#25 Ja det skrev du ju i förbifarten, men nu blev det mer konkret. Det är bra att vara tydlig med vad man menar…
#27 Polisen kan knappast göra något om fotografen gör något lagligt.
Vad jag försökte komma fram med är att det är stor skillnad på vad man enligt lag får göra och vad som uppfattas som moraliskt riktigt. Om inte fotografen vill tala om varför han fotograferar eller syftet med bilderna så kan varken du eller polisen tvinga honom.
Men jag sa också att det normalt inte är några problem och dom flesta fotografer är nog ganska öppna med varför dom fotograferar ett visst motiv. När jag tar bilder i jobbet så frågar jag alltid om lov om bilden används kommersiellt men om bilden skall användas privat så gör jag det inte. Om någon frågar vad jag fotar så svarar jag alltid på ett trevligt sätt men jag raderar inte bilder på andras begäran om det inte är en speciell anledning.
Det nya förslaget på lag kommer inte att ha någon effekt på gatufotografering om nu inte gatan går igenom någons hus. Det här är alltid en känslig fråga och det handlar om takt från fotografens sida men samtidigt så måste det vara tillåtet att fotografera människor på öppen plats annars vore det en slags censur som skulle slå hårt mot tv, tidningar och annan media.
Jag kan ta ett exempel. Nästan precis när jag köpt min 550D stod jag utanför en Ica-affär och filmade lite, filmade även en hund som stod där. Sen kom mannen som ägde hunden och fick se att jag stod och filmade hans hund. Han såg lite orolig ut och gick fram till mej och frågade varför jag fotograferade hans hund. Då förklarade jag för han att jag hade köpt en ny kamera och var ute och provade den, och då tyckte han det var ok, sen gick han därifrån
Precis, svarar man bara artigt kring varför man fotar eller filmar så är det sällan några problem. Jag brukar komplimentera folk jag fotat efter jag har tagit deras bild vilket ofta uppskattas rent generellt :)