Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2129 ggr
Moalinn
0

Fjärrutlösare, trådutlösare.

Hej!

Några frågor..

1. Skillnad mellan fjärrutlösare och trådutlösare?

2. vilken är smartast att skaffa för självporträtt eller andra bilder där man vanligtvis brukar använda självutlösare?

3. Värt att ha eller är det "bortkastade" pengar?

4. Något mer jag behöver veta?

Nikon D7000
och ja, jag har ett stativ som jag självklart använder.

tacksam för svar! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

HellviHumle
0

Jag har en fjärrutlösare dvs trådlös IR. Kostade under hundralappen och definitivt värd pengarna. Använder den mest när jag vill undvika skakoskärpa.

HH

Moalinn
0

jaså, dom jag har sätt kostar över 200 kr.. vissa över 300! :o

Medarbetare på Djurfoto

HellviHumle
0

Finns ofta till salu på Tradera.Några olika företag som säljer. Jag köpte min där. Kan vara ett par år sedan.

HH

Moalinn
0

Jaha!

Så typ en sånhär? :)

Är ju så osäker på om det fungerar på min kamera, men om det fungerar på D90 så borde det fungera på D7000.

Hur gör man så att den fungerar då? Är det något i kameran som man sätta på då?

Medarbetare på Djurfoto

HellviHumle
0

#4 Ja, eller nå't liknande. Jag har en Canon, så jag har en annan modell.
Det står ju inte något om D7000 på någon, såvitt jag kan se. Hoppas någon annan kan tala om hur det förhåller sig. Kanske du känner nå'n du kan få testa hos.

HH

HellviHumle
0

#4 Det verkar sannolikt att den fungerar. Tittade på orginalet på Cyberfoto och där anger de även 7000.

På min kamera så ställer jag in fjärrkontroll på samma ställe som jag ställer in serietagning etc.

HH

Moalinn
0

#5 och 6

Jo, men en D7000 är ganska "ny".. ca ett halvår är den bara så den står inte med överallt, men om den står med på Cyberfotos hemsida så borde det ju fungera! :)
Kanske något jag borde köpa, för det känns att det saknas ibland.

Medarbetare på Djurfoto

BuxXum
0

Jag har också en fråga når det gäller fjärrutlösare eller trådlösa IR:
När man använder det, ställer kameran in fokuset själv då AF finns?

Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg

ALEA IACTA EST

HellviHumle
0

#8 Inte min i alla fall. Å andra sidan så finns inte det behovet då kameran ändå sitter på stativ. Ställ in skärpan och slå över till manuellt fokus.

HH

BuxXum
0

#9 Okej, då kan man ju lika gärna köra med tidsinställt egentligen? :P
Hur vet man om det funkar att ställa in fokuset med fjärrutlösaren? :P

Sofie "EmoSuss" Gustafsson
http://emosuss.blogg.se - Fotoblogg

ALEA IACTA EST

Inkanyezi
0

• När man använder fjärrutlösare eller självutlösare har man vanligen inte ögat i sökaren, och då har man inte koll på var skärpan ställs in. För det mesta är det därför bättre att ställa skärpan och låsa den, till exempel genom att slå över till MF, när man använder fjärrutlösning eller tidsfördröjd utlösning. Det är enda sättet att få kontroll över var skärpan hamnar. På en del kameror ställs skärpan in när man trycker ner knappen om man tar med självutlösare, och då kanske motivet inte ens finns framför kameran. Så det är alltid bäst att låsa skärpan när man tar med fördröjd utlösning eller fjärrutlösare.
    -
  • Det brukar framgå av bruksanvisningen om fjärren fungerar som den vanliga utlössarknappen; i de flesta fall gör den det, alltså två lägen, fokusera och tryck av. Annars kan man ju om man handlar i en affär prova, och annars fråga.
[alezan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med en fjärrutlösare kan man (om ryttarna hoppar fel hinder) få fram sådana här käcka scenarion.. ;)

Inkanyezi
0

#12 Det ser ut att kunna bli lite dyrt.