Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 5385 ggr
Moalinn
0

Nikon VS Canon

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som en artikel om dom olika kameramärkerna Nikon och Canon, vilken är bäst egentligen?
(obs, långt inlägg!)

Ofta kommer frågan "Vilken är bäst, Canon eller Nikon?" Svaret varierar mycket från person till person men jag brukar oftast skriva "Det är väldigt lika kameror, inte mycket som skiljer dom åt. Ta den som känns bäst i handen, så mycket mer skillnad är det inte. Men personligen gillar jag Nikon mer än Canon.". I ett nummer av Digitalfoto har dom kört en "Nikon VS Canon" där dom jämförde EOS 1100D och D3100 på instegsnivån, EOS 600D och D5100 på mellanklass och EOS 60D och D7000 på entusiast och EOS 7D och D300S på halvprofessionella. Dom jämför hur dom känns, vilka funktioner, prestanda, bildkvalité, byggkvalitet. Dom jämför bildkvalitet utomhus, Upplösning, brus och färg. Kommer inte gå in så "djupt" på vad dom har skrivit utan skriver lite utav det och så få ni kolla upp resten om det är så men tänkte bara så ni vet vilken kamera dom föreslår framför en andra och så att ni förstår att det är ingen stor skillnad på Nikon och Canon.
Tänkte skriva lite vad dom säger om dom olika kamerorna och vilka dom kom fram till var lite bättre än den andra.

*Instegsnivå:*

Canon EOS 1100D**

**Canons 1100D är en rejäl omarbetning av 1000D, och visar hur mycket teknologin har utvecklats de senaste tre åren. I likhet med de övriga Canonkamerorna i vårt test hyser 1100D processorchippet DIGIC 4 som ger RAW-filerna 14 bitars färgdjup.
**Exponeringsmätningen sker med hjälp av Canons iFCL-system, vilket tar med både fokus- och färginformation i beräkningen tillsammans med ljusstyrkan. Den övre känslighetsgränsen har höjts från ISO 1600 till 6400, men sensorupplösningen har bara höjts från 10,1 MP till 12,2 Mp, vilket gör att 1100D har den lägsta upplösningen i testet. På 1000D fanns det ingen möjlighet att spela in video, nu finns det åtminstone möjlighet att filma i 720p.

**Funktioner
**3 av 5 stjärnor
Byggkvalitet
3 av 5 stjärnor
**Bildkvalitet
**4 av 5 stjärnor
**Värde
**3 av 5 stjärnor

BETYG
3 av 5 stjärnor.**

Nikon D3100

Den lilla D3100 har en 14,2 Mp sensor, Nikons senaste bildbearbetningsmotor EXPEED 2 ooch en uppsjö av avancerade funktioner. Det avancerade livevisningsläget inkluderar automatiskt motivtyp som väljer det bästa bildprogramläget för optimalt resultat, tillsammans med olika fokuslägen som bland annat ansiktsigenkänning.
**
Du får dessutom full 1080p HD-videoinspelning - föregångaren D3000 hade varken live view eller videoinspelning. Känslighetsspannet täcker ISO 100-3200, men kan utökas till ISO 6400 eller ISO 12800 i det utökade läget, där bildbruset inte blir riktigt obehagligt förrän vid den högsta inställningen. Ett utmärkt guidat fotoläge ger bildprogrammens av en ny dimension, och det går steget längre än vad det Kreativa autoläget gör i Canons kameror.**

Funktioner
**4 av 5 stjärnor
**Byggkvalitet
**4 av 5 stjärnor
**Bildkvalitet
**4 av 5 stjärnor
**Värde
**4 av 5 stjärnor

BETYG
4 av 5 stjärnor

**Mellanklass:
**
**Canon EOS 600D

Ta en snabb titt på 600D och den ser precis ut som en 550D med en vinklingsbar LCD, vilket Canon först implementerade på 60D. Gräv lite djupare och du kommer att hitta en hel del överraskningar.**

Till skillnad från 550D har den nyare modellen trådlös blixtkontroll för att fjärrstyra kompatibla blixtrar, Basic+ läget som även återfinns i 1100D och 60D, plus en nybörjarvänlig funktionsguide. 600D låter användaren betygsätta bilder på en skala ett till fem under granskningen på skärmen, och bedömningssystemet är även kompatibelt med Image Organiser i Photoshop Elements. Den nya funktionen Smart motivläge ersätter det helautomatiska läget. Detta jämför olika motiv med en inbyggd referensbank för att ge optimala inställningar. Detta är inget banbrytande då Nikon har haft ett liknande system för att identifiera olika motivtyper automatiskt redan sedan modellerna D300 och D90. För redigering i kameran låter 600D användaren lägga på filtereffekter som Gryning svartvit, Mjuk fokus och Fisheye.

**Funktioner
**4 av 5 stjärnor
**Byggkvalitet
**3 av 5 stjärnor
**Bildkvalitet
**4 av 5 stjärnor
**Värde
**4 av 5 stjärnor

BETYG
4 av 5 stjärnor

Nikon D5100

**När det handlar om de senaste kamerorna förväntar vi oss mängder av funktioner, även i budgetmodellerna. Och visst, D5100 har en 16,2 Mp sensor och avancerad live view med automatisk motivtyp och ansiktsprioriterande autofokus, plus full 1070 HD - videoinspelning.

**Videofunktionen tjänar på en extern mikrofonanslutning, vilket saknas på den billigare D3100, oh det finns en vinklingsbar skärm med 921000 pixlar för att fota runt hörn. Som tillägg till alla vanliga bildprogramlägen har D5100 ett par extra som solnedgång, strand/snö, blommor, höstfärger och mat. Det finns även specialeffektlägen som färgteckning och miniatyreffekt direkt när du fotar. Det får att förhandsgranska effekterna på skärmen när du fotar i livevisningsläget, även om uppdateringsfrekvensen på skärmen sjunker betänkligt. Det finns även en mängd redigeringsalternativ i kameran, och du kan framkalla och konvertera RAW-filer direkt i kameran. Däremot finns det ingen trådlös blixtstyrning.

**Funktioner
**4 av 5 stjärnor
**Byggkvalitet
**3 av 5 stjärnor
**Bildkvalitet
**4 av 5 stjärnor
**Värde
**4 av 5 stjärnor

BETYG
4 av 5 stjärnor

**Entusiast:
**
**Canon EOS 60D
Canon EOS 60D känns mer riktad mot avancerade, seriösa fotografer än 600D, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på de extra kronorna den kostar. Det finns en LCD på ovansidan, framför direktknapparna för AF, matningsläge, ISO och mätmetod. På baksidan är kontrollerna enkla men ändå väldigt effektiva.

**Multikontrollen och ratten Quick Control som används av många av Canons dyrare kameror av ersatts av ett koncentriskt arrangemang. Detta inkluderar en åttavägs multifunktionsratt och en snabbkontrollring som fungerar väl ihop med direktkontrollskärmen. Antalet knappar är färre än på 50D, och den extra platsen för att det får plats en vridbar LCD. Detta är praktiskt i livevisningsläget och när du spelar in videor, vilket du kan göra i full 1080p HD-kvalitet i olika bildhastigeter. Bytet från polykarbonat till plast i huset kan kännas som ett nerköp, men 60D känns solid och väger bara 67g mindre än 50D.

**Funktioner
**4 av 5 stjärnor
**Byggkvalitet
*3 av 5 stjärnor*
Bildkvalitet**
4 av 5 stjärnor
**Värde
**4 av 5 stjärnor

BETYG
4 av 5 stjärnor

**NIkon D7000
Även om D90 ännu inte tagits bort från marknaden, är den nya D7000 den uppenbara ersättaren, förbättringar jämfört den äldre modellen är bland annat att plasthuset har bytts ut mot magnesiumlegeringar, 100% täckning i pentaprismasökaren, och en mer högupplöst 16,2 Mp sensor.
**Det finns även ett nytt 39 punkters autofokussystem, där det nio centrala punkterna är av korstyp. Som grädde på moset har D7000 en 2016 pixlars RGB-mätningssensor vilket är ett steg upp från de 420 pixlarna som sitter i D90 och D5100. Det ser onekligen ut som att D7000 har helt fantastiska specifikationer, men Nikon har gjort en miss genom att inte sätta en vinklingsbar LCD, vilket man gjort på både D5100 och D5000. Dessutom saknas ett HDR-läge och möjligheten att lägga på specialeffekter som selektiv färg i fotograferingsstadiet.

**Funktioner
**3 av 5 stjärnor
**Byggkvalitet
**3 av 5 stjärnor
**Bildkvalitet
**4 av 5 stjärnor
**Värde
**3 av 5 stjärnor

BETYG
3 av 5 stjärnor

Halvprofessionella:

**Canon EOS 7D
Vissa av 5Ds banbrytande funktioner är den kom, som 18 Mp Upplösning, övre känslighet på ISO 12800 och iFCL-mätning, har letat sig ner till betydligt mer prisvänliga kameror som 600D och 60D.
**Trots det finns det mycket för sport- och natufotografen, samt fotoentusiasten i största allmänhet, att bli upphetsad för. Till skillnad från Canons övriga kameror i testet har 7D två stycken DIGIC 4 processorer. Detta medger en snabbsekvenshastighet på 8bps för upp till 126 stora JPEG-bilder eller 15 RAW-filer, under förutsättning att du har ett snabbt minneskort. Till skillnad från D300S och D7000 finns dock inga dubbla minneskortplatser. RAW-filer i fullstorlek blir omkring 25 MB, så det är tur att det finns snabba CompactFlash-kort med hög kapacitet. Autofokus är också den snabb, speciellt i kombination med ett av Canons mer professionella objektiv med USM (UltraSonic Motor) av ringtyp.

**Funktioner
**4 av 5 stjärnor
**Byggkvalitet
**4 av 5 stjärnor
**Bildkvalitet
**4 av 5 stjärnor
**Värde
**4 av 5 stjärnor

BETYG
4 av 5 stjärnor

**Nikon D300S
Veteranen D300S är beviset på att du inte behöver en enorm Upplösning för att skaba fantastiska bilder. Den har 12,3 Mp-sensor som den ärvde av föregångaren D300 när den lanserades 2007.
**Det är dessutom den enda Nikonkameran som har den äldre EXPEED-processorn, istället för den nyare andra generationens upplaga. Ytterligare ålderstecken är den maximala videoupplösningen på 720p, och det verkar som att Nikon inte kunde bestämma sig för CF-eller SD-minneskort, utan satte dig ett av varje. På andra områden är D300S fortfarande toppspecificerad kamera, riktar mot yrkesverksamma fotografer och sportentusiaster. Den maximala seriebildtagningshastigheten på 7 bps är nästan lika snabb som 7D, och matchar Canons 8 bps om du sätter på ett batterigrepp. I likhet med 7D är D300S också gjord i en tålig magnesiumlegering med vatten och dammtätningar.

**Funktioner
**2 av 5 stjärnor
**Byggkvalitet
**4 av 5 stjärnor
**Bildkvalitet
**4 av 5 stjärnor
**Värde
**4 av 5 stjärnor

BETYG
4 av 5 stjärnor

**Detta tycker vi:

Vinnare i instegsklassen: Nikon D3100
Vad är bra:** Utmärkt guidat fotograferingsläge för nybörjare, 1080p video.

Vad är dåligt: Begränsat antal direktklappar för fotoalternativ.

**Vårt omdömeVäldigt bra bildkvalitet, och ett perfekt läroredskap
Fyra av fem stjärnor.

Vinnare i mellanklassen: Nikon D5100
Vad är bra:** Vridbar LCD, specialeffekter och ett HDR-fotoläge.

Vad är dåligt: Lite för beroende av LCD-baserade kontroller och ingen trådlös bilxtstyrning.

Vårt omdöme
Liten men kraftfull, det finns gott om sofistikerade fotoalternativ.
Fyra av fem stjärnor

Vinnare i entusiastklassen: Canon EOS 60D Vad är bra: Kul att jobba med, precis mätare, vridbar LCD-skärm

Vad är dåligt: Hus i plast, saknar ett par smidiga funktioner från föregångaren 50D.

Vårt omdöme
Imponerande funktioner och prestanda för pengarna.
Fyra av fem stjärnor
Vinnare i halvproffsklassen: Canon EOS 7D Vad är bra: Snabb 8 bps seriebildhastighet, bra hantering och specifikationer i toppklass.

Vad är dåligt: Auto Lighting Optimizer kan ibland skapa lite livlösa bilder.

Vårt omdöme
En topputmanare på varje område, 7D är det bästa alternativet.
Fyra av fem stjärnor

Dom skriver att resultatet blev 2-2, alltså att det blev en oavgjord match mellan Canon och Nikon.
Dom har jämfört likadana kameror fast i olika märken kan man säga, om är otroligt lika, det ser man verkligen i testet och då förstår man ju att dom är väldigt lika så frågan ”vilken är bäst, Nikon eller Canon?” är väldigt individuellt vad man föredrar. Smartast är väl egentligen att gå och känna på kameran man vill ha, men om det står mellan en 1100D och en D3100 så är det mest vilken som känns bäst i handen för dom är väldigt lika när det gäller inställningar och allting även om testet visar att just Nikon D3100 är något bättre än 1100D.

Hoppas att det var okej att jag gjorde såhär, la upp lite av det hela här inne för jag känner att det är något alla borde veta att det är knappt någon skillnad på kamerorna. :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

CaptainBunchie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Personligen tycker jag att Canon är mycket lättare att förstå och handskas med. Sen att bilderna blir bättre osv. Några saker det beror på är att jag aldrig riktigt lärt känna en Nikon medans jag har en Canon, sen är min Canon inte den billigaste, ca 8000 kostade den (nu billigare tror jag). Det negativa med min kamera är objektivet, och att det måste vara bildstabilisering i det :P

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Moalinn
0

Precis, det är väldigt individuellt vad man gillar mer. Har man bara testat tex. Canon så är det väl klart att man tycker om den mer än en nikon om man inte testat någon nikon. Själv har jag testat båda modellerna och föredrar nikon för knappen kändes bättre på nikon och även att den låg mycket bättre i handen på mig! :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[alezan]
0

Tyvärr känns det ganska ofta för mig som att folk glömmer fundera på och tänka igenom vad de vill fota och få ut av sina kameror. Ibland funkar Canon bättre och ibland vinner Nikon.

Inkanyezi
1

Jag har ju ögnat igenom fotofackpressens kameratester under ett halvsekel, så jag har sedan länge hunnit tröttna på de ytliga bedömningarna och den stereotypa behandlingen där ofta en "vinnare" utses. Just det senare var ju också en av punkterna som det blev mycket liv om när Råd & Rön testade DSLR-kameror med utgångspunkt från en nybörjare/semesterfotograf, där Nikon D90 fick sämst betyg och Canon EOS 1000D bäst. Många menade att testet var felgjort, och det skilde sig ju markant från vad fotofackpress kom fram till.

Den här sortens journalistik är inte värd mycket om man inte förmår läsa mellan raderna, och det finns åtskilliga ergonomiska egenheter hos olika kameror, som i en del fall kan vara riktigt svåra vårtor som en viss användare inte gillar alls. Jag har själv ett exempel eftersom jag valde bort en bra kamera främst för att jag inte gillade den krångliga metoden att ställa in en egen Vitbalans.

Så fotofackpressens artiklar och "tester" av kameror är i stort sett utan värde, vilket bland annat visas av bottennappet för Nikon hos Råd & Rön. Kameran som fick bäst betyg av fackjournalister sågades av Konsumentverkets testare, eftersom resultatet blev dåligt när man använde den till attt fotografera, och det enda försvaret som kan ses som hållbart var att kameran inte är gjord för nybörjare. Men den såldes till nybörjare och semesterfotografer, och reklamen var riktad mot allmänheten i högre grad än till fotoentusiaster eller proffs. Den som alltid spar RAW och bearbetar bilderna själv, och som har kontroll över exponeringen, har ju inte samma förutsättnigar som den som vill att bilderna ska komma färdiga ur kameran utan någon aktiv insats av fotografen.

Så enligt min mening är den saxade artikeln snömos. Den säger inte ett dugg om hur en viss kamera skulle passa just dig. Om jag går tillbaka till mig själv som exempel, så har jag ju fällt Canon mest av det enkla skälet att det är ett elände att ställa Vitbalans när man ofta tar i konstigt ljus och vill mäta upp den. Mitt val betyder ju inte att Canon är dålig, eller att alla som väljer Canon gör fel. Det betyder ju bara att jag har valt efter mina egna förutsättningar, jag har själv ställt kriterierna för hur jag ska välja. Och väl att märka, inte en enda av fackjournalisterna har såvitt jag vet nämnt den idiotiska regndansen för egen Vitbalans som en nackdel för Canon. Den har inte någonsin blivit omnämnd i fackpressen överhuvudtaget.

Just att fackjournalisterna aldrig överhuvudtaget nämner en av de största svagheterna är ett bottenbetyg för fackpressens journalistik kring kameror. Att de också har missat så kapitalt som skillnaderna i resultat jämfört med Råd & Rön är ännu ett exempel. Ytterligare ett exempel är att fackpressen i regel undviker att ta upp verkliga värden för spatial Upplösning hos sensorerna inklusive eventuell optisk antialiasing, utan ständigt för fram antalet megapixel som om det vore avgörande för bildkvalitén. Vi har sett talrika exempel på att folk tror att dubbelt så många megapixlar skulle ge dubbelt så hög Upplösning, och det stämmer inte alls, inte ens om AA-filtret inte funnes.

Så fotofackpressens kameratester: NEJ TACK!