Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 779 ggr
Ove555
1

Ni som vurmar för att redigera

Skulle inte ni kunna göra en tråd där ni försöker lära oss som inte kan så bra t.ex photoshop?

Sophey
0

Besok sajten Bildredigering har pa iFokusSkrattande

Medarbetare på matlust

MonisN
0

Om jag minns rätt så har du sagt att du inte har PS, så varför då lära dig något som du inte har? bildredigering.ifokus är annars en utmärkt sajt för olika redigeringsprogram.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

soren-p
0

På bildredigering.ifokus.se finns en del Photoshop-tips.

Schnauzertik
0

Moderskeppet här finns grunder och många tips och beskrivcningar hur man gör specifika saker.

Ganska mycket är gratis

http://www.moderskeppet.se/grunderna/

Värd för Pensionärer

Ove555
1

#1 #2 #3 #4 Tack för dem snabba svaren!

Monis. Jag har phoshop cs3 och photoshop elements 7. Men kan dem dåligt båda 2. Det där med lager har jag inte blivit klok på t.ex

JazzBass
0

Det är ju inte "så där bara" att lära sig photoshop (PS). Jag kan något men verkligen inte mycket, bara grunderna så jag kan göra de viktigaste justeringarna jag behöver. Så gott som all redigering jag gör, gör jag i Photoshop Lightroom (LR) vilket är ett program jag verkligen kan rekommendera för en som inte har intresse att sitta och pilla med varje bild skilt i PS. Enklare och lika kraftfulla redigeringsverktyg som i LR:s "framkalla"-modul finns knappast. LR är riktat enbart till fotografer, och verktygen är således anpassade för fotografers redigeringsbehov och enkla att använda, medan PS är ett mycket mer allmänt, men också kraftfullare, bildbehandlingsprogram som är svårare att använda.

Man kan ladda ner en 30 dagars gratis provlicens för att lära sig LR och utvärdera om man gillar det eller inte. Jag köpte faktiskt min licens redan efter ett par dagar in på prövotiden, då jag snabbt insåg hur bra och mångsidigt verktyg det var. (Kan också nämna att jag innan dess var en stark förespråkare av gratisprogram…)

LR räcker väldigt långt som enda program man behöver för allt bildarbete man sysslar med på datorn från import till publicering och utskrift. Skönt att slippa hoppa mellan en massa olika program tycker jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MonisN
0

PS är svårt det håller jag helt med om. En lärare jag hade i photoshop sa en gång att det tar ca 7 år att lära sig om man ska kunna allt på sina fem fingrar. Idag kanske det tar ännu längre tid eftersom det finns ännu mer funktioner!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Schnauzertik
0

#6 Ja LR är helt suveränt. Både redigeringen (den räcker väldigt ofta för det man behöver) och dess biblioteksfunktioner är också mycket bra så man kan hålla reda på sina bilder.

Värd för Pensionärer

[Doglovers]
0

I PS5 Kommer man automatiskt in i camera RAW när man ska redigera en bild. Super bra. Och det camera RAW är likadant som LR. Spakarna sitter lite annorlunda bara.

Jag köpte skivan "Allt om Raw" på Moderskeppet och där berättar han om CR och LR. Så jätte bra.

cinna
0

Den här laddade jag ner för något år eller två sedan ifrån Moderskeppet.

Gratis och jättebra för en nybörjare! Flört

Grunderna i Photoshop

Ove555
1

#10 Tack för det! Men jag har tyvärr nästan aldrig bränt någon skiva. Kan du förklara hur man gör?

[mysvensk]
0

Jag har lärt mig photoshop genom att först pillra mig fram och sen använda sannas photoshoprecept http://www.photoshoprecept.se

Man behöver inte följa dem helt men de ger en möjlighet att förstå hur man kan kombinera olika funktioner.

Du får gärna adda mig på msn mysv@hotmail.se så du kan ställa frågor. Nu menar jag inte att jag är någon expert men jag tror jag kan svara på många av dina frågor och är ofta vid datorn:)

cinna
0

Du måste inte bränna ner den om du inte kan/vill. Den gåt att se online också Flört

http://www.moderskeppet.se/grunderna/ så har du allt i ett svep

eller här

http://www.moderskeppet.se/grunderna/play så har du alla kapitel för sig.

Edit: Kursen går ju att köpa på bränd DVD från dem också för 149 kr. VÄLDIGT billigt i sammanhanget tycker jag…