Att inte blända sin modell
Jag har kört med reflexskärm ett tag nu. Men hur använder man den på ett bra sätt utan att totalblända sina modeller?
Nu har mina varit otroligt duktiga och fixat det ändå, men de klagar lite förstås, och testade på mig, och jag kunde så inte öppna ögonen alls!
Det enda tips jag kunde ge dem var att inte titta direkt in i kameran, utan lite bakom. 
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Det handlar mest om att förstå tekniken.
Skärmen som du har använt här är en som jag aldrig skulle skaffa. Det ser ut som om det är en guldfärgad skärm, och du har placerat den lågt, kanske håller du själv i den och skickar en solkatt från låg vinkel i modellens ögon. Klart att det bländar.
Det funkar bättre med en vit skärm, en vit diffus skärm, och man bör hålla den högre, eftersom modellen är mer känslig för bländning i nedre delen av synfältet. Ofta blir det bättre resultat om någon annan kan hålla skärmen, så att man har fria händer med kameran, och så att ljuset kan komma från annat håll än rakt framifrån.
Guldskärmen ger ett blandljus som är mycket svårt att få snyggt. I skuggan, när det är solsken blir tonerna en aning blåaktiga, och det skär sig rätt kraftigt med det gula. En vit diffus skärm funkar bättre, dels för att den inte ger så starkt ljus, dels för att den inte ändrar färgen på ljuset.
Det här är sånt som är svårt att läsa sig till, tycker jag. Så tack för bra information!
Faktiskt aldrig tänkt på färgerna på skärmen. Du har helt rätt att guld inte var ett bra val.. Något jag insåg efteråt, förstås. Var första gången jag använde den. I de senare fototillfällena använde jag silver istället, vilket gav ett bättre sken iaf.
Måste kika efter vit diffus/matt skärm.
Inte alltid lätt att ha någon med sig om kan hålla skärmen dessvärre. På bilden ovan hade jag det, men vid senare tillfällen så har det bara varit jag och modellen.
Porträttfoto är fortfarande väldigt nytt för mig.
Högre och annan färg. Got it! Tack! 
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Håller själv på och försöker lära mig använda reflexskärmar. Här är en video jag postat tidigare som jag tycker ger en del bra tips:
http://www.youtube.com/watch?v=QT2XTvuyQms&feature=feedf
En sak fotografen säger ett antal gånger är att inte utsätta modellen för för mycket ljus rakt i ansiktet under för långa tider, utan endast under korta etapper just då man tar bilderna.
Guld funkar nog också ibland, men silver är kanske mer användbart sådär generellt. Bifogar en bild där guldsidan av min reflektor användes för att ljusa upp skuggsidan och bruden lite, tyckte själv det blev rätt bra. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#5 - Bl.a. Kaffebrus säljer fem-i-ett skärmar som ger följande: En vit matt skärm, en svart, en guld och en silver, samt en stomme som ger en diffusor. De är rätt mångsidiga.
Reflexskärmar och diffusorer kan man också göra själv. För en reflexskärm kan man t.ex. använda en stor frigolitskiva, och limma fast en plåt på ena sidan så den dels håller lite bättre, dels ger en "silverreflektor" på samma gång. Som diffusor kan en tunn vit gardin som man håller upp med två pinnar funka. Fast inget av dessa två tips har jag provat själv. Ännu. :-)

Limma på frigolit är ingen höjdare.
Jag använder en bit marktäckningsmatta som är vit både som reflektor och diffusor.
Undrar om man skulle kunna få lite konkreta exempel på situvationer där man behöver använda reflexskärmar utomhus, samt hur och var man sätter upp reflexskärmen/skärmarna i förhållande till den/dem som man ska fotografera?
#8 Ok, får väl titta på den videon då. Men när det gäller upplysning om saker man inte kan eller förstår så tycker jag inte det skadar om man är extra tydlig, och förklarar på olika sätt…
#10 Håller med. :) Alla tar vi in information på olika sätt. Jag har svårt för ren text t.ex. Jag har lättare att förstå om jag får se, t.ex videos, och höra någon förklara. Så det är bra att det finns alla olika medel ute på marknaden. Det gäller bara att hitta. ;)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Ove, reflexskärmar används ofta för att minska på kontrasterna i ansikten och annat, då man vill ha ett jämnare och /eller mjukare ljus. Mjukt ljus = inga skarpa gränser mellan upplyst och skuggigt. Hårt ljus får man t.ex. i klart soligt väder när solen lyser rakt på motivet eller med en annan i förhållande till motivet liten ljuskälla. Det hårda ljuset gör att ena sidan av motivet blir väldigt ljus och skuggsidan väldigt mörk. Då kan man reflektera tillbaka lite av ljuset med en reflexskärm om man fortfarande vill ha kvar lite av det hårda ljuset, eller så kan man ha en diffusorskärm (kallas för scrim i videon) mellan solen och motivet, som förvandlar det hårda ljuset till mjukt. Man kan ju också kombinera flera olika sorters skärmar, men jag tror det är bäst att lära sig använda en i taget innan man börjar med fler på samma gång.
Såna här skärmar är också bra att ha om man t.ex. fotograferar annars kraftigt solupplysta ljusa blommor som lätt blir utfrätta på bild. Dessutom så kan de dubblera som vindskydd vid makrofoto. :-)
Generellt bör man försöka vara så nära motivet som möjligt med reflexskärmarna, eftersom det gör ljuset mjukare. Ju större ljuskälla i förhållande till motivet, desto mjukare ljus.

Vi har varit inne på det förut, och Robert, på den tiden han var med oss, gjorde en del inlägg om reflexskärm och diffuser. Bilden i inlägg #11 i tråden Soft ljus gör underverk visar en användning av en diffusor. Reflexskärmen används i stort sett tvärtom, man använder den som en mjuk ljuskälla för att lätta upp skuggsidan.
Jag har ofta använt det som finns till hands för att lätta skuggsidan, den kanske vanligaste "reflexskärmen" är helt enkelt att man använder reflexen från en vägg. Inomhus använder jag en skärm, och en vit genomskinlig gardin kan användas för att fönstret ska ge mjukt ljus.
Det handlar mest om att använda sin fantasi för att få till en bra belysning; det finns inga fasta recept att gå efter, utan man använder reflexskärmarna på samma sätt som man använder "bouncer" på lampor eller studioblixtar. En reflexskärm är ett billigt sätt att få en ljukälla till.
Och fotograferar man folk som sitter vid ett bord kan en ljus duk fungera som en bra reflektor
Snart kommer jag behöva en större väska, och då är min redan rätt stor med plats för flera objektiv. 
Tränade foto med min systerson häromdagen och använde silversidan istället denna gång.(Men ska införskaffa en 5 i 1.) Just vid det här fotot höll jag nog upp skärmen bredvid mig. (Det här var dock innan jag skrev denna tråden.)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||