Raw-filen
Jag gick ut och tog lite kort ute nu, prövade RAW filen eftersom att jag hört att den är lättare att redigera.
När jag sätter mig vid dator och öppnar Gimp* så kan jag inte få upp bilderna.
Vad är det som gör så att jag inte ens kan se dem på datorn? Snälla hjälp mig!!
Gimp = Jag använder mig utav det programet när jag redigerar alla mina foton.
Kram Emelie och djuren!<3
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
RAW är en råfil, och kan därför inte ses direkt i datorn om man inte har ett speciellt program för det.
Var har du för kamera ?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Bridge som jag t.ex använder låter mig förhandstitta på alla filer i en mapp med enbart RAW-filer medan andra program kräver att du öppnar upp filerna en och en för att granska, fixa, spara och konvertera till t.ex jpg. Kanske Gimp är ett av de programmen.

Trollas, det kan underlätta om du också berättar vilket operativsystem du har.
Men om du använder Windows, så har du fått med en råfilsomvandlare med kameran, och den kan du använda för den första delen av bildbehandlingen, att göra om råfilen till bild.
En råfilsomvandlare som jag brukar använda tillsammans med Gimp är Raw Therapee, som finns för Mac, Windows och Linux. Den kan skicka den bearbetade filen direkt till Gimp, och den är gratis. Det finns flera bildvisare som kan visa vad råfilen innehåller, men man får inte upp bilden i full Upplösning förrän man bearbetar den.
#1 En Nikon D3100
#3 Jag har windows, ursäkta för att jag itne skrev det…
#2 Hur menar du?
#4 Du har likadan kamera som jag har, filerna kan öppnas i programmet som följde med kameran.
#6 Jag tror inte att jag fick med något program med kameran :/
Windows har helt nyligen släppt en codecpack som stöder RAW formatet, inget som jag har behov av men kanske användbart för de som använder photo gallery.
Värd för Pensionärer
#7 Fick du inga skivor till kameran!?
Köpte du begagnat ?
Picasa är ett enkelt gratisprogram som också kan visa råfiler utan större problem, också som thumbnails. Men jag rekommenderar inte det programmet för redigering av råfilerna utan nåt annat som t.ex. ViewNX, lightroom, rawtherapee eller nåt annat.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
ViewNX 2 var det man får med kameran..
#9 Nej och nej.

Trollas, du kanske har missuppfattat det där med att det skulle vara lättare att redigera. Det är inte lättare, utan det är så att det finns mer utrymme för att göra ändringar.
Råfilen innehåller alla data från kamerans sensor, obearbetade, medan en jpeg-bild är en färdig bild där redigering redan har gjorts, och där data har kastats bort när kameran blev klar med omvandlingen av råfil till bildfil.
Det är inte väldigt lätt att redigera en råfil, men med en del hjälpmedel, och när man har lärt sig exponera rätt och tagit provbild på vitreferens för vitbalansen, så kan man få det ganska enkelt. De flesta program som omvandlar råfiler kan också läsa kamerans inställning, så om man har gjort en riktiv vitbalansering i kameran och exponerar rätt, är det inte alls särskilt svårt att få fram en bra bild från RAW. Det finns då också möjlighet att få fram lite bättre kvalité än när man låter kameran sköta framkallningen.
Och om man skulle ha råkat ställa vitbalansen åt skogen, så går det att rätta till om man jobbar från RAW, medan det är omöjligt om man har en jpeg-bild.
Kanske oxå ska tillägga det som Inkanyezi redan påpekat och det är att det är en missuppfattning eller kanske snarare en sanning med modifikation att RAW-filer är lättare att bearbeta än andra filer.
Den största och mest fundamentala skillnaden är att man kan påverka mer än vad man kan göra i t.ex PhotoShop men det tar även större minneskapacitet på både minneskort och dator än vad vanliga jpg-filer gör och man behöver mer tid för att få ordning på filerna om än så bara för att konvertera dem till vanliga jpg-filer. .
Du använder Gimp. Då laddar du hem ett program som heter UFRaw. Det är gratis och fungerar ihop med Gimp.
När du har gjort det så öppnar du dina rawfiler i UFRaw, gör dom justeringar som du vill och antingen sparar bilden som en JPEG eller om du vill göra ytterligare justeringar så öppnas bilden i Gimp och du kan fortsätta i det programet.
Här går du för att ladda ner UFRaw http://sourceforge.net/projects/ufraw/files/ufraw/ufraw-0.18/ufraw-0.18-setup.exe/download
Prova detta först eftersom det är gratis och ligger som ett program i Gimp. Om du inte är nöjd så kan du prova andra program.
#15 Tack! Tror att det är detta jag har letat efter :)