Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2824 ggr
Moalinn
0

1 bild i 31 dagar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag börjar få panik här. Jag känner att kameran behöver användas mer än vad den gör just nu men jag har inte en blekaste aning om vad jag ska fotografera och jag har ingen insperation eller motivation eller något så nu har jag bestämmt mig för detta, jag ska berätta hur jag tänkt.

1 bild i 31 dagar.
Att jag tar 1 bild varje dag i en månad (det blir ju hela juli), men bara just 1 bild. Verkligen planera, fixa och tänka, inställningar och allt sånt. Ja, för det mesta då. Om jag ska fotografera en fågel som kommer flygandes emot mig kan man väl inte tänka speciellt jättemycket men ni förstår nog.
Och efter det så lägger jag in bilden på datorn och kollar på den men ingen redigering mer än kanske om den råkat blivit liite sne och min logga på bilden. Efter det så kommer jag lägga upp bilden någonstans, har inte riktigt kommit på var men kanske på min dayviews eller här eller var som helst.. får se, och så skriver jag en vettig "rubrik" till bilden. Något som verkligen beskriver det jag fotograferat, och sen skriver jag vilka inställningar, var, när, hur, varför och vad jag tycker om med bilden. Det kan hända att jag lyckats fånga en riktigt suddig bild men då får det väl ha blivit så. För jag tänkte, man lär sig av sina misstag. Så jag kommer verkligen skriva hela historien bakom bilden och mina tankar om resultatet.

nu är bara frågan, vad är det jag ska fotografera?
Här är förslag på saker men ni måste verkligen säga vad man kan fotografera.

1. En vit blomma
2. Ett löv i luften
3. Barnens favoriter
4. En viktig sak för mig
5. Här bor jag
6. Mat växer på träd
7. Vatten i kameran
8. Ljud
9. En lekfull katt
10. Ett vilt djur
11. Smaskens
12. Människoporträtt
13. Kamera
14. Varje sekund räknas
15. Ljusets gång
16. Vatten
17. Vattendroppar
18. Regn
19. Storm
20. En lur
21. Kärlek
22. Vänskap
23. Fågel
24. Kattporträtt
25. Färg
26. Lycka
27. Det finns ljus i mörker
28. Barn
29. Skor
30. Min egna utrustning
31. Detta är jag.

dom två sista valde jag för att ni ska få se vad det är som har tagit bilderna och vem som är tanken bakom dom.

Men vad tror och tycker ni om själva ideen? Tror ni att det kommer att fungera?
Vill verkligen ha massor med hjälp, tips, funderingar och allt som går att komma på för jag vill verkligen fixa något så jag tar minst en bild varje dag! Glad

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Jag kan lika gärna lägga in här också, om det är okej.

1 bild varje dag i 31 dagar!
En vit blomma.

En vacker dröm, som blev sann, men sedan dog ut.

Började med det här idag, har varit upptagen hela dagen så jag blev väldigt depp nu när jag kom hem och kom på att solen va borta för jag klarar verkligen inte av att få bra bilder utan sol.
Detta är bilden jag tog, inte nöjd med den någonstans. Eller jo, kanske skärpan och hur jag placerade blommorna, men inget mer. Lyckades få den översta blomman att bli väldigt ljus och allt.. skuggorna är inte alls bra, nej. Gillar inte bilden alls. Sen är nog bakgrunden ganska rörig enligt mig, lite för mycket blommor i bakgrunden men ni vill inte veta hur länge jag satt med att försöka tänka mig hur bilden skulle bli. Och en sak till, antingen så kunde jag placera blommorna lite högre upp så hela lövet kom med och försöka peta ner blommorna under eller ta bort bladet, fast när jag såg det i kameran så va det den som gjorde en del av bilden, men jag är inte så säker på den saken längre.

Som jag skrev så är detta den enda bilden jag tagit, eller ja. tog lite fler bilder när jag ändå var ute men inga mer på den här blomman, så jag var verkligen tvungen att få allt att bli rätt med en gång och jag märker det verkligen nu.. det är riktigt svårt!

Lite inställningar och kamera och sånt.
Kamera: Nikon D7000
Objektiv: 18-105mm
Bländare: F/6.3
Exponeringstid: 1/400 sek
Iso: 640

Tog på mig hela 15 minuter att sitta och fixa med bild och sånt, och ändå inte blev det bra. Tja, detta blir verkligen en utmaning för mig!

Hoppas ni vill följa detta, ni får gärna kommentera men det är ingen kritiktråd och ingenting jag "kräver" kommentarer på. :)

Medarbetare på Djurfoto

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh, vilken rolig tråd! Skrattande Denna kommer jag följa helt klart. Kan nog också lära mig endel av det. Tack!

Och lycka till!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Moalinn
0

vad roligt att du ska följa den, och jag hoppas att någon kanske kan få ut något utav den. Själv lärde jag mig bara riktigt mycket genom att bara ta den här bilden.

tack, kan behövas!

Sen kom jag även på att jag skrev inte allt jag borde skriva till bilden, men jag kommer nog in i allt längre in i dagarna. Och som ni förstår kanske jag inte kan följa listan helt, det är ju kanske inte säkert att det regnar när det är den 18 juli så jag kommer placera om och greja lite men huvudsaken är väl att jag gör det! :)

Medarbetare på Djurfoto

Sweet Teddy
0

Vill gärna också följa! Kul idé! :)

/ Kram Johanna & ninerna. ♥

Uppfödning av Teddyvädur m. winer i Söderhamn. Kiwis Kaniner ♥

MonisN
0

Jag tycker det ska bli roligt att både se och följa dina ambitioner, för ambitioner har du verkligen, det har du visat många gånger.

Jag tycker du har lyckats bra med den vita blomman även om jag skulle vilja ha mer ljus i dom mörkare delarna. Vita motiv kräver ofta lite exponeringskompensation. Du kan också använda en liten reflektor nästa gång det är mulet. Har du ingen kan du ta foliepapper. Jag tycker inte bakgrunden är för rörig, det blir en del av sammanhanget i den här bilden, och kompositionen tycker jag du har lyckats bra med.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

otilia
0

Jättekul :) ska följa tråden Flört

[rightPAW]
0

Vilken rolig idé! Följer förväntansfullt!

Moalinn
0

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att det aldrig kom upp någon bild igår men jag hade inget internet och ingenting fungerade som det skulle, men jag tog iaf en bild.. Jag ska försöka få ihop en bild idag med som jag lägger in imorgon men det har blivit väldigt fel nu ibörjan men ska försöka rätta till det.

Jag bytte "ett löv i luften" till "Människopoträtt" eftersom att jag hade min kompis här som gärna stod modell och då tyckte jag att det passade bättre.

Människopoträtt

Jag hade då som sagt min kompis här och vi var ute och fotograferade lite. Jag gick runt på gräsmattan och försökte hitta något bra ställe, hittade ett och jag tyckte verkligen om hur solen trängde sig igenom busken bredvid, det blev ett väldigt fint ljus. Jag står och fixar med inställningar, kollar och försöker få till en så bra bild som möjligt, så att det inte kom med för mycket av bakgunden och sånt. Tja, jag stod kanske lite för länge och försökte få till det för helt plötsligt så får kompisen ett skrattanfall och då får ju jag också det så det var bara att börja om igen. När jag väl tagit kortet så kollade jag snabbt i kameran och då visade det sig att hon blev grön i ansiktet, det var ju väldigt roligt så mycket som jag kämpat med just det där så blir hon grön. Men jag lärde mig att inte stå någonstans där det är helt grönt och solen tränger sig igenom en grön buske, det reflekterar och det blir väldigt fel ljus. Men nu lärde jag mig det också.

Jag tycker inte om bilden speciellt mycket eftersom att hon blev just väldigt grön. Men tror ändå jag lyckades få ett bra vanligt poträtt. Kanske kunde gjort bilden lite ljusare men det är inte alltid så lätt att veta allting.

Inställningar och kamera:
Bländare: F/5.6
Exponeringstid: 1/250 sek

Medarbetare på Djurfoto

Skogsdalens
0

Jag följer gärna jag med! :)

Uppfödning av Lejonhuvade kaniner i söderhamn, skogsdalenskaniner.tk Glad

[C-Hussan]
0

Jag vill gärna följa din tråd…

Skulle det vara ok om jag lånar din idé också fast i Augusti månad?Skrattande

Martin
0

Jag tror det kan vara bra att sätta upp sådana här listor "på vad man skall fotografera" ibland. Det blir lite utmaning om man dessutom skall få till det. Ett foto varje dag i en månad är en ambitiös tanke och jag kommer att följa det och hoppas du kan fullfölja även om det kanske tar lite tid.

Jag tror att man utvecklas som fotograf om man fotograferar sådant man inte brukar och även om man skall försöka prestera vid en viss tid/dag och inte bara när motiven råkar trilla in framför kameran :o)

mvh Martin

Moalinn
0

Nu fuskar jag lite, men jag får verkligen inte till det här med allt jag har skrivit upp som "barnens favoriter". Jaha? Det är ju inte varje dag jag träffar barn, och min fantasi över det är inte så bra så jag fuskar lite, men det är bara nu.

Bytte ut "barnens favoriter" till "vatten i kameran".

Dag 3, Vatten i Kameran.

Den här bilden är den jag har fuskat med, det är inte det att jag inte har tänkt och funderat på den utan att jag faktiskt tog den i lördags och inte igår. Jag hade varken tid eller ork igår till att göra någonting så det fick bli såhär denna gången men jag ska styra upp detta igen.
Detta tolkar jag som vatten i kameran. Att en våg kommer in och fångar en bild som gör att det ser ut som att den är påväg in i kameran. Här fick jag bara vänta på rätt tillfälle, det fick verkligen bli när jag såg att vågen var så "nära" att det bara var att trycka av. Det som var lite jobbigt var att nästan ligga ner i sanden, eller ja, satt på något konstigt sätt så jag vet inte alls. Men jag tror jag lyckades få inställningarna att passa bra till den här bilden, frös vågen ganska bra. Men jag tycker att det blev lite för lite fokus om man kan säga så, det är ju bara lite fokus framför själva vågen och det tycker jag är lite för lite men sånt kan ju vara lite svårt att se. Vet inte riktigt vad jag kan säga om bilden eftersom att jag tog den för 2 dagar sedan och då finns inte allting färskt i huvudet.

Jag vet inte om jag tycker om bilden men jag fick ändå till den bilden jag ville ha egentligen. Känner att bilden är lite rörig när vågen är så nära och oskarp men på något sätt känns det som om att det är det som är meningen med allt. Kanske inte den bästa bilden jag tagit men någon sån här bild har jag aldrig tagit förut så det var lite nytt och sånt men ja, som jag brukar säga, man lär sig av sina misstag, och det är sant.

Inställningar och Kamera:
Exponeringstid: 1/500 sek
Iso: 500

roligt att så många vill följa tråden även om det blivit lite tokigt nu i början.

och Martin, jag håller med dig. Det kan verkligen vara bra att ha någonting att följa när man ska fotografera så man vet vad och har något att "följa".
Och man utvecklas väldigt mycket genom att verkligen tänka på det man ska fotografera, vad är det jag egentligen vill med bilden, hur vill jag att den ska bli, varför ska den bli som den ska bli. Visst, man kanske inte kan hinna och tänka allt det här om man ska fotografera en fågel eller en katt, men på något sätt måste man ju få sig själv att tänka lite även om det kan vara jobbigt ibland ;)

nu kommer det ännu en till så jag hinner ikapp!

Medarbetare på Djurfoto

Emaljoh4
0

Glömde fråga: Får du bara ta en bild? Alltså, du tänker noga genom inställningar m.m, sen får du bara ta EN bild, och sen är det klart?

Moalinn
0

Nu har jag kommit ikapp, helt otroligt!

Dag 4, En viktig sak för mig.

Ja, det viktigaste för mig här i livet är att leva livet. Men den viktigaste "saken" för mig här hemma är mina katter. Har 3 stycken som betyder mer än något annat för mig. Utan dom hade jag inte klarat mig idag och verkligen inte börjat med fotografering, dom har gjort så mycket. Jag valde att ta kort på Tiara som hon heter eftersom att det är hon som är med mig överallt och hon är en katt full med energi. Fast ja, alla katter är med mig men Tiara sover hos mig.. hon är min bästa kompis även om hon är en tjurkärring mot sina kompisar ;)
Den här bilden är väl inte heller den bästa bilden jag tagit på katter, men jag gillar den ändå. Hennes blick och allting, jag placerade henne nog liite för mycket till höger och hade velat haft pyttelite mer luft ovanför henne för jag får en känsla av att hårstrået på örat är lite avklippt (även om det inte är det). Sen det jag inte alls vad som hände på höger sida, det blev väldigt ljust där och så såg det inte alls ut i kameran när jag kollade. Hade den ju liggandes i gräset men lutade upp kameran lite för annars blev det bild på gräs med en katt i bakgrunden och det var inte riktigt det jag ville. Jag gillar inte att studsmattan stod precis där hon låg men det orkade jag inte bry mig om faktiskt eftersom att hennes blick skulle inte bli densamma om jag skulle flyttat på henne. Men jag förstår mig fortfarande inte på det vita på vänster sida, det var ju ingen sol och inget annat som störde. Eller jo, det kan ju ha varit ett dumt grässtrå som satt precis där.
Men jag gillar bilden ändå.

Bländare: F/7.1
Exponeringstid: 1/160 sek
Iso: 250

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Såhär har jag tänkt mig nu eftersom att jag har ändrat en massor, men hade nog tänkt att försöka följa den här listan

1. En vit blomma
2. Människopoträtt
3. Vatten i kameran
4. En viktig sak för mig
5. Regn
6. Mat växer på träd
7. Min mobil
8. Ljud
9. En lekfull katt
10. Ett vilt djur
11. Bebis
12. Hörlurar
13. Kamera
14. Varje sekund räknas
15. Ljusets gång
16. Vatten
17. Vattendroppar
18. Sport
19. Storm
20. Pengar
21. Kärlek
22. Vänskap
23. Fågel
24. Kattporträtt
25. Färg
26. Lycka
28. Barn
29. Skor
30. Min egna utrustning
31. Detta är jag.

ska som sagt försöka följa, men det kan vara svårt för jag vet ju tex inte när det ska regna, eller när jag träffar någon av mina syskonbarn osv.. men ska försöka! :)

Medarbetare på Djurfoto

Emaljoh4
0

Får jag härma din idé? Glad Fast inte här på foto.ifokus, utan det blir väl till bloggen eller nåt.

Moalinn
0

#10 Jo, klart du får! :) #13 + #16 Ja, precis så är det jag håller på just nu :) Ja, klart du får.. bara roligt att den går vidare.

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

#10 Jo, klart du får! :) #13 + #16 Ja, precis så är det jag håller på just nu :) Ja, klart du får.. bara roligt att den går vidare.

Medarbetare på Djurfoto

[C-Hussan]
0

#17 Tack!

Ska genast börja fundera på min "lista"…

Moalinn
0

kanske lite sent ute, men det är ju bara en halvtimme..

Dag 5, Regn

Alla har fällt en tår eller två, himlen fäller många tårar dagligen.

Tog den här bilden så fort jag såg att det började regna, åska gjorde det med. Eller ja, det började åska och sen hoppades jag på regn som jag fick. Fångade dom här vattendropparna på bild, hade innan en "bra" idé på hur jag kunde göra bilden mer intressant men eftersom att det bara störtar ner regn så vågar jag inte göra det som jag tänkte men det får väl bli bra ändå. Jag bara råkade veta att det skulle regna idag, eller nej.. yr.no råkade veta att det skulle regna idag. Den här bilden är inte bra, jag ser den som ganska suddig och inte alls det jag tänkte. Jag är då inte nöjd med bilden, jag tror jag stod lite för länge böjd för att få till den "perfekta" bilden så jag började skaka lite och då kom jag åt knappen och då blev det en bild jag inte ville ha. Men jag ska bara ta en bild och det fick bli så som den blev.

Inställningar och Kamera
Objektiv: 18-105 mm
Bländare: F/9
Exponeringstid: 1/13 sek
Iso: 800

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

förlåt, jag har  totalt missat ditt inlägg!
Men tack för "kritiken", bra att höra andras kommentarer också! Skrattande

måste bara fråga,, vad tänkte jag på när jag skrev "mat växer på träd"? Antingen var jag väldigt hungrig eller så såg jag äpplena börja komma fram hos pappa, men där är jag inte på veckorna så hur ska jag kunna fotografera det. Iaf, jag hade min syster och hennes barn här idag. Tog ett kort på Vincent, som han heter.. 1 år, och tänkte att det här kan jag ta ist för den där "mat växer på träd", så det fick bli detta, hoppas det är okej.

Dag 5, Barn

Eller ja, jag tog inte en bild och tänkte " den här kan jag ta" utan jag satt och tog lite bilder på honom medans han satt och skvätte och allt vad han gjorde och så tänkte jag att jag kan väl ta en bild på honom och lägga upp ist för den där maten i träden. Så jag ändrade inställningar och allt, jag hade tur eftersom att han kollade upp precis på just den bilden. Mindre tur hade jag med ansiktsuttrycket men man kan ju inte alltid se glad ut på bilder. Själv gillar jag bilden, kanske inte tillräckligt mycket för att kunna läggas ut på min fotohemsida helt oredigerad då. Om jag redigerar den lite så klart att jag kan lägga ut den, tillräckligt mycket gillar jag den ändå. Men som den är nu så är bakgrunden ivägen, en lyckta mitt i huvudet.. roligt. Sen får jag en känsla av att den är lite sne, och den är lite för mörk. Lite gråa färger i bilden tycker jag, men jag säger ju att jag har problem med moln. men annars tycker jag om den, bra ontakt med honom och allt, ja.. han är ju lite smutsig runt munnen men på så små barn tycker jag inte att det gör något, det tillhör ju.

Exponeringstid: 1/320 sek

Medarbetare på Djurfoto

Emaljoh4
0

Jag gillade bilden även om han inte log och skrattade. Man fick liksom en känsla i bilden!

Martin
0

Jag håller #22, gillar bilden även om barnet inte skrattar. Barn skrattar inte alltid, men här åfr man ändå en känsla. Han ser ut att ha något jäkelskap på gång, eller har han precit begått något? Jag gillar bilden!

mvh Martin

[mysvensk]
0

Har gjort en egen sådan lista på min blogg (www.mysvensk.blogg.se) Tack för inspirationen! Bifogar första bilden!

Moalinn
0

#22 & #23
håller med er, barn är ju inte alltid glada. Det är ju inte vi heller :)
Jo, han hade ju precis skvätt ner allt runt om honom så det var väl det som gjorde allt, vem vet eller så va det att han började prata otroligt mycket efter kortet (han pratar inte, så långt har han inte kommit än men tror ni fattar) :)

Blev lite sent, har inte haft internet men här kommer det!
Känns som att jag kommer med ursäkter varje gång, men det är svårt att hinna med och allting varje dag!

Dag 7, Min Mobil

Htc Tattoo
En misshandlad sådan

Jag tog fram mitt ljustält för en gång skull. Det är inte stort men min mobil får ju plats där så det fungerar ju. Iaf, gick ut och plockade lite blommor som jag la runt mobilen. Kollade genom kameran och tänkte, vad ska det här föreställa? Någon slags ram runt mobilen eller? Jag tog då bort alla blommor, och kronblad (heter det så, dom som är själva blomman?) och allt vad jag hade runt och satte en fin liten.. hade namnet förut.. prästkrage, heter det nog, högst upp på mobilen. Först tänkte jag även ha en blomma på motsvarande sida fast längst ner men jag tyckte det blev för mycket så tog bort den, dessutom så försvann en del av mobilen. Min mobil syns väldigt tydligt här, eller ja. det viktigaste iaf och jag la fokuset på knapparna/lite ovanför dom för det är ju det som gör hela mobilen, skulle fokuset vara på blomman hade det blivit en blomma med en mobil nu är det en mobil med en blomma. Jag har *stolt* fixat skalet på mobilen själv, den lilla fjärilen, den blåa färgen och på baksidan finns en av mina katter.. om ni ville veta det.
Jag gillar bilden, många tycker nog att jag skulle ha en lite större ( eller är det mindre ? blandar ihop det) bländare så att hela mobilen blev skarp men tyckte om det såhär faktiskt. Sen ljuset går ju att diskutera, hade kunnat ta ut ljustältet och haft ett vanligt ljus men nu utmanade jag mig själv och hade dom fina små lamporna, livsfarliga dessutom, på varsin sida och lös åt olika håll. Hade kunnat placera dom lite olika men gillade ljuset utanför kameran sen att det blir annorlunda i själva bilden, det är ju en annan sak ;)

Finns dessutom finare mobiler att fotografera, sånna som inte är lika misshandlade. Skärmen är full i repor, den "stora" runda knappen är borta och lite sånt. Men den fungerar felfritt, nästan iaf.

Exponeringstid: 1/25 sek

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Dag 8, Ljud

Tidigare idag gick jag in hit för att se vad som stod nästa på listan, kollar på dag 8 och tänker "hur f'n fotograferar man ljud?". Hela dagen har jag gått och funderat på det här, jag har googlat och kollat på vad ljud egentligen är, fast det vet jag ju.. när jag tänker efter. Jag sitter och funderar ännu mer och sen kommer jag på, ljud är ju allting. Ljud från datorn, fåglar, dina egna andetag, flugor osv.. Det kommer ljud överallt men det är vi som uppfattar det. Det är våra öron som gör det jobbet, och hjärnan såklart. Nu för någon timma sedan satt jag och lyssnade på musik (det gör jag fortfarande) och tänkte, Det kommer ljud från datorn, det är vibrationer, ljudvågor. Jag tänkte tillbaka i tiden, inte så långt utan någon månad på när jag satt i mitt rum och spelade gitarr. Ett underbart ljud kommer ifrån dom, om man kan spela bra då, och man känner sig ganska fri (gjorde jag iaf). Sen "vaknade jag upp" och kom på att jag har ju kvar gitarren här så jag gick och hämtade den och la den i sängen. Jag kollade på vilken del som skulle bli bäst att ha med och kom fram till den där runda saken, strängarna och allt så jag stod och funderade en stund på var jag skulle lägga fokuset, om jag skulle ha blixt eller inte, om jag skulle ha med lite av det vita eller inte. Men jag tyckte att det blev bäst såhär, kanske kunde ha lagt fokuset på den runda saken men ville ha fokus på strängarna där och jag fick ju som jag ville. Jag valde att använda blixt för ljuset var inte så bra. Men det känns ändå som att jag fått fram det budskapet jag ville, ljud. Visst, alla kanske inte tänker på en gitarr när dom hör ordet ljud eller inte tänker på ljud när dom ser en gitarr men detta var det som kom upp i huvudet på mig efter en stunds tänkande, letande och… tänkande. Jag gillar bilden faktiskt. Har inte tagit någon bild på en gitarr innan för jag har inte känt att det har varit nödvändigt men nu är det gjort och det är faktiskt roligt att ta kort på instrument. Har fotograferat pianotangenter, som säkert många andra men det är ändå roligt. Man får fram så mycket. Jag tor att bilden hade blivit bättre om jag hade tagit bort den vita eller om jag gjort något annat så den inte blivit så överexponerad för jag tycker den är väldigt vit. Jag är inte mycket för blixt men när det verkligen behövs så måste man ju använda den. Måste bara säga att jag älskar skuggorna på strängarna, precis så som jag ville ha det! Skrattande

Bländare: F/4.8
Exponeringstid: 1/60 sek
Iso: 2000
Blixt: Blixt, obligatoriskt, med Stone (vet inte vad detta betyder? :s )

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

förlååt!
Ni förstår inte hur svårt det är att hinna med allting. I lördags var jag på liseberg hela dagen, blev då ingen bild. Idag sov jag väldigt länge och någon timme efter det åkte jag till min syrra och grillade och jag glömde såklart kameran och när jag kom hem var det vädligt mörkt ute. Så nu har jag två dagar att ta igen. Jag är jätteledsen över detta, men jag visste att det skulle bli svårt att hinna med allting och jag hoppas att ni förstår det också. Usch vad dum jag känner mig!

1. En vit blomma
2. Människopoträtt
3. Vatten i kameran
4. En viktig sak för mig
5. Regn
6. Barn
7. Min mobil
8. Ljud
9. En lekfull katt
10. Ett vilt djur
11. Hörlurar
12. Bebis
13. Kamera
14. Varje sekund räknas
15. Ljusets gång
16. Vatten
17. Vattendroppar
18. Sport
19. Storm
20. Pengar
21. Kärlek
22. Vänskap
23. Fågel
24. Kattporträtt
25. Färg
26. Lycka
28. Mat växer på träd
29. Skor
30. Min egna utrustning
31. Detta är jag.

Dom fetmarkerade ska jag försöka hinna med idag (måndag), hoppas att jag verkligen gör det och att vädret är på min sida. Jätteledsen över det här, men jag kommer fixa varje sak på listan men märker att en bild varje dag är väldigt svårt! Men att ta något ur en lista och tänka och sånt är väldigt roligt, då vet man att man använder det man kan och till nästa gång kan man ännu lite mer (: Detta är det roligaste jag har gjort för detta vet jag att jag kan berätta hur jag tänkt, det kan jag kanske inte direkt med en annan bild på en blomma. Utan här vet jag vad jag gjort och inte.. hel grymt är det, så roligt.. ni alla borde testa! Kanske inte en bild varje dag utan ta en sak ur tex min lista, den första saken du tänker på just nu eller kanske den första saken du ser när du kollar till höger och ta och verkligen tänk på allt du kan inom fotograferingen och fixa så att du tror att bilden blir bra och kolla sen på den och tänk på allt du tänkte och vad du gjort och inte, du lär dig jättemycket, det lovar jag! :D

Men har ingen bild att erbjuda just nu då jag måste fotografera katten först men fixar senare föhoppningsvis!

Medarbetare på Djurfoto

Tatchit
0

Följer! :D

"The stars tonight will brighten our faces our minds will be racing along with our hearts
Intertwined with love
The magic of us"

xoxo

maja awesome,

Martin
0

Du behöver inte känna dig dum för att du inte hunnit med, och du skall inte känna någon press. Du skall göra detta för din egen skull och för att det skall vara roligt och utvecklande - det blir det inte om du går och tänker att du känner dig dum eller att du sviker oss som följer. Vi har full förståelse för att det ibland finns viktigare eller andra saker som kommer före - och jag tror nog att du jobbar ikapp när det finns tillfälle.

Fina och bra bilder. Gillar den på gitarren starkt. Hade kanske kunnat tänka mig den lite mer diagonalt istället för bara rakt. Men det är en smaksak.

Keep up the good work!

mvh Martin

Moalinn
0

Nu kommer alla på en gång! :)

Dag 9, En lekfull katt

Tiara

Den här katten är alltid lika full i energi och alltid kelig så hon är den första som oftast kommer springandes till mig när jag är ute så det är hon som blir fotograferad. När det gäller sånna här bilder är jag inte jätteduktig på att tänka, utan jag bara tog lite inställningar och sen fick jag snabbt ta en bild för det är svårt att få till en bra bild när man bara ska ta en bild. Men jag tycker jag lyckades ganska bra, hon fångar "gräststråt" med tassarna så som katter brukar göra. Sen att jag inte gillar bilden överhuvudtaget är ju en annan sak. Hade kunnat zooma in lite till så jag inte fått med så mycket av kroppen, jag skulle hellre ha underexponerat än överexponerat pga hennes vita fläckar som jag vet brukar bli lite tokiga men tänkte inte på det denna gången. Eftersom att det var jag som höll på med grässtråt och kameran samtidigt så kunde jag inte göra så mycket mer. Alltså, jag höll kameran med en hand, stod på något konstigt sätt för att hon skulle nå stråt osv.. därför blev det ingen bra bild men så mycket som jag fotograferar katter så går det alltid att förbättra nästa gång. Har inte så mycket att säga om den här bilden då den blev väldigt konstig, hade dessutom kunnat gå ner i hennes höjd men som sagt.. svårt att göra en massa saker samtidigt tycker jag.

Bländare: F/4.5
Exponeringstid: 1/800 sek
Iso: 400
Blixt: ingen blixt

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Dag 10, Ett vilt djur

En fluuuuga, eller är det något annat?

Det första jag tänker på när jag hör "ett vilt djur" så tänker jag på typ lejon, älg, tiger osv.. och det gjorde jag även när jag skrev till det i listan. Men låg förut i sängen och funderade på vad jag skulle fotografera eftersom att det inte finns några vilda djur. Jag vet att flugor och sånt är insekter men vad ska jag göra när jag inte har tillgång till älgar och sånt? Så detta fick bli en fluga, eller vad det nu än är. Brukar inte fotografera insekter för jag tycker dom är så otroligt äckliga, och ganska fula ändå men blev ju tvungen till det denna gången. Gick till ett ställe där det bara finns en MASSA sånna här djur, dom är verkligen överallt i den busken, eller ja, buskarna. Fjärilar, humlor, getingar, flugor osv.. allting finns verkligen där så gick dit. Såg en fjäril och tänkte fotografera den, men dum som jag är så står jag och fixar med inställningarna, kollar genom kameran och tänker "var är fjärilen?" Kollar runt mig, ja. då är den ju borta för jag va så seg. Men såg sedan den här lilla saken, tog bilden ganska snabbt efftersom att dom brukar flyga iväg ganska snabbt. Nu ser jag att jag ville ha fokus på "flugan" och inte blomman, hade velat ha lite mer inzoomat men det är svårt och hade kunnat tagit ur en annan vinkel. En helt annan vinkel än bara den klassiska rakt på liksom. Brukar inte göra så som på den här bilden utan jag burkar undersöka men jag var väl extra trött idag eller något, jag vet inte. Men jag gillar iaf inte bilden alls, har tagit bättre även om det inte har varit direkt meningen att det skulle komma med något djur på den.

Exponeringstid: 1/200 sek

Medarbetare på Djurfoto

Cochon
0

Härlig idé Moalinn! :D (hehe, det är inte 'alls' så att jag är lite sen att läsa din tråd xP)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Moalinn
0

Dag 11, Hörlurar

Den här bilden gillar jag på något sätt även om det bara är en vanlig bild på ett par hörlurar. Tycker jag fick in den rätta vinkeln ändå, man ser att det är hörlurar på "sladd" och inget annat för sladden kringlar omkring lite längre bort från själva hörlurarna. Eller nej, ju mer jag kollar på bilden desstu konstigare blir den. Jag har svårt för att säga vad jag kan ha gjort bättre för det vet jag inte, kanske lagt själva hörlurarna på något annat sätt eller något. Jag vet inte, detta var riktigt svårt kan jag säga.
Vet inte alls vad jag ska skriva, har ni något att säga så säg det gärna för jag vet inte alls just nu!

Iso: 160
Blixt: blixt

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Lite sent denna gången också, ):

nu tar jag Kamera & Varje sekund räknas. Bebis fotograferar jag imorgon! (:

Dag 12, Kamera

Min "lilla" pärla.

Det här ska föreställa en kamera, för er som inte ser det. Det är min älskade Nikon D7000. Jag visste inte vad jag tänkte på när jag skrev just "kamera" i listan men för en stund sedan kom jag på att jag kan ju ta min mobil och fotografera min kamera, tidigare idag tänkte jag att jag kan ta en bild på själva mobilkameran eller något men det kändes bättre att göra såhär. Jag har lite inställningar som man kan ändra på min mobil och det är iso, Vitbalans och ljusstyrka så det fick ju bli bra. Satte kameran under en fin liten lampa som tyvärr syns lite på höger kanten men det var svårt att undvika den eftersom att jag var tvungen att ha ljuset för att slippa suddig och för att man ska kunna se att det är en kamera jag har fotograferat. Men bara för att jag fotograferade med en mobilkamera så måste jag ju ändå fundera över bilden, vilket jag gjorde. Satt och kollade olika vinklar (måste säga att det var myycket lättare att testa vinklar med den än med en stor system ;)) och sånt för den bästa bilden. Valde den här för tyckte det tog fram mest utav kameran men ändå inte en "normal" bild där hela kameran är med utan lite av linslocket och sen även så man ser vad kameran heter osv. Gillar bilden starkt faktiskt även om den har sina brister med färger och allt men vad begär man av en dålig mobilkamera egentligen? Jag begär ingenting av den, så otroligt dåliga bilder den får till alltså. ojoj, men ja. En mobil är ingen kamera och man behöver oftast ingen bra kamera på mobilen om man har en system/kompakt (eller båda) för då har man ju det. Sen är det ju ett + om man skulle ha en lite bättre kamera på mobilen om man inte orkar/har tillgång till att ta med systemkameran (eller kompaktkameran om det nu är så). Ja, men det ska vi ju inte prata om nu. En sak jag hade kunnat gjort bättre är att jag kunde tagit bort bandet på vänster sida, såg även det precis när jag skulle fotografera men jag orkade inte ändra på den för jag hade fått in en så bra vinkel och bild så jag struntade i det, vilket jag inte skulle gjort men man lär sig av sina misstag!

Kamera: HTC Tatto (mobil)
Objektiv: -
Bländare: ?
Exponeringstid: ?

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Dag 13, varje sekund räknas.

Multiexponering

Jag tänkte denna gången att för att man ska kunna se att varje sekund räknas så kanske man kunde använda multiexponering. För er som inte vet vad det är får nog kolla upp det närmare för jag vet inte exakt men detta hittade jag och tyckte det lät "bra" "Med multiexponering menas att man tar tar flera bilder på samma bildruta. T.ex. kan det vara att du använder dig av olika fokuspunkter. Då får du både skärpa, oskärpa samt en gloria runt motivet." Jag har alltså tagit den här bilden med multiexponering som jag tycker är roligt att hålla på med. Har däremot inte testat så noga utan bara testat lite allmänt och snabbt men det är något jag verkligen vill utveckla och kolla närmare på. Detta är inte en jättesnygg och inget bra exempel på multiexponering men det är ändå det det är. Tog en bild på min lilla väckarklocka som lyser om man trycker på en fin liten knapp som heter "snooze", som jag förövrigt älskar på morgonen!, så jag tänkte att det kunde bli lite coolt med en lysande klocka och om man ser att det är "två olika sekunder" som visas vilket det gör på den här bilden. Det är sekunderna som syns mest vilket var meningen men hade ändå velat ha så att 15 kom efter 12 men det blev liite fel när jag tänkte så det fick bli så som det blev. Sen är det även datumet som syns under sträcken som gör det ännu lite tydligare om att sekunderna verkligen räknas. Jag visste först inte hur jag skulle göra för att ni skulle verkligen se att varje sekund räknas eftersom att jag inte får redigera dom eller någonting. TÄnkte först ta seriebilder men kom på att så får jag ju inte göra men sen kom jag på detta med multiexponering och testade det och det blev inte så bra som ni ser men ja, om jag hade tagit några fler bilder och testat tror jag att det hade blivit bättre resultat med tiden men så får jag ju inte heller göra så allt blev väldigt svårt helt plötsligt. Men såhär fick det bli, jag gillar bilden.. lite, för att man ser dom olika sekunderna, hann dock gå 3 sek mellan bilderna vilket egentligen inte var meningen för det var ju varje sekund räknas och här hoppar vi över 3 sekunder. Men som sagt ,det är inte lätt och detta är andra gången jag fotograferar med multiexponering så jag känner mig ändå ganska nöjd med det. Men ska utforska mer och så kanske det kommer upp lite bilder här på foto.ifokus så jag kan dela med mig av det.

Exponeringstid: 0.67 sek
Iso: 1000

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Dag 14, Bebis

Min systerson Benyamin

Hade två systrar på besök idag med deras barn och lite sånt. Min ena syster har en liten son på 8 måndader (det blev han faktiskt idag) som fick stå för bilderna för bebis, han är ju inte ett år än så det måste ju fungera. Han satt så fint på golvet när jag skulle fotografera, fast det var en ganska rörig bakgrund vilket jag inte orkade bry mig om för det är bara jobbigt att flytta runt på en bebis så det fick bli såhär. Själv gillar jag bilden, gillar färgerna och även hur jag placerade honom lite i vänster kant. Hade velat ha mer ögonkontakt med honom men det var något annat som var lite mer intressant än att kolla rakt in i kameran men så är det väl. Som ni märker är jag inte jättebra på att få barn att skratta när jag väl ska ta kort på dom men men, det kommer väl det med någon gång. Oups, jag såg nu att det mesta fokuset ligger uppe på luvan, lyckat , eller inte. Jaja, brukar inte fotografera porträtt och sånt så det är väl inte så jättekonstigt att det blir lite fel ibland.
Vet inte vad jag ska skriva mer tyvärr..

Bländare: F/5.3
Exponeringstid: 1/80 sek

Medarbetare på Djurfoto

Emelie-E
0

Jag tror att den där bebisen är världens bästa! :D <3

Moalinn
0

tjaa, ibland kanske. Men Vincent tycker mer om att vara med på kort :D

Medarbetare på Djurfoto

Emaljoh4
0

Tror du att den här listan kan funka med en ny kamera? Alltså när man ska lära sig en ny kamera

Moalinn
0

#39 det gör det säkert bara du testar olika inställningar och allting och att du ändå vet eller kan ta reda på hur du ändrar tex iso (om du har en kamera man ändra inställningarna på) så fungerar det nog alldeles utmärkt! Om inte annat hittar du säkert något annat sätt så du kan lära dig den nya kameran :)

Nu har jag varit lite lat faktiskt. Inte orkat skriva och lägga upp, men jag har tagit bilderna, det har jag gjort. Så här kommer det, fredag och lördag men inte söndag då jag inte hunnit fotografera det jag ville idag.

Dag 15, Ljusets gång

Här tog jag fram stativet och tänkte leka med lite längre slutartider. Det är verkligen ingenting jag är bra på men något jag verkligen vill utveckla, det är väldigt roligt! Satte stativet mitt i rummet och kameran på den mot en svart "duk". Tog fram en lampa på en lamphållare (eller vad det heter, tror ni vet vad jag menar) och börjar ställa in inställningar och hålla på. Sen så lyckades jag få någorlunda inställningar och jag började viffta runt med den där lampan och så tog jag en bild, och det blev den här. Jättesnygg, eller inte. Först visste jag inte vad jag skulle göra med just "ljusets gång" men tillslut kom jag på detta och kände att det kanske kan vara smart, även om det inte egentligen är ljusets gång så fick det bli det den här gången. Själv tycker jag inte om bilden, går att göra så mycket mer avancerat och snyggare. Denna är dessutom för ljus enligt mig, efter jag tog den här bilden så tog jag en massa andra och då underexponerade jag en hel del vilket resulterade mycket bättre bilder men som sagt "man lär sig av sina misstag" och det gör jag verkligen denna gången, då vet jag att jag ska underexponera mer än vad jag gjorde första gången. Fråga mig inte heller vad jag gjorde på bilden för det vet jag inte heller, jag tänkte göra ett hjärta men kom sedan på tanken att det blir nog så lite "ljusets gång" som möjligt om jag skulle göra det så jag skulle göra en cirkel i stället vilket resulterar bilden. Kan säga att jag aldrig lyckades med något hjärta ändå så får träna vidare på det där. Eftersom att jag inte vet något om detta så har jag inte så mycket att säga om bilden mer än att jag inte tycker om den.

Bländare: F/32
Exponeringstid: 0.625 sek

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Dag 16, Vatten

här har vi vatten som kommer från en flaska.. hällde vattnet framför ett par prästkragar. Gillar bilden även om den är väldigt underexponerad, men det var samtidigt skymning så ljuset blev lite tokigt. Gillar bilden då man ser var vattnet kommer ifrån, man ser själva vattnet och bakgrunden är väldigt fin även om den kanske kan vara lite rörig. Har ingenting att säga om den här bilden tyvärr, har ni något? :)

Exponeringstid: 1/400 sek

Medarbetare på Djurfoto

Emaljoh4
0

#39 Kanske kan "fuska" lite! Skrattande Du ska ju ta EN bild, jag kanske kan testa mig fram mer, alltså att ta flera bilder, tills det känns som ett "okej" resultat. Inte kul om bilden råkar bli helt svart. Flört

Moalinn
0

ja, precis. Det fungerar nog, testa! Skrattande
Fast samtidigt om den råkar bli helt svart, vad är det då du har gjort fel? Haha, det är ju mest så jag håller på just nu, en bild och vad blev bra och vad blev mindre bra och vad kunde jag gjort för att bilden blivit bättre? :p

Medarbetare på Djurfoto

Emaljoh4
0

#43 I för sig! Glad Då är det väl inte tillräckligt med ljus, och då får jag väl ändra antingen ISO eller bländare? Glad

Kanske kan bara ta EN bild, men ändå testa mig fram med andra bilder också. Glad

Moalinn
0

ja, precis :)
Testa lite och se vad som passar dig bäst, jag vet ju inte riktigt eftersom att jag försöker mest förstå mig på vad det är jag gör för fel egentligen vilket kan vara lite svårt med en ny kamera och om man inte är riktigt van vid inställningarna men det kan fungera ändå, vad vet jag! :)
Jag menar så det inte blir för svårt och omöjligt för dig.

Medarbetare på Djurfoto

Emaljoh4
0

#45 Ja, blir ju lite drygt om det inte funkar alls! Skrattande men det är ju bra att få idéer på vad man ska fota!

Moalinn
0

ja, precis. Bra att ha något att följa för då slipper man tänka, "vad ska jag fotografera nu då?" utan då är det bara att kolla på listan och fotografera det som står! :)

Nu ber jag jättemycket om ursäkt igen, men jag har faktiskt inte haft ork eller direkt jättestort intresse för att fotografera dom senaste dagarna. Vet inte varför men jag har inte haft någon insperation eller något. Men nu börjar jag på dag 17 och kämpar mig frammåt!

Dag 17, Vattendroppar.

Vattendroppar på fönster

Jag hade egentligen velat ta riktiga vattendroppar, sånna där som droppar från en kran men nu blev det inte så. Jag kände att jag kunde hitta på något annat och dessutom är det typ mitt i natten så ville inte gå och väcka mamma så det fick bli såhär. Jag gjorde det bästa av det hela alltså! Den här bilden tycker jag blev ganska cool ändå även om den är fotad med blixt. Det jag hade kunnat gjort var att ta bort den lilla biten av drömfångaren och även gardinen men sånt tänker jag inte alltid på såhär mitt i natten. Men annars tycker jag den är rätt cool!

Bländare: F/4.5

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Dag 18, Sport.

Hästsport, hoppning

I onsdags (20 Juli) så fotograferade jag lite hoppning, min kompis syster hoppade så jag åkte och fotograferade där hon skulle hoppa. Eftersom att det var en liten "tävling" så var det ju mer hästar med så fick en del bilder. När man fotograferar hoppning så tycker jag det är svårt att tänka så mycket men inställningarna måste man ju tänka igenom vilket jag gjorde. Tycker att bilden blev helt okej, gillar färgerna även om jag hade kunnat exponerat annat men ah. Hade jag fått så skulle jag beskära den så den står upp men det får jag inte göra, eller ja. Det har jag gjort men sparat om den så att den inte sparade över orginalbilden.

Bländare: F/8

Exponeringstid: 1/1250 sek

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

visste att jag inte skulle klara det, men vet ni va? Det var roligt så länge det varade, det var väldigt roligt att göra det jag gjorde och jag såg fram emot nästa dag men längre ner i listan så tröttnade jag. Jag kände att detta leder egentligen ingenstans, så jag kom på en ny idé jag tänkte göra.. fast såklart efter denna är avslutad. Så den nya idéen tar jag när jag är klar med den här!

Jag har inte fotograferat något idag då jag har varit upptagen hela helgen och resten av dagarna glömde jag bort och jag orkade helt ärligt inte. Men imorgon (idag.. måndag) ska jag ta mig i kragen och fotografera ALLTING som är fram till den 25, även om det kanske inte blir exakt dom sakerna så ska jag försöka iaf.. tänkt ta detta.

1. Storm - Vet precis hur den här bilden ska se ut!
    20. Pengar - Ganska avslöjande ? eller nej, jag kom på en annan sak.
    21. Kärlek - svårt att få till imorgon, eller inte, skoja bara.
    22. Vänskap - tro det eller ej, men vet hur jag ska göra detta också
    23. Fågel - en fågel .__.
    24. Kattporträtt - Tänkte om jag ska testa macro fotografering ist för katt för det har jag redan fotograferat massor med gånger! :D
  2. Färg - bra idé, kom på vad jag ska ta.
    26. Lycka - svårare, mycket svårare! ajdå..

(var tvungen att skriva så för att få klart för mig vad jag ska fotografera.. skrev precis ner hemligheten bakom det hela så jag kommer ihåg vad jag ska fotografera!)

även #29 (martin)
tack, du fick mig nu att se hopp igen. Eller ja, jag har precis kollat tillbaka och sett på alla och tänkt typ " vad är det här? .. ja, så som jag skrev borde jag gjort ist så hade det blivit en mycket bättre bild, eller kanske om jag hade gjort så och så så hade det blivit ännu bättre." Så jag har utvecklats även i mitt tänkande, det är sjukt. Trodde aldrig det här!

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Okej, jag har verkligen inte orkat. Eller så har jag inte hunnit osv, det har varit jättekonstigt dom här dagarna nu för mig. Jag har varit jättetrött och allting och fotografering har inte ens dykt upp i huvudet på mig. Jag ber jättemycket om ursäkt för detta och ska kämpa dom sista dagarna här nu! På måndag kommer jag göra en liten utverdering över detta, vad jag tyckte och hur jag tyckt att det gått, om det är värt att lägga tid på detta och vad jag lärt mig och en massa sånt!
Men nu ska jag slutföra detta.

Börjar med Dag 19, storm

Visste inte alls vad jag skulle göra. Först tänkte jag på att jag skulle försöka fotografera när det blåser men det kom jag på att det gör det inte så jättemycket eller så orkar jag bara inte gå ut nrä det väl blåser. Annars tänkte jag ett ljus, alltså där lågan typ "blåser". Ah, skit samma. Men efter mycket tanke så kom jag på detta. En drömfångare ska det föreställa, jag blåste på den samtidigit som jag tryckte av på kameran som stod på stativ så fint framför. Många tänker säkert "Storm, drömfångare?", men jag tänker att en drömfångare fångar alla drömmar, alla "onda" drömmar. Dom samlas där som en storm, ingenting får komma upp i mina drömmar som är mindre bra utan allting bara åker fort in i dom där fina sakerna som bara hänger och ser otroligt fina ut. Men det är lite så jag tänker, jag har däremot aldrig skakat dom för att bli av med drömmarna men jag har 6 st (därav en är riktigt stor) så tror att dom samlas bra ändå.
hahaha, på bilden. Ingen bra fokus, fula prickar i "filten" och själva drömfångaren är för högt upp. Gillar ingenting med den där bilden.

Fotograferad 26 juli

(Nu kommer nästan alla bilder, håll i er!)

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Dag 20, pengar.

Funderade först på att fotografera typ vanliga sedlar liksom, någon tjuga eller så. Men kollade i plånboken och såg att det var ganska tomt där, mest bara massa kvitton.. tänkte då att man kunde ta dom och fotografera men hur roligt är det med bilder på ett par kvitton? Så jag tog min mobil (ny) och tog sedan fram en massa enkronor och la runt, kollade på allting och såg verkligen hur rörigt det blev. Sen tänkte jag, "Min mobil är väldigt dyr, jag har mycket mynt men vem bryr sig? Pengar är inte allt," och så fick det bli, pengar är inte allt. Där är iofs inte en mobil heller men jag hade ingen fantasi! så det fick bli min fina lilla mobil med 3 enkronor och en femtioöring. Själv gillar jag själva tanken men inget mer, ljuset i bilden.. den röda tonen HATAR jag verkligen, den kommer med på nästan varje bild. Rörig bakgrund och skrynkligt lakan. Kunde planerat mycket mer men som sagt, mitt tålamod har inte alls varit bra och jag har bara gjort lättast möjligast liksom. Gillar som sagt tanken bakom bilden, den skulle kunna bli något i bild om det var någon som kan fotografera som tog bilden! :)

Exponeringstid: 1/40 sek

Fotograferades 26 juli.

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Dag 21, Kärlek.

Den här har jag funderat en massor på. Vad är kärlek? Först tänkte jag på min kompis och hennes kille, liksom vanlig människokärlek liksom. Men sen så såg jag att det inte skulle fungera så jag har fått fundera vidare. Sen kom jag på mig och min kanin, det var ju jättesmart tills det kom med vänskap på listan också, då visste jag inte alls vad jag skulle göra. Men sen kom jag på, snor mammas ring och fotograferar den. Den här bilden, den.. den gillar jag verkligen hur mycket som helst. Det är liksom 3 hjärtan och allting, verkligen super. Jag gillar den, vet inte alls vad jag ska säga. Jag tycker om att det "bakre" hjärtat är helt vitt, för det får mig att tänka på att ingen är perfekt. Även det "skugghjärtat" som kommer från ringen är lite missbildat pga bladen i boken (inget jag kunde göra något åt tyvärr då det va den enda sån bok jag hade) men det är också för att ingen är perfekt, inget kan vara perfekt. Något kan vara mer bra men aldrig perfekt och det är detta den här bilden får mig att känna.
Och den här bilden tänkte jag verkligen efter, jag tog mig en bra stund på att fixa vinkel, se så att det verkligen blev hjärtan osv.. mycket på samma gång blev det, och så var det ett stativ mitt i vägen också så det blev jättetrångt men det blev ju bra tillslut!

Exponeringstid: 1/100 sek

Fotograferade 28 juli.

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Dag 22, Vänskap.

Här tänkte jag fotografera mig och mina kompisar, men det blev inte så så jag fick göra det bästa av det hela och det fick bli mig och min 3 månader gammal kanin! Den här bilden ser ut som, jag vet inte vad. Frosen (kaninen) ville inte sammarbeta, jag ser konstig ut och sist men inte minst, bakgrunden <3. Haha, att jag lyckas ställa mig bredvid den fina svarta "filten". Vad kan man säga om den här bilden egentligen? Misslyckad?

Bländare: F/3.5

Fotograferad 26 juli

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Dag 23, Fågel.

En fågel, jag har otroligt svårt för att hitta fåglar och minst sagt fotografera dom. Men idag var jag och min kompis på slottskogen i göteborg och där har dom lite djur, bland annat pingviner som jag tror är fåglar så jag får ta den första bilden jag tog på en stilig härre (eller dam, vad vet jag)  som stod uppe på land!
Gillar bilden, precis en sån bild jag ville ha. Typisk bild på en pingvin på land, även om den inte har kanske just "det" eller något extra så gillar jag den ändå.

åh, finns ingenting jag kan säga om bilden tyvärr. Kanske kommer på något imorgon när jag inte är lika trött!

Exponeringstid: 1/6000 sek

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

resten kommer imorgon, måste sova. :p

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Dag 24, Kattporträtt

Tog bort kattporträtt och satte dit macro, men ångrade mig och tänkte ta kattporträtt men attans vad jobbigt det blev när det blev mörkt ute och ingen katt va inne! Så jag tar färg här ist och så tar jag och slänger in en bild som jag kommer fotografera imorgon när mamma ska ha en liten fest här när jag kommer fotografera hela stora familjen :)

Då blir det,
Dag 24, Färg

Först hade jag världens bästa idé som jag skrev upp och verkligen ville testa, men när jag tänkte efter så kom jag på att jag inte har dom sakerna för att kunna gör adet jag ville så jag fick börja tänka om. Jag tänkte, men tänkte aldrig klart så förut så visste jag inte vad jag skulle fotografera så jag bara tog fram mina fina små pennor och ett papper och målade lite, eller nej.. jag skrev.
Själv tycker jag att den här ideen verkligen sög, haha. Ingen fantasi och allting, skrev "Färgglada färger" det går inte att ha mindre fantasi alltså. Bilden är simpel, väldigt tråkig faktiskt och ingenting är liksom fint. Nog en av dom sämre bilderna jag tagit, typ tagit för att jag måste ta en bild. Inte okej!

Sen, vill ni veta en hemlighet? På bilden med pingvinen, #54, så använde jag mitt Nikkor 70-300mm objektiv och INTE 18-105 som jag brukar. Tänk vad fort det kan gå när man inte tänker

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Dag 25, lycka

pga dålig fantasi här också så tog jag bild på en bild, en hästsko med en bild. Bilden föreställer min gamla sköthäst och själva hästskon är hennes. Sköthästen (Carmensita som hon hette) är avlivad sen ett år tillbaka och jag saknar henne mer och mer för varje dag som går. Därför tänkte jag att bilden kunde få bli på henne, hon gjorde mig lycklig, hon fick många tårar att rinna ner för mina kinder eftersom att hon var en liten envis shetlandsponny som jag gjorde många avramlingar på men även för att hon verkligen var världens bästa ponny. Själva bilden som jag tagit på hästskon är jag inte stolt över utan det är mer innehållet och det på bilden men även känslan bakom. Den hästskon har så otroligt många minnen med sig, jag menar. Varje gång jag kollar på den så minns jag henne, precis så som det var och allting.

Vet inte vad jag kan skriva eftersom att jag är den enda som egentligen kan känna något bakom själva bilden, men själva bilden i sig är inte ett dugg bra :p sne är den också men orkar inte räta upp den just nu.

Bländare: F/5
Exponeringstid: 1/100 sek

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Dag 26, det finns ljus i mörker.

Egentligen tänkte jag att jag skulle ta en bild på en kompis som håller ett ljus eller vad som helst, men eftersom att jag inte har någon kompis här just nu så fick det bli såhär. Den här bilden är totalt misslyckad, fattar inte varför den blev så otroligt röd! Antagligen vitbalansen som jag är otroligt dålig på att veta vilket jag ska ta på rak arm utan måste testa mig fram. Vet inte vad jag ska säga om bilden mer än att den rent ut sagt är otroligt dålig. Något jag kunde gjort bättre är att jag hade kunnat planera mer, tanken bakom och inte bara sätta fram ett värmeljus och fotografera utan jag hade velat haft lite mer men jag har som sagt ingen fantasi just nu och mitt fotograferande har lidit mycket pga det!

Iso: 1000

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Dessa kommer jag fixa imorgon, om inte annat på söndag. Sen den där dumma "mat växer på träd", alltså, vad tänker jag med ibland? Jag menar, mat växer inte på träd.. inte på "mina" träd iaf, men ska fixa något.. promise! :) 

27. Familjefoto
28. Mat växer på träd
29. Skor
30. Min egna utrustning
31. Detta är jag. (kommer helt klart på söndag!)

Som sagt, detta har varit otroligt svårt att göra klart eftersom att min fantasi inte har varit på min sida och fotogrferingen har fått lida otroligt mycket pga detta. Men har iaf insett att det är otroligt svårt att ha ork och tid att fotografera varje dag, även om man vill bli en fotograf så måste man ha sina svackor .. men detta skulle jag ju ta på måndag, återkommer med det!

Resten av bilderna kommer som sagt imorgon (lördag) eller på söndag, hoppas det har varit roligt och lärorikt att följa :)

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Så, blivit lite segt men haft en del att göra men nu kommer alla! :)

Dag 27, Familjefoto.

Fotograferade hela stora familjen i lördags, det innebär alltså 4 systrar och deras familjer och det blev totalt 22 stycken på bilden med mig och mamma. Hade ingen som helst erfarenhet av sånna här bilder så jag chansade vilt och det blev katastrof allting. Fokuset hoppade iväg någonstans där jag inte ville ha den och skärpan blev inte alls bra. Hade kunnat trycka ihop människorna lite till men svårt att tänka på allting, körde ju på självutlösare så var ju tvungen att springa fram och tillbaka efter 2 bilder men fick mitt joggingpass iaf! :)
Jag kan inte säga att jag tycker om den, varken med färger eller skärpa, eller någonting. Men jag fångade det jag ville ha och så får det bli. Kul att ha, som alla säger.

Bländare: F/14

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Dag 28, mat växer på träd.

Äntligen fick jag fångat mitt äpple i trädet! Kan säga att det var det enda äpplet jag såg och så va det otroligt litet. Det jag kan säga om bilden är att den blev så som jag ville ha den, ville ha den så mörk i motljus.. perfekt! Vet inte vad jag kan säga mer faktiskt eftersom att den blev precis så som jag ville ha den, lite coolt ändå.

Exponeringstid: 1/320 sek

Medarbetare på Djurfoto

Emaljoh4
0

#52 Hur fick du till hjärtan!? Den var verkligen snygg och jag blev sugen på att testa själv. Om det är okej alltså

Moalinn
0

Dag 29, skor

Den här bilden blev totalt misslyckad, satt och försökte hitta en bra vinkel och precis när jag skulle klicka på knappen så kommer ju självklart katten mitt upp i allt och förstör min "fina" bild och perfekta vinkel och så kommer jag åt knappen och poff, så fanns där en bild.. på mina flippflopp från kolmården och en katt mitt i allt. Det kommer bli jobbigt att säga allting som är dåligt så jag säger något som är bra, katten är söt! Resten kan man ju slänga i sjön. Men, en bild var det och en bild fick det bli, även om det blev världens mest misslyckade bild.

Iso: 200

Medarbetare på Djurfoto

Emaljoh4
0

#63 Om jag får säga min åsikt, så tycker jag inte alls biler är misslyckad! Glad Rätt mysig faktiskt. Det enda jag kan störa mig på isåfall är svansen som är i förgrunden och stör lite, men annars gillar jag bilden! Skrattande

Moalinn
0

Hade en ficklampa som jag lös lite bakom ringen så det blev ett hjärta från ringen och sen blev det ett hjärta av själva ljuset från ficklampan och sen även ett till hjärta från den ljusa ringen som blir. Ett stativ är att föredra, annars får man leka bläckfisk och det är inte helt lätt alla gånger! :p

Dag 30, min utrustning.

Min utrustning nu då, den är inte stor men räcker för mig än så länge.
Objektiv:
AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6G
AF-S Nikkor 70-300mm 1:4.5-5.6G
Stativ: Velbon DF 60
Annat:
3 st SDHC minneskort, 1 på 4gb och 2 på 8gb, 2 batterier, en väska (Nova 170 AW), uv-filter till 18-105mm objektivet, ja..  det var väl det tror jag.

Bilden går ju att disskutera, använde min mobil och tog kort med därav kvalitén men det är en 8 megapixelskamera med blixt och den har även autofokus  och en massa inställningar så det blir ju som en liten kompaktkamera. Använder även den mycket nu när jag fotograferar och inte har systemkameran med mig.

Kamera: HTC Sensation
Objektiv: -
Bländare: F/-
Exponeringstid: 1/-
Iso: 80

Mer än iso står inte på informationen om bilden (har inget sånt där program just nu, opanda fungerar inte för tillfället)

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

sista dagen, dag 31, detta är jag.

Ja, detta är jag. Såhär ser jag ut.. nej, men turkost hår har jag iaf! Precis badat i sjön också så mitt hår ser lite konstigt ut kanske. FÄrgen i mitt hår blev lite konstig på bilden, det är lite grönt, lite gult och lite väl blått på vissa ställen men det ska vara heelt turkost, eller ja, en mörk turkos färg, nästan grön.. men ändå inte grön! (:
Bilden är helt okej tycker jag, bakgrunden valde jag inne för det regnade ute, sen att jag ser konstig ut på bilden är ju en annan sak.

Bländare: F/4
Iso: 800

Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

#64,
okej, tack. eller något, fast fokuset ligger inte på skorna och inte heller på katten och det stör jag mig på, och stör mig också på svansen :p Men den kanske är ganska mysig, (:

Utverdering nu då.
Hatar utverderingar och sånt, usch!

Aja, ställer egna frågor som jag svarar på :)

Vad var idén med det här?
Idéen var att jag skulle ta en bild varje dag och verkligen tänka över bilden och försöka fånga det jag ville och inget annat.

Vad har du lärt dig?
Jag har lärt mig otroligt mycket! Både att det är inte alltid att bara klicka på knappen och så kommer det upp en bra bild utan alla bilder har en tanke bakom. Men även att det går inte att stå hur länge som helst att fundera över inställningar och själva bilden om det är ett rörligt objekt, det blir otroligt svårt. Antingen så försvinner det rörliga objeket innan man hunnit ta bilden eller så blir det som med min kompis att jag stod för länge och så började hon asgarva för att det tog så lång tid. Ibland får man ta snabba bilder, har även lärt mig att det finns egentligen inga misslyckade bilder, dom blir bara mindre bra.

Var detta svårt att följa det du skrev i början?
Ja, det var jättesvårt. För först visste jag inte riktigt hur jag skulle göra och sen gjorde jag bara något och då blev det bara fel, att följa en lista såhär är smart men kan vara väldigt krävande och det gäller att man har fantasi och sånt för att klara av det. Men utan en lista hade jag aldrig fotograferat det jag har fotograferat, mycket utav det jag har fotograferat här har jag inte fotograferat innan, iaf inte seriöst. Som porträtt, brukar inte ställa upp en människa och fotografera utan det brukar vara barn porträtt och dom barnen jag ha mycket kontakt med går inte än så dom kommer inte så långt (förutom en, han hoppar runt på rumpan.. ni fattar inte, men SJUKT gulligt!) så det är inte så svårt. Men som sagt, mycket har jag inte fotograferat innan och det var lite det som var meningen också att jag skulle testa på något nytt, och även försöka vara kreativ och hitta på nya saker till ett gammalt ord om ni förstår vad jag menar. Som tex. till kärlek så tog jag ringen och boken, och så blev det en massa hjärtan, har aldrig tänkt på att det kan bli så många hjärtan faktiskt så där testade jag på något nytt och lite så.

Det har varit svårt att ta en bild varje dag för nu har jag verkligen märkt att det är jobbigt att fotografera, det är jobbigt att tänka och försöka få den perfekta bilden. Det gäller att man har fantasi och.. det finns något annat ord också som jag inte kommer på just nu.., så, för utan det så går det inte. Anledningen till att jag inte har tagit dom här bilderna varje dag har ju varit för att jag inte haft lust och inte orkat, eller haft fantasi för att fånga bilden. En bild i veckan hade varit smart att ta ist för en bild varje dag, för man tröttnar dessutom lite även om fotografering är ens största intresse! :)

Hoppas att det var varit roligt och att ni har fått det ni velat ha. Det har varit roligt att lägga in det här för ni ger en del kommentarer och det uppskattas verkligen. Är det någonting så fråga gärna, kommentera bilderna får ni också göra. Tråden kommer ju finnas kvar så länge foto.ifokus finns kvar, eller så länge någon inte tar bort den förstås.

lägger in en bild som jag tog nyss i regnet, kameran fick några droppar på sig även linsen fick det men vadå.. det måste den ju tåla tänkte jag så jag gick ut och tog lite bilder! Det var sånna här bilder jag ville ha när jag skulle fotografera regn dag 5, kommentar #20.

Medarbetare på Djurfoto