Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1472 ggr
Emo
2011-08-01 15:03
0

3D

Finns det någon här som har erfarenhet av 3D?

Är du intresserad? Tänker du skaffa någon utrustning för att fotografera eller filma i 3D?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Inkanyezi
2011-08-01 15:36
0

För ganska längesen, på sextiotalet, tog jag en del 3d-bilder, och i affären där jag jobbade sålde vi också stereokameror, som Verascope och Iloca. Senare sålde vi också Nimslo som gav stereobilder man kunde titta på direkt. De andra kamerorna krävde projektor och metallduk och polariserade glasögon eller betraktningsapparat. Nimslo-filmen skickade man för framkallning i England och fick tillbaka kort som gick att se i 3-d direkt.

Den kanske mest sålda kameran var ViewMaster, som använde 16 mm film, men den gav inte särskilt bra kvalité.

Och visst har jag funderat på det. Om man kopplar ihop två enkla digitalkameror utan zoom och synkroniserar utlösningen kan man göra stereobilder banska lätt. Problemet är väl mest hur man ska titta på dem. Jag gillar inte varianten med glasögon som växelvis släpper igenom ljus till vardera ögat synkroniserat med en teve, men det är kanske den enklaste modellen nu.

I slutet av artonhundratalet och början av nittonhundratalet var det ganska populärt med stereobilder, som man betraktade i ett stereoskop som man höll emot ansiktet. Ibland kan man hitta såna stereoskop i antikhandeln.

Emo
2011-08-01 16:44
0

Jovisst, Inkanyezi, vi som varit med ett tag känner ju till mycket av detta du beskriver, men nu finns det filmkameror under 3000:- Det finns även ett system, där man kan montera ihop två kameror.

Det jag är intresserad av är vad som finns nu till ett skapligt pris. Det kunde ju vara roligt att filma lite själv och visa på TV. Eftersom jag hittade tre filmkameror under 3000:-, så tänkte jag att det inte var helt omöjligt att hitta någon här, som också är intresserad av att fotografera eller filma i 3D nu när utrustningen verkar vara överkomlig.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Schnauzertik
2011-08-01 21:11
0

Har ingen fotoutrustning för 3D men har testat lite program dels som gör om en bild till nån sorts halv 3D automatiskt dels lite mer arbetsamt där man utgår från en bild och sedan skapar en depthmap till den.

Program som powerdvd och Total media theater kan visa äkta inspelad 3D och dessutom göra om en 2D film "on the run" till nån sorts 3D som ger skaplig djupkänsla.

Sen måste ju TVn kunna visa 3D så där blir en kostnad om man inte redan har en som klarar det.

Det finn också TV och blueray spelare som kan göra om en 2D film till 3D "on the fly" med varierande resultat.

Det finns iofs anaglyph med olikfärgade glasögon (finns några olika system) men det är inget jämfört med ett par riktiga aktiva 3D glasögon. Detta funkar med vilken TV/bildskärm/projektor som helst.

Värd för Pensionärer