Kameraköp för nybörjare
Hej! Nu skall jag äntligen förverkliga min gamla dröm om att börja fotografera med systemkamera. Jag är total nybörjare och därför osäker på vad jag ska inrikta mig på för kamera.Till hösten tänkte jag gå en kvällskurs i foto för nybörjare för att lära mig grunderna ordentligt och vill då ha en bra kamera att använda mig av och bli vän med. Jag vill satsa på kvalitét framför kvantitet (så gott det nu går till begränsad budget), användarvänlighet och inget superavancerat, ja en bra nybörjarkamera kort och gott.
Jag har funderat på Canon eos 1100d - kan det vara ett lämpligt val? Andra förslag och tips om vad jag bör tänka på vid kameraval mottages tacksamt. Nytt eller begagnat? Pristaket är ca 5000 kronor.
Kan ingenting om Canon men vet många som har eos 1100d och dom gillar den men någon annan får ta över canon delen.
Själv tänkte jag säga att om du inte verkligen vill ha en Canon så finns ju Nikon (och även andra kameramärken som pentax, sony osv..) som också är ett väldigt bra (och stort för den delen med) märke men det är knappt någon skillnad mellan canon och nikon vad jag vet. Inom Nikon så finns Nikon D3000 och Nikon D3100, D3100 har även filmfunktion men dom är väldigt bra nybörjarkameror vad jag har hört. D3000 är föregångaren till D3100 Så det är inte jättestor skillnad på dom mer än att D3100 går att filma med (vad jag vet, har inte så stor koll)