Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4059 ggr
Michaela-N
0

Dyraste kameran som finns

Jag undrar vilken kamera som är dyrast i hela världen? 
Och vilken är enligt er den allra proffsigaste kameran som finns inom alla prisklasser?

Schnauzertik
0

Dyraste kameran som sålts är nog  en Leica från 1923 såldes nyligen för 11,7 miljoner

Värd för Pensionärer

Michaela-N
0

#1 Det var mycket pengar!

Inkanyezi
1

"Proffsigaste" är däremot väldigt svårt att definiera. Jag känner och har känt fotografer som nästan hela sin yrkesverksamma tid har använt storformatskameror, och jag har haft andra bekanta som har haft lite blandade olika kameror. Naturligtvis är min tid till större delen med film, och proffskamerorna har varit av märken som Sinar, Horseman, Hasselblad, Rollei, Mamiya, Zenza Bronica, Leica, Nikon, Asahi Pentax och Canon, men också många andra.

Fortfarande gör Sinar proffskameror, både storformat för film eller med skannande bakstycke, och mellanformatskameror. Mamiya och Pentax är också med och gör mellanformatskameror, och så har man bakstycken från Phase One och Leaf. Phase One säljer också en Mamiya under sitt eget märke. Vissa äldre kameror, som Hasselblad och Rollei SL66 kan förses med bakstycken från Phase One eller Leaf, och det är uteslutande yrkesfotografer som beställer sådana bakstycken för att anpassa mellanformatskameror. Fortfarande är Canon och Nikon också stora när det gäller yrkesfotografer, och det är vanligt att man använder fullformat, dvs 24x36 mm. Men många yrkesfotografer använder också mindre format.

När det gäller de mindre formaten är det främst Canon och Nikon som används yrkesmässigt, men det förekommer också andra märken, som Sony, Pentax och Olympus. Precis som amatörer kan yrkesmän ha olika preferenser som inte alltid handlar om yppersta tekniska kvalité. Det är alltid lättare att jobba med verktyg man trivs med, och i många sammanhang är det fullt tillräckligt med kvalitén som presteras av våra vanliga systemkameror.

Det är ganska ovanligt att proffs jobbar med annat än systemkamera, men det händer.

Så det finns ingen kamera som är "proffsigast", men det finns ett litet fåtal kameror som nästan bara används av proffs. Hasselblad, Sinar och Phase One hör till dem. Sedan finns några relativt dyra kameror i fullformat som mest används av proffs. Där finns främst Canon och Nikon, men också Sony.