Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1761 ggr
minkaninester
0

Nikon 35mm

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Inkanyezi
0

Objektivet funkar på din kamera, men lusläs inte texten, för det är fula fel i den.

minkaninester
0

Nu blev jag nyfiken! 
Vad tycker du om objektivet?

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Inkanyezi
0

Det är ett vanligt normalobjektiv, och det är mycket bra. Det har stor ljusstyrka, så att man kan använda det på fri hand i ganska svagt ljus, och man kan få oskarp bakgrund genom att ta med stor bländaröppning. Det är ett bra allroundobjektiv av samma typ som förr brukade sitta på systemkameror, innan man hade digitalteknik och innan det blev vanligt med zoom.

JazzBass
0

Det är ett verkligt skarpt och bra objektiv, rekommenderas varmt! Jag har haft ett men sålde det då jag ville ha ett fullformatkompatibelt (FX) objektiv istället. Men det är ett av de allra bästa objektiv jag nånsin ägt.

Det fungerar optimalt på din kamera eftersom det har "AF-S" i namnet, vilket innebär att objektivet har en ibyggd autofokusmotor finns i objektivet. Står det bara "AF" eller "AF-D" kräver objektivet fokusmotor i kamerahuset för att autofokusen ska fokusera. En sån fanns tidigare i alla Nikons systemkameror men har sedermera börjat lämnas bort från de förmånligare systemkamerorna.

Observera att endast Nikonobjektiv har dessa beteckningar, Sigma och Tamron har sina egna som beskriver att objektivet är utrustat med fokusmotor. Gå in på Cyberphoto och välj "Objektiv" ur vänstra menyn, sedan "Nikon" som ditt kameramärke, och kryssa för rutan "har inbyggd fokusmotor". Då ser du alla objektiv som passar på din kamera och ger autofokus.

Tillägg: Det kan dock löna sig att med alla ljusstarka objektiv man köper testa att fokuseringen ligger rätt. Ju större bländare desto viktigare är det att kolla upp saken. Det exemplar jag köpte fokuserade exakt rätt, men det är inte alltid som det är så rätt från början. Sitter inte fokusen exakt rätt så får man inte skarpa bilder, eller så är de inte skarpa där man vill ha skärpan. Fokusfel kan man få åtgärdat på garantin, t.ex. genom att skicka kameran och objektivet till Lasses kameraservice, som har gott rykte. Kolla fokus med t.ex. följande dokument: http://focustestchart.com/focus21.pdf. Printa ut näst sista sidan och följ instruktionerna i resten av dokumentet.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

nicro
0

Håller med #4, det är ett bra objektiv. Sitter i princip alltid på en av kamerorna när jag är ute.