Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1605 ggr
BamBam
0

Hjälp! Nytt objektiv?

Hej! Jag skulle behöva eran hjälp med att hitta ett nytt objektiv. Har kikat runt lite både på nätet och i olika fotobutiker men har inte fastnat för något än. Så jag tänkte kolla om ni har några objektiv att tipsa om.

Det ska användas för att fota djur (i natur och djurparker m.m)
Helst inte fast, då jag vill kunna zooma. Har kikat lite på Sigmas 150-400mm men jag har inte testat det på min kamera än. 

Jag har en Canon EOS 5D Mark II.

Tack på förhand! :)

BamBam
0

Sigmas 120-400mm menade jag såklart! Skrattande

Schnauzertik
0

Har inte provat just det objektivet men jag har ett Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS. Bra skärpa i mitten men kantskärpan kunde vara bättre, onödigt mycket CA, lite löst, om man går omkring med kameran över axeln glider det nästan alltid ut efter en kort stund.

Om jag skulle köpt telezoom idag hade det nog blivit canon EF 70-200/2.8 L USM eller helst motsvarande med IS (fast det blir mycket dyrare), och vid de få fall då bränvidden är för kort använt min telekonverter.

Värd för Pensionärer

JazzBass
0

Jag har det objektivets storebror, Sigma 150-500/5-6,3 till min D700. Jag är nöjd med det objektivet, väldigt mycket objektiv för förhållandevis lite pengar speciellt om man köper begagnat. Men för Canon vete tusan om jag inte skulle ha satsat på deras egna 100-400/4,5-5,6L IS USM istället, det vet jag att har ett verkligt bra rykte. Folk har bytt från Nikon till Canon enbart på grund av det objektivet. Det är dock ganska mycket dyrare, ca 15000 kr. 
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232125

På mitt Sigma är skärpan inte den allra bästa om man zoomar in fullt och använder största bländaren, men är ändå acceptabel även då, speciellt på fullformat om man inte ska visa bilden i jätteformat. Det är dock skarpare nedbländat ett steg eller två, och på kortare brännvidder behöver man inte ens blända ner för tillräcklig skärpa tycker jag. Stabilisatorn jobbar jättebra men är lite högljudd. Tror Canons egen är åtminstone tystare.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
0

Såg just att canon är på G med ett nytt EF 200-400/4L med inbyggd extender 1.4. Då får man en bränvidd 200-400/4 och 280-560/5.6.Ska komma undewr 2011.

Skulle kunna vara ett alternativ för dig men priset lär nog bli rätt högt.

Värd för Pensionärer

Ove555
0

Hade jag haft en 5D mark II och skulle köpa teleobjektiv då hade jag valt det här.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=128674

Gips
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Det objektivet är i en helt annan prisklass än de övriga disskuterade här Jag vet inte vad det kostar men någonstans mellan 50-100.000…

[alezan]
0

Jag kör mest med Canon EF 70-200/2,8L IS II USM och ibland med Sigma 80-400 1:4,5-5,6 APO D till min 1D Mark III och 7D och kan rekommendera dem bägge även om det skiljer en del dem emellan.