Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 251 ggr
irma
0

bild före o efter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testade porträtt foto med dottern, får ju aldrig till det som jag vill, men trägen vinner kanske,,så jag kämpar på…
har satt ihop före och efter foto så ni kan jämföra,, har trixat i paint shop….är inte 100 nöjd,,såg att jag fuskade på ett ställe.

Några kommentarer?

Robert
0

irma, dina bilder väldigt mörka. Jag skulle föreslå att du läser den här artikeln, Ta kontroll över snön.

Nu kanske du tänker -"Stackarn måste ha fått en hästsko i huvudet som rekar den artikeln till mig, det finns inte en gnutta snö i mina bilder." Men om du tänker efter så har du en ljus bakgrund som beter sig lika som snö, den reflekterar så pass mycket så att din kamera blir lurad.

Gå nära din dotter och läs av ljuset. Jag tror att det kommer att lösa sig.

Väldigt snällt av din dotter som ställer upp. Jag själv funderar på att införskaffa en skyltdocka då mina familjekompisar har tröttnat på mitt testande på dom.

Hälsningar

Robert

Fotord
0

Jag har också funderat på att skaffa någon form av skyltdocka för att ställa in studioljuset på. Då kan man trixa och hålla på i evigheter utan att få höra en massa stönande och ojjande.

#0 Orginalbilden är faktiskt väldigt mörk men jag tycker du ska vara stolt över resultatet. Du har verkligen räddat bilden.

irma
0

#1 :-) nix Robert…så tänkte jag inte,,, förstod vad du menade, bilden är tagen utan blixt,,,, hade ett vitt lakan som bakgrund,, det här med vitbalansen är ett kuckel…. men jag är så himla korttänkt, efter jag tagit bilder ramlar 25-öringen ner… men..trägen vinner antar jag…

#2 tackar… håller på att lära mej paintshop 10 och jag hittar många nya funktioner,,,måste lära mej hur dom funkar… jämför man orginalet med den uppstylade bilden så föredrar jag den senare,..

bra idé med skyltdocka… det är nog mycket därför jag är korttänkt för dottern knotar lite … och då måste man skynda sej…

Robert
0

#2, en uppblåsbar kanske? Men blir ju rätt svårt att förklara när frugan kommer på en…

Robert

Fotord
0

#4: Tja, de brukar ju se lika förvånade ut som de som jag brukar fotografera.  :-)

Edit: Dockorna ser förvånade ut, inte fruarna… har jag läst. Eller, en kompis läste det… i lumpen.

irma
0

#4 #5,,, Skrattande

bjorsa
0

Bra efter bild du fick till som sagt den ser ju mörk ut i förestadiet och de e nog precis som robert säger de vita lurar vitbalansen så vad skall jag in här å babbla :-))

Har du testat att göra en reflektor så att du kan reflektera ljus från eventuella lampor/belysning mot carro ,Jag gjorde några st väldigt enkla med kartongpapper och ungsfolie de e bara å ta en bit kartongpapper a4 storlek eller a3 vilket man vill sedan på med limstift sedan på med folien å vips en reflektor för några ören .

mvh/bjorsa

irma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 jag hade ju reflektor en liten en med folie men tror jag riktade fel,…jag måste låsa vitbalansen mot något grått kanske?

här en annan bild som blev ljusare än den förra,,, har gjort om den till svartvitt också…är det för mycket luft till vänster,, sen såg jag att hon sitter inte riktigt bra,,,men om man kollar på ljuset så är det väl något bättre?

bjorsa
0

Jo nu är ljuset bättre men kanske ljuset skulle falla mer på ansiktet nu kommer de på halsen

De ser ut som om du har en ljuskälla (fönster kanske )på vänster hand ? kanske du skall vrida henne mot den ljuskällan ,fast jag kanske är helt ute å cycklar :-)

mvh/bjorsa

irma
0

#9 på vänster har jag en lampa,,, till höger finns fönster,, sen har jag en lampa högersida i jämhöjd med kameran,,, har fått några snilleblixtar och ska testa dom när jag får tid,, men som du säger.. det är för mycket ljus på halsen + att det blir en stor skugga av tröjan där,,, skulle ha riktat det ljuset mer bakom och mot kameran och kanske höja ljuskällan lite mer.. jag får testa mej fram och framförallt måste jag försöka låsa vitbalansen bättre,, då kanske jag lyckas få en bättre bild… nått annat jag inte har tänkt på?