fotografera hela stora familjen!
Hej!
Nu är tiden inne, eller ja. Om en vecka så fyller mamma år, eller nej.. hon fyller år på tisdag (bra att jag skrev det annars hade jag glömt det (a)). Men hon ska ha en fest på lördag och då kommer alla att komma, mina 4 systrar med familj så då tänkte jag att det är läge att ta några bilder när vi alla är samlade, en bild eller två som man kan sätta i ram och hänga upp på väggen. Jag har tänkt på vilka jag ska fotografera och jag tänkte skriva det här och så får ni säga vad ni tycker.
1. Hela familjen, det vill säga mina fyra systrar med deras familjer och även våran mamma. Med alla tillsammans så blir det.. *räknar* .. 18 och 21 stycken (beror lite på om min ena systers killes barn ska vara med, men det kanske dom ska ändå. ska tänka lite på det).
2. Bara jag och mina systrar vilket blir 5 stycken.
3. Alla barnen, det blir .. *ränkar*.. 9 stycken eller 12 (med dom där andra barnen)
4. varje systers familj. Dvs min yngsta storasyster och hennes bebis. Sen min näst yngsta storasyster och hennes familj (kille + barn) osv..
5. Sen tänkte jag även systrarna, jag och även att mamma ska få vara med.
6. Bara barnen i varje familj. Som min näst äldsta storasyster, hennes 3 barn på samma bild, bara barnen liksom.
7. Funderar starkt på att ta enskillt porträtt bild också men jag vet inte riktigt eftersom att det tar ju ganska lång tid att gå igenom alla runt 20 människor, om man inte bara tar porträtt på barnen.. det var en bra idé! Det kör jag på, tror jag ..
Ja, vad tror ni? Kan det bli något utav det hela?
Sen tänkte jag även be om lite tips med det här med familjefoton, porträtt bilder osv..
Bakgrund, ljus, inställningar, var ska jag lägga fokus? Hur ska jag ställa människorna? och sånt! haha, många frågor men det måste finnas någon/några här inne som kan ge mig en MASSOR med tips eftersom att jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt.
Det jag kommer använda är,
Nikon D7000
Nikkor 18-105 mm
Stativ
Något mer som behövs? Jag skulle vilja ha en sån fjärrkontroll eller vad det heter så jag kan ta bilden när jag vill och slipper springa fram och tillbaka för att trycka på knappen och skynda mig fram för att hinna med att bli fångad på bild, då menar jag ju självutlösare. Men sen är det så att jag har nog inte pengar till att köpa en just nu tyvärr så ett motionspass för mig!
Måste säga att vi kommer vara utomhus, finns ingen som helst tillgång till att gå in så får ju hoppas att vädret blir bra annars får jag ta det vid ett annat tillfälle så tipsen behövs ju ändå. Och skulle underlätta om alla kan stå upp, känns ganska jobbigt att bära runt på stolar men det kanske går ändå om det skulle vara så men tror att det borde gå att få alla att stå upp, även om det blir runt 20 st (som en hel liten klass!)
Tacksam för svar så snabbt som möjligt! 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
puttar då jag verkligen behöver alla tips som bara går att få, jag har ingen aning om hur jag ska göra ännu! ):
Värt att veta är att 2 st är "spädbarn" (?), alltså sånna som är ca 1 månad gammla, en annan är 1 och ett halvt år och en annan är 8 månader.. bara så ni vet, och ingen av dom jag nämnde går på sina små ben så det kommer ju få vara människor som håller dom :)
Medarbetare på Djurfoto
Ingen? aja, får väl försöka göra det bästa möjliga av det hela :)
Medarbetare på Djurfoto