Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1096 ggr
Jeeessiicaa
0

Hjälp med inställningar

Idag fick jag hem min Canon Eos 350D, är helt ny inom området när det gäller systemkameror så skulle vilja veta lite bra inställningar som fungerar till olika saker,

Har varit ute och provfottat lite men alla bilder blir så himla ljusa så vad är det för inställning jag ska ändra?

Skulle vilja veta lite vad man tex ska ha för inställningar när man fotograferar landskap, djur både inne och ute och även objekt som rör sig.

Ska försöka prova mig lite fram men vore snällt om man kunde få lite hjälp på traven :)

fidojunior
0

Jag rekommenderar att du först läser lite i manualen, där står massa bra information om hur man ändrar ljus och även bra tips för hur man fotar objekt i rörelse. Du lär dig även vad alla knappar på kameran står för om du inte redan vet det. :)

Om bilderna är för ljusa så ändra på slutartid och/eller bländaren, kolla även iso-talet.. Den kanske är på för högt tal, jag alltid min på minsta (100).

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

JazzBass
0

Jag å min sida använder ofta högt isotal, men bara om situationen kräver det. Hellre lite brus och hyfsat skarpt resultat än att chansa på slutartiden och få suddiga bilder av den orsaken. Ett högre isotal gör att man kan använda kortare slutartider, mindre bländare eller en kombination av dessa, men skapar å andra sidan mer brus och ger sämre dynamiskt omfång (förmåga att fånga både mörka och ljusa detaljer i bilden). Så länge man inte går alltför högt syns oftast inte bruset så mycket då man ser på bilden i en storlek som ryms på skärmen, och så kan man använda brusreducering. (Dock helst inte för kraftigt för bilderna kan se "plastiga" ut i så fall).

Lycka till med kameran! Experimentera friskt med inställningar och läs manualen som #1 säger, så lär du dig fortare än kvickt. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[alezan]
0

#1 Läser/förstår jag rätt, har du alltid ISO inställt på 100?

fidojunior
0

#3 Ja, något fel med det?

Hälsningar Olivia

JazzBass
0

#4 - Beror väl på vad, var och hur man fotograferar. Inomhus i skum belysning lär man inte få till så värst bra bilder på iso 100 om man inte använder stativ och jättelånga slutartider (dåligt om det är människor på bild som man vill ska vara skarpa), eller blixt.

Högt iso är bra för att få tillräckligt kort slutartid om man inte kan eller vill öppna upp bländaren mer.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

fidojunior
0

#5 Visst händer det att jag höjer den ibland men tar oftast bilder i dagsljus och använder mest stor bländare så då tycker inte jag att det behöver höjas mer.

Hälsningar Olivia