Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 720 ggr
Robert
0

"Ta kontroll över snön"

Nej, det här är ingen artikel om snöskottning utan om hur du kan slippa underexponerade (mörka) vinterlandskapsbilder.

---Läs mer här!

Om det var något du inte förstod i artikeln så tveka inte att ställ dina frågor här nedan, Foto.iFokus ger dig svaren på dina frågor!

Har du andra tips eller tricks hur du kan få bättre exponerade bilder, dela med dig här nedan.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Du förklarar det hela bra, Robert. Fortsätt så!!!
Benny

Cartman
0

Hur stor del av bilden måste lappen täcka för att du ska nå breakeven d v s där autoläget kan användas?

johan
0

Brukar man inte säga att man ska överexponera bilden 0,2 steg? Jag har en sådan funktion på min kamera. Tycker du att ditt sätt är bättre än att överexponera lite med den inbyggda funktionen?

Mvh // Johan

Robert
0

#2, har du möjlighet att ha centrumvägd exponeringsavläsning så får du nog samma resultat, men risken är fortfarande att du luras av snön. Gå in riktigt nära och fyll upp hela sökaren i såndant fall med stjärtlappen i det här exemplet.

#3, snö 1-2 steg! I mitt exempel med stjärtlappen "varnade" kameran mig att bilden skulle bli överexponerad 2 steg. På min systemkamera har jag möjlighet att låsa min exponering om jag kör med någon automatik. Knappen ser ut som *.

Hälsningar

Robert

Cartman
0

Thanks, så är det kanske. Skulle testa om jag hade en kamera (på g).

Martin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som ny på sidan får jag börja med att tacka för en bra sida med mycket tips och tricks, och annat som gör att man kan utvecklas.

Jag har en rätt "dålig" kamera, utan möjlighet till allt för mycket inställningar. En fin oktoberdag 2003 var jag på Borås djurpark och tog denna bilden på en sovande lejonhanne. Blev ju inget vidare som synes. I nästa inlägg kommer en annan bild, och ett tips/tricks man kan använda om man inte har en kamera där det finns möjligheter till olika inställningar.

mvh Martin

Martin
0

En svår bild som sagt. Rätt långt avstånd (max zoom, 3x optisk) och strålande sol från en klarblå himmel. Dessutom mörka stenar i skugga som ligger innan objektet som jag vill ha skarpt (lejonet såklart), och skugga i ungefär samma nivå som objektet.

Genom att trycka ner "avfyrarknappen" halvvägs när jag har kameran riktad på något ljust (i detta fallet tog jag mot några trädgrenar med bara blå himmel (solljus bakom dem) så fokuserar kameran med det ljusvärdet. När man sedan riktar om kameran (med knappen fortfarande halvvägs nertryckt) så behålls den inställningen och man får alltså en bättre bild. Svårt dock att hitta rätt fokus, då "testfokuseringen" bör ske på något som är på samma avstånd som det riktiga objektet.

För övrigt blir det en ny kamera nu när våren närmar sig, så kanske man slipper "laborera" med ovanstående typ av tips och tricks utan kan komma runt det mha inställningar på kameran?

mvh Martin

Robert
0

marnyman, han ser arg ut lejonet. Välkommen till Foto.iFokus, det är kul att läsa att du trivs redan nu, och stort tack för berömmet.

Tack för tipset, jag tror faktiskt att om du har en kompaktkamera så har du en inställning på onändligt vid fokuseringen när du står så pass långt ifrån.

Hälsningar

Robert

Martin
0

Har en HP 735 Photosmart, digitalkamera. Möjligt det finns någon sådan fokuseringsknapp, men har inte hittat den än så länge i alla fall. :o) Hopplöst dåliga batteriet och lång tid från att man trycker av bilden tills den är tagen också, så det där med att ta "ögonblicksbilder" är hyfsat svårt.

På bifogad bild här hade jag lite "tur", eller vad man skall säga att jag trots en så seg kamera fick en ögonblicksbild.
Bilden tagen i Slottsparken i Malmö för ett par veckor sedan.

mvh Martin