Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 5509 ggr
catlins
0

Gråkort - vitbalans

En dum fråga, men när man använder ett gråkort för att ställa in vitbalansen, fotar man själva gråkortet då?

Finns det något eget smart sätt att göra detta på utan att införskaffa ett speciellt gråkort?

Besök mig gärna på Ronias matte

MartinO
0

De flsta kameror har ett läge som kallas pre WB. Då "fotograferar man av" gråkortet för att ställa vitbalansen.

Istället för att skaffa ett dyrt gråkort går det att använda kameraväskans gråa inredning.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

catlins
0

Och om kameraväskans gråa inredning är röd då? Flört

MartinO
0

Ja, se då går det ju inte. Väsktillverkarna har medvetet valt rätt grå färg i sina funktionella modeller. Har man modefärger som rött, blått eller gult blir det till att köpa gråkort om man vill ha det exakt.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Inkanyezi
0

Ja, det finns ett smart sätt. Man kan ta ett sånt där lock som dom sätter på kaffemuggen när man handlar kaffe på macken, i Pressbyrån eller på MacDonalds, och så håller man det framför objektivet ungefär som ett objektivlock och siktar mot lampan och vitbalanserar.

dijete
0

Nu har jag ställt in min Vitbalans tror jag.. Hur gör man det på D60?:)

Inkanyezi
0

Nu vet jag inte riktigt hur man gör på en D60, eftersom jag inte har någon, men det är ganska enkelt på D40, och jag tror att det kan vara lika. På vänster sida om fattningen för objektivet, strax ovanför knappen som man frigör med, finns en liten knapp "Fn". Med den och snurran på baksidan kan man ta fram en meny på skärmen för Vitbalans, där det går att välja ett antal olika alternativ. Där finns också möjligheten att mäta vitbalansen.

För att mäta siktar man mot gråkortet eller vad man nu har som är neutralt och befinner sig i samma belysning som bilden ska tas, och så knäpper man. Kameran talar då om att den har ställt in vitbalansen, och det är klart att fotografera i den belysningen. Det är så klart viktigt att ställa tillbaka till den vanliga inställningen om man har tagit i konstigt ljus, eftersom det annars kan bli fel när man till exempel plåtar ute. Om man använder råformat (RAW) så kan man alltid rätta till det, men jpeg-bilder som är tagna med fel Vitbalans brukar inte gå att korrigera helt.

dijete
0

Ok, Jag hittade det i Meny->Fotomeny->Vitbalans->Förinställ manuellt.

Ska fixa fram ett såntdär kaffelock låter bra =)

catlins
0

Kaffelock ska fixas här med, tack :)

MonisN
0

#1 Tack för tipset med insidan av väskan! Nu har jag fixat WB efter den:)

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

pandabjorn
0

Gråkort var något nytt för mig :)

Jag har alltid haft ett vitt papper när jag ställer in vitbalansen. Är det alltså bättre med grått?

Inkanyezi
0

Nej, det är inte bättre med grått, men de gråkort som säljs är neutrala, dvs de reflekterar alla färger i spektrum lika bra. Vitt papper har ofta optiskt vitmedel, som förskjuter färgen mot blått och alltså ger en gulare färgton på bilderna. Den vita färgen på andra sidan av gråkortet är neutralt vit, dvs reflekterar alla färger lika.

Så enda skälet till att inte använda vanligt vitt papper är att det, framför allt i dagsljus, inte är vitt. I glödlampsljus gör det inte stor skillnad, men under vissa belysningar kan det ge fel balans på färgen.

Om ljuset är svagt är det bättre att använda den vita sidan på gråkortet för inställningen, eftersom det också är svårare för systemet att ställa in färgbalansen om det reflekterade ljuset är mycket svagt. Samma gäller om ljuset är mycket starkt, i solljus är den grå sidan bättre.

Bullan
0

putt

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Ove555
1

Bör man använda gråkort vid alla typer av inomhusfotografering, och hur är det nu man går till väga för att använda det igen?

Den här gången tänkte jag på hur man ska gå till väga om man fotograferar folk inomhus utan blixt, om gråkort behövs då?

Inkanyezi
1

#13 När jag tar i inomhusbelysning brukar jag använda innertaket för att ställa Vitbalans. Även om taket inte är helt spektrumneutralt, så är det ofta den dominanta ljuskällan, och när man har ljus från ett fönster ger innertaket ofta rätt Vitbalans.

När man har vanligt lampljus och det är mörkt ute kan man använda K-inställning för vitbalansen. Halogenlampor är oftast 3000K och vanliga glödlampor är 2700K. Kompaktlysrör och strömsparlampor som säljs här i Sverige är för det mesta 2700K.

Men säkrast kan vara att ha en neutralvit referens, som man endera bara fotograferar av och använder som referens i RAW-konverteringen. Om man tar jpeg så är det en särskild regndans med Canon; man får först ta en bild på vitreferensen, och sedan väljer man den bilden för inställning av egen Vitbalans. Med andra kameror är det enklare, där siktar man bara på vitreferensen och trycker för egen Vitbalans.

Om man tycker att regndansen för att justera är krånglig, kan man välja någon av de fasta inställningarna för Vitbalans. Det är enklare att ställa in med 40D än 550D, eftersom den har ett fönster på ovansidan och en särskild knapp för vitbalansen.

[Wera]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag förstår inte vad "gråkort" är och hur man ska kunna använda ett tak, eller vitt papper eller kameraväskans gråa inredning till att ställa vitbalansen? Någon som vill förklara lite enkelt och sammanfattat om vad det är och gör för något? :) Skillnader på bild? Är det ljuset elelr färgtonen i bilden?

Ove555
2

#14 Ok, men annars går jag på det du har förklarat innan i den här tråden:

* Om det är svagt ljus använder man den vita sidan på gråkortet eller locket till en sådan där kaffemugg som ljusreferens, som befinner sig i samma belysning som bilden ska tas

* Om ljuset är starkt använder man den gråa sidan på gråkortet eller den gråa färgen på insidan av en modern kameraväska, och då förmodar jag att du  menar både starkt lampljus och solljus.

Och om vi pratar om bara inomhusfotografering så förmodar jag också, att detta gäller för alla typer av inomhusfotografering, som t.ex fotografering av mäniskor, djur, prydnadssaker, växter m. m

Det var väl rätt uppfattat?

Inkanyezi
0

#16 Du har fattat någorlunda rätt, men det är en viktig sak som är utelämnad:

Om du provar något annat än ett gråkort, så måste du ha kollat att det stämmer. Det har funkat med ett visst kaffelock, men alla kaffelock funkar inte. I kamerans bruksanvisning står det att man kan använda ett vitt papper, men det ger hygglig Vitbalans enbart i lampljus, eftersom den blå tonen i papperet ger en lite varmare ton på bilden. Kameraväskan funkar bara om den verkligen är neutralgrå, och vi har sett exempel här på att den inte är det.

Så vad du än tänker dig att använda för att ställa egen Vitbalans, måste du själv kolla att det fungerar för ändamålet. Jag har numera én plastskiva som jag har skurit ur en burk som var spektrumneutralt vit. Jag har provat den, och den fungerar. Att ett vitt innertak kan fungera beror på två saker. Dels brukar den vita takfärgen inte brytas med någon färg, dels kommer det vita taket för det mesta att vara den dominerande ljuskällan.

Det finns objektivlock att köpa med en vit plastkupol som kan användas för Vitbalans.

#15 Vitbalans handlar enbart om färgtonen i bilden.

Gråkort är ett särskilt kort som finns i yrkesfotohandeln. Det finns flera fabrikat. Det finns också andra hjälpmedel för att kunna mäta upp och ställa in en egen Vitbalans.

Tekniken när man ställer Vitbalans är att man endera fotograferar av gråkortet, och det ska då täcka en viss del av sökarytan; på en del kameror hela sökaren, på andra en markering i mitten av sökaren. På de flesta av kamerorna trycker man bara på en vitbalansknapp för att ställa in efter vitreferensen, men på Canon måste man ta en bild, och sedan välja den bilden för att ställa in en egen Vitbalans. Vitreferensen ska placeras i samma belysning som motivet.

Titta i din kameras bruksanvisning hur man gör för att ställa in Vitbalans.