Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 919 ggr
Pingu
0

AV = Dubbla bilder

Hejsan jag har en fråga jag har en Canon eos 1000D och brukar fota med Inställningen Av.

så till min fråga: Är det normalt att det blir 2st dubbla bilder på samma motiv fast en är ljusare och en är mörkare?

Man ser det att det blivit dså efter att man lagt in bilderna på datorn.

Hoppas ja lade inlägget i rätt grupp nu :)

Mvh Ann

Inkanyezi
0

Två bilder har inget med Av att göra, det är en annan inställning i så fall, AEB. Det brukar bli tre bilder om man har gaffling inställd, men det kanske finns en inställning på din kamera som gör att den kan ta bara två?

Av betyder enbart att man har automatisk exponering, men att man väljer bländare och kameran väljer slutartiid efter ljusmätaren.

Pingu
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okej jag  kanske kommit åt något som gör det så…Men kanske är det bra att få två bilder att välja i mellan, samtidigt som man inte vill ha det :).

Tack så mycket, ska titta om jag gjort nåt utan att tänka på det ^^.

[Justie]
0

Kan du ha kameran inställd på RAW? För detta hände mig när jag ställde in att ta bilder i RAW "format"…

[alezan]
0

#3 tänkte samma sak, det finns ju en inställning för att använda både RAW + jpg

#1 kolla inställningarna för bildkvalitet i din användarmeny och se om den är satt på RAW + jpg om så kan du välja att fota antingen i jpg eller RAW. Jpg för mindre efterarbete eftersom de mer eller mindre är färdiga och RAW för mer trix och fix och konvertering till jpg. Finns flera trådar i ämnet RAW-format

MonisN
0

Eftersom en är mörk och en är ljus så är troligen kameran inställd på AEB. Du kan ändra läget där man ändrar exponeringskompensationen i menyn.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Pingu
0

#3 #4  Jag har den på RAW + L är det därför de blir dubbla?

#5 då ska jag titta på AEB med

Tack så mycket alla det var snällt av er :)

Man får lära sej nya saker hela tiden. :)

Inkanyezi
0

#6 Om den står på RAW + L så ska det bli två bilder, en RAW och en jpeg.

När du sedan öppnar bilden kan de se olika ut, eftersom råfilen öppnas med inställningar som kan skilja sig från de som jpeg-filen har, och den öppnas i ett annat program.

Pingu
0

#7 oki då vet jag :) tack så mycket.  Då har ja det mer på det klara hur det funkar va bra att jag fick lära mej det. Tack

Inkanyezi
0

Du bör ställa in din dator till att visa filtillägg ockå för registrerade filtyper, så att du kan se vilken som är RAW och vilken som är jpeg. Den vanliga inställningen i Windows är att inte visa filtillägg för filer som är kopplade till program som kan visa dem. Det kan alltså se ut som om filerna har samma namn, men de har olika tillägg.

Om du alltså till exempel har filer som heter IMG_5822.JPG och IMG_5822.CR2, kommer Windows normalt att visa båda med namnet IMG_5822 och det går inte att se annat än på "Egenskaper" vilken fil som är jpeg och vilken som är rå. Men om du ställer in så att tillägg visas, kommer hela filnamnet att visas, och råfilens tillägg är .CR2

Bilder som är samma har samma filnamn; det som skiljer är tillägget.

Jag tror inställningen ligger under "Mappalternativ".