Vilken systemkamera är bäst?
Hejsan! :D
Jag funderar på att spara/samla ihop lite pengar till en systemkamera!
och jag vill ha lite tips på en bra systemkamera som tar bra kort och som är billig! :D
M.V.H Mimmi och dom 5 marsvinen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är inte kameran som tar bra bilder - det är fotografen!
Och vad är "billigt" för dig ?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
ingenting är billigt för mig men jag skulle vell kunna betala 3000, jag vet att man kanske inte får världens bästa systemkamera för det men den är säkert mycket bättre en en kompaktkamera…
Kan inte så jättemycket om Canon men jag kan rekomendera Nikon D3000 eller D3100 om du kan lägga lite till.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
#4 Ja, det är den hon menar. 
Har en sån, fast med objektivet 18-105.
okej, aah jag vet ingenting om objektiv och tillbehör för jag har aldrig haft systemkamera förut och jag vill verkligen verkligen ha en! :D
#6 Haha. Valet av objektiv beror lite på vad du ska fotografera.
Jag vill t.ex ha möjligheten att zooma lite eftersom jag fotar t.ex agilitytävlingar, och ibland saker på längre håll.
Vill man däremot fota saker på nära håll så är nog 18-55 bättre. 
Dock kan man ha en närbildslins på 18-105 för att komma närmare. Något jag kommer införskaffa sen.
jaa..jag kommer säkert köpa denna kamera för jag gillar att fotta saker på nära håll och antagligen kommer jag samla till den! :D
okej det blir antagligen ingenting eftersom att min mamma tror inte att jag kan samla till det för vi är för panka…hon tror att jag aldrig kan salma till den…:(
Du kan också köpa en begagnad kamera. Fundera dock noga över vad det är du vill fota eftersom det i hög grad avgör vilken kamera du köper eller snarare vilka objektiv du köper till din kamera. Ingen systemkamera är dålig, men alla har sina egenheter.
/Désirée
jaa men min mamma säger att det är bättre (såklart :O) att köpa från butiken…men JAG bryr mig inte om jag får en begagnad..^^ jag kan fråga henne lite snällt! ^^
Du kanske har någon i släkten som har en kamera som dom ska sälja? Eller kanske har en gammal kamera som bara ligger som du kanske kan köpa? Om inte annat går det att hitta tex en Nikon D40 eller D60 på blocket för inte många kronor. Fick 2700 för min D60 med väska och det ser ut att dom kostar ungefär runt 3000 men en D40 som är ganska mycket äldre verkar inte kosta sådär jättemycket just nu, sen beror det ju på vad ordet "jättemycket" betyder. För vissa kanske 1000 kr är jättemycket men för andra kanske det inte är lika mycket så det är ju olika.
Vet inte hur gammal du är men försök att tjäna ihop lite pengar, kanske passa barn (om du nu är så gammal så du klarar av det), om du gillar hundar.. kolla om någon kanske behöver hundvakt eller om du kanske kan ha någon som du går ut och går med en gång om dagen, vad det jag.. klipp gräset, det brukar fungera ;)
Nej, men spara.. en dag blir "drömmen" sann.. även om det kanske något år till det. :)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Mitt tips: Canon EOS 1000D superbra kamera för pengarna, eftersom du är nybörjare och inte har så mkt pengar, se till att inte bara köpa kamerahuset utan även få med kitobjektivet:)