D7000 vs K-5
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Halloj :)
Jag håller på att grubbla ihjäl mig just nu. Egentligen hade jag tänkt köpa en Nikon D7000, men sedan så började jag kolla på andra märken och då hittade jag Pentax K-5. Och jag kan verkligen inte bestämma mig. *frustrerad*
D7000 är vädertätad (någon som har koll på hur mycket D7000's vädertätning klarar av?), K-5 är också vädertätad men till den finns det även vädertätade ojektiv. K-5 har 11 AF-punkter, men D7000 har 39 AF-punkter o.s.v.
Den största fördelen med K-5 är att den är ordetligt (stavning?) vädertätad och att den har bildstabilisering i kamera huset (bra för då blir objektiven billigare :P).
D7000's största fördel är att de har 39 AF-punkter.
Läste någon artikel om skillnaden mellan D7000 och K-5 och där var även en video där en snubbe (som tydligen hade väldigt bra koll på ämnet) sa att K-5:ans AF var väldigt trög (någon som vet om detta stämmer?) och att han utan tvekan skulle köpa en D7000 om han skulle välja. Sedan läste jag på Kamera & Bild och de skrev att K-5 var snäppet bättre än D7000.
För några veckor sedan köpte jag ett bagagnat Sigma macroobjektiv på Tradera som passar Nikon, när jag köpte det hade jag inte börjat undesöka vad dem andra märkena hade att erbjuda för kameror. Så det känns som om jag borde köpa D7000 då, men sedan finns det en snubbe i Göteborg som säljer en Pentax K-5 + två objektiv till ett ganska bra pris. Så om jag skulle köpa en K-5:a så kan man ju kanske köpa en adapter till den (någon som har koll på hur mycket en sådan adapter skulle kosta? Och om ens en sådan adapter existerar?) så man kan använda Nikon objektiv till kameran. Men sedan kan jag inte heller släppa att han snubben på videon sa att K-5:ans AF skulle vara trög jämfört med D7000.
Någon som har lust att hjälpa till? Håller ju på att grubbla ihjäl mig på denna skiten. D:
Jag vill ju framför allt ha en kamera som jag kan ha gläjde av länge och som håller. (även om säkert både D7000 och K-5 kan detta)
Jag vill i alla fall väldigt gärna höra vad ni tycker, så vad tycker ni? Vilken kamera skulle ni välja och varför?
//:Femman
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Nu kan jag inte råda dig angående dessa kameror eftersom jag själv har Canon men jag förstår inte riktigt den här hysterin kring vädertätade kameror som verkar finnas i Sverige.
Med handen på hjärtat hur många går egentligen ut i dåligt väder och fotar. Kommer du vara ute och fota i omständigheter där du behöver tätning så ska du naturligtvis skaffa dig en kamera optimerad för dessa förhållanden.
Som generellt tips och råd rekommenderar jag att du tar dig till en MediaMarkt-butik och klämmer och känner eller kollar runt i bekantsskapskretsen vad vänner och bekanta fotar med och frågar om du får klämma och känna.
Okej, nu ska jag inte gå in för mycket men själv har jag en Nikon D7000 och den är hur bra som helst. Sen förstår jag inte riktigt, jag har aldrig kollat på pentax någon gång då jag alltid vetat att det är nikon jag vill ha, men både k-5 och d7000 är väldigt lika. Några få funktioner som finns på den ena men inte den andra. Som #1 säger, hur mycket kommer du gå ut i snöstorm, regn osv.. att fotografera? Jag tycker det inte är speciellt roligt men om du vet med dig nu så tror jag att du kommer behöva köpa till något sån skydd för den också. Du säger att k-5 har bildstabilisering i kamerahuset, men det har faktiskt D7000 också. D7000 har ju även dubbla SD-kortplatser vilket är väldigt bra. Men eftersom att dom är väldigt lika, vad jag har läst nu så tycker jag inte att du ska sitta och tänka utan gör som #1 sa, åk till affären där du tänkte köpa och fråga om du kan få känna på dom, för pentax har ju en design och nikon en. Ta den som känns bäst i handen, du kan ju även fråga om du får testa och se om k-5 s autofokus verkligen är så långsam så dom säger. Sen har ju även Nikon ett större utbud på objektiv, kanske inte mycket men lite skulle jag tro. Går man bara in på tex netonnet så ser man en sida med objektiv från pentax men 4 sidor på nikon. Men som sagt, åk och känn på dom, nikon kanske inte alls ligger bra i handen på dig eller tvärt om.
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

#2 Nej, ingen Nikon har bildstabilisering i kamerahuset. Det är bara Pentax, Sony och Olympus som har sensorbaserad stabilisering.
Stabilisering i kamerahuset är bra når man vill använda objektiv som inte har gjorts specifikt för kameran, som till exempel gamla Pentax-, Olympus, eller Minoltaobjektiv. När man tar hänsyn till det, finns det större utbud av optik än vad som framgår av websidor från företag som säljer fotoutrustning. Och med stabilisering i huset fungerar den med alla objektiv.
Om man inte är beroende av vädertätning så finns det två Sony-kameror som har samma sensor som K5 och D7000, och det kommer så småningom ännu en Sony med högre Upplösning som vi ännu inte vet om den har bättre vädertätning. Sonys objektiv är inte speciellt tätade, och det gäller också flertalet av objektiven till Nikon.
När man skaffar ett vädertätat hus kanske man också bör ha vädertätade objektiv.
#3, oj.. läste fel, såg det nu. :p
Medarbetare på Djurfoto
En liten ot fråga då, vad är det för skillnad mellan bildstabilisering och bildstabilisator?
Medarbetare på Djurfoto

#5 OT:Språkfråga
Bildstabilisering är den mekaniskt-optiska funktionen att stabilisera bilden, medan bildstabilisator är själva mekaniken, elektroniken och optiken som utför stabiliseringen. Stabilisering är en form av ett verb, stabilisera, och stabilisator är ett substantiv bildat av samma verb.
aha. tack :)
Medarbetare på Djurfoto
#1 Tror inte jag kommer gå ut i regn så ofta att fota, men det är ju ganska skönt att inte behöva bli helt panik slagen av att ens kamera kanske får regn på sig. ;P Men sen är det ju det attK-5:an klarar av -10 och det är ett stort plus ju, älskar att fota när det är vinter. :P Jag vet att D7000 inte klarar av minusgrader, dock så vet jag inte vad det händer med en frusen kamera.
Bra idé! :) Får ta och åka till Malmö snart och kolla lite rundor, vet i alla fall att JapanFoto & Scandinavia Photo har både Pentax K-5 Och Nikon D7000. (Det är ju inte så många affärer som har Pentax…
)
#2 Oki dockie, kul att höra vad du tycker om din D7000. :)
Hehe, det behövs inte ett så stort utval av objektiv bara det finns en telezoom, ett normalzoom och macroobjektiv är jag super nöjd. ;)
#3 Hmm… tycker Sonys kameror verkar mysko… :P Är mest intresserad av Nikon & Pentax.
Jo, det är nog en ganska bra idé att ha ett objektiv som tål lika mycket som kemeran. ;)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Måste bara säga, om D7000 inte klarar minusgrader så borde inte min leva längre. Hade ute den i 5-10 minus och den klarade det utmärkt, den har även fått regn på sig och fungerar fortfarande lika bra. Visst, inte massa regn utan några droppar :)
Medarbetare på Djurfoto
#9 Haha, oki dockie. ^^ Hade du den länge ute då eller det var bara en kort stund?
Det var väl en timme eller något om jag inte minns fel, fotograferade hästarna i stallet så det var nog något sånt :)
Hade min D60 ute i 20 minus, fast det var bara i ca 10 min men ändå, dom klarar en del kyla och värme ändå.
Medarbetare på Djurfoto
#11 Okej, en timme är ju inte dåligt. :) Bra att veta i alla fall. :)
Det du säger att D7000 inte klarar kyla stämmer inte, som Moalinn sa så klarar den kya väldigt bra, har dock bara haft den ute i -15, mest med tanke på mina fingrar. När jag var och fotade en dressyrtävling i Februari i år så var det säker -10 och då var jag ute i 3 timmar, så den klarar sig utmärkt! Den klarar även värme väldigt bra. Men då får man sen tänka på hur man hanterar kameran när man kommer in så den inte blir full med fukt.
Sen så finns det inte stora skillnader mellan dessa kameror, sen är det också. Vad hade du tänkt använda kameran till? Finns det billigare kameror som uppfyller kraven?
Men mitt tipps och som alla andra säger är att du ska fara och klämma och känna på dem så du får veta om dom ligger bra i handen :)
Sen om man nu kanske far någonstans där det kan börja regna och kanske inte fullt vill lita på att kameran/objektivet är vädertätat (varför ta onödiga risker?) Ta med dig några genomskinliga små plastpåsar och gör ett provisoriskt regnskydd. Fungerade superbra för mig när jag var och fotade på trav :) Gäller bara att se till att man inte har plastpåsarna så att man inte kommer åt att ändra inställningar/se på skärmen eller så att den blir ivägen för objektivets lins (:
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
#13 Nej nej, jag har bara läst vad det står på Nikons sida, där står det att den inte klarar minus, sedan visste jag ju inte om det riktigt stämde. ;)
Ja, jag är säker på att jag vill ha en i den pris klassen, är ganska säker på att jag kommer tröttna på dem billigare kamerorna, jag vill ha en som ger mig utrymme. ;) Och som jag kan utvecklas med, känns ju onödigt att köpa en ny kamera efter bara ett år för jag har vuxit ur den gamla. Men som sagt ska ta en runda in om Malmö snart så jag kan få valt en kamera.
Aha, jo, hemma gjort regnskydd kan säkert funka super. :)
Konsigt att dom går ut med det, för någonstans i den där "lilla" manualen till kameran har jag läst att den tål upp till blabla minus och upp till blabla plus.. typ så. Vad jag vet så gjorde det iaf till min D60 , kan ju ha blandat ihop det. Men tycker inte att en D60 och en D7000 borde ha några skillnader när det gäller sånt. Att ta ut vilken kamera som helst i några minusgrader tror jag inte skulle skada om man hanterar dom på rätt sätt sen (fråga mig inte hur bara). Men åk och känn på dom, väldigt lika innehåll men olika designer :)
Lycka till! :D
Medarbetare på Djurfoto
#15 Om du har haft en väska med dig ute, ha kvar kameran i väskan så värms både kameran och väskan upp eftersom. Därav bilda det ingen/lika mycket destilering av "is"lagret som bildas. Därav kommer det inte in någon fukt i kameran och objektivet. Om du inte harhaft väska så kan du ta en platspåse och linda in kameran i den :)
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
#16 jo, det med väskan visste jag men "glömt" eftersom att det inte är jätteviktigt just nu. Tror jag brukar bara låta den stå inne en stund i väskan men det med platspåse har jag hört men inte tänkt på, bra att veta! :)
(min svenska blir bara värre och värre just nu känner jag, meningarna blir inte helt riktiga men tror att ni ska förstå vad jag menar ändå)
Medarbetare på Djurfoto
Håller med allt de som sagts! kläm o känn är alltid bra! Jag hade själv samma problem och funderade jätte länge! men till sist bestämde jag mig för K-5an för att jag redan haft en pentax och vet hur de fungerar och hade ett gammalt objektiv som passar :) ska köpa den i slutet av sommaren! mn om jag var du skulle jag ta Nikon D7000! om den känns rätt och skön i handen förstås! :)
#18 Hehe, K-5:an var grymt skön att hålla i, men bortsett från det så var det D7000 som jag gillade bäst. Gillade inte Pentax's menyer och knappar o.s.v, tyckte att Nikon hade lyckats bättre med det, så det blir D7000. :P