Röd himmel, 4 bilder
Hej,
I förrgår kväll vid 11-tiden när jag satt hemma vid sommarstugan och redigerade bilder uppenbarade sig rätt plötsligt ett otroligt vackert rött sken över himlen. Blixtsnabbt gick jag ner till stranden på ett litet ställe som heter Minne och knäppte lite bilder, på fri hand. När ljuset är sånt här så har man inte så gott om tid på sig att börja fippla med stativ, och precis, efter ca 10 minuter hade det bästa ljuset försvunnit. Tur man har objektiv med stabilisering vid såna här tillfällen, för slutartiderna blev rätt långa då jag inte ville upp på så höga isotal eller använda stora bländare, låg på ca 1/10-1/20s för det mesta.
Den första av dessa bilder togs 22.50, den sista 23.00. Kommentera gärna och ge positiv eller negativ kritik om ni vill. :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
vackert 
Tack! :-)
Jätte fina bilder alla 4. Den första är riktigt läcker. Förstora och sätt på väggen. Allihop.

Inte så mycket annat att säga än "Mums" Jag gillade bild 1,2,4, bild 3 ser för mig lite "deppig" ut, men med samma ljus som bild 1 så hade den varit riktigt fin.
Tackar! Kanske ska göra det, men det blir nog max en bild tror jag. :-)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Super snygga bilder! :D Gillar 1:an & 2:an grymt mycket. :P
Fast något som är lite irriterande är den där blå lysande saken till höger… :/ (syns mest i bild 1 och lite i bild 4)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Vackert säger jag med.
Nu har jag kikat igen och nr:3 är så rogivande på något vis. När man skickar kondolians (beklaga sorgen) så skulle jag vilja skicka med en sån här bild. Riktigt vacker faktiskt.
Tack alla för er fina feedback! :-)
#9 - Ja, jag kanske borde klona bort den där vita båten som blev blå med den här vitbalansen.
#11 - Vilken fin kommentar! Det ligger nog mycket i det du säger, den är väldigt rofylld. En av mina bästa kompisars mamma dog faktiskt rätt nyligen rätt så plötsligt, men kondoleanserna är redan skickade…
Förresten så tog också en bild på bara vassen, med lite längre brännvidd. Är lite osäker på vilken jag gillar mer, trean upptill eller den här.
Vackra bilder!
Jag spenderade två veckor i Minne förra sommaren, tog många fina bilder där, speciellt på kvällarna :)
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
Tack! :-) Men är du helt säker på att det är samma ställe? Det här är ett jättelitet ställe i Nagu i Åbolands skärgård i Finland. :-)
Jättevackra bilder du har tagit.
#15 - Gissade nästan det. :-) Fin bid du tagit, häftigt kvällsljus!
#16 - Tack! :-)
Vackert JazzBass!
Jag fastnade för #1 & 3.

Galet snygga bilder!!
Skulle fota lite kvällsbilder men kände att det bara blev sudd
Lägger in den som blev mest skarp… Tagen vid 22-tiden. Jag har en Nikon 5100, krämat på med ISO 2000 här, och en slutartid på 1/6, ev +1.3. Fattar inte hur jag ska få till det.
Ville ju ha en trollsk bild med månen skarp…men ICKE!
Vad ska man tänka på?
#18-19: Tack! :-)
19: Tycker du lyckat helt bra här, men vill du få allt lite skarpare får du blända ner till kanske f/11 (såg att du använt 70mm som ger lite kortare skärpedjup, och rätt stor bländare). Prova ställa fokusen manuellt och använd stativ (eller nåt stativsubstitut så kameran hålls stilla) och gärna lägre iso. Slutartiden blir längre, men det gör inte så mycket om den inte går över typ 10 sekunder. Gör den det kan det hända att månen flyttat sig lite för mycket under exponeringen så den ser oval ut på bilden.
Sen kan du också efterskärpa din bild så blir den ännu lite skarpare. Det har jag gjort på alla mina bilder ovan efter förminskningen till 1200p på längre sidan. :-)

#20 Jisses! Tack för tipset! Kom på att jag inte svarat nåt! 
Har tagit not av det du skrev och tagit ett par bilder till. Återkommer ikväll, ska jobba lite först…

Vackra foton du har tagit.
Men det är faktiskt bra likt det Minne jag menar :)